Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / YTÖ 514 - YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: YTÖ 514 Adı: YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE MATERYAL TAS. VE KULL. Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
DİLEK KOCAYANAK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ders araç gereçlerinin etkin şekilde kullanımını sağlamak; mevcut materyallerin sınıf ve/veya öğrenci seviyesine, koşullarına göre uyarlamak ve uygun olmayan ders materyallerine ekleme ve modifiye yolu ile uygun hale getirmek; ders konusuna göre uygun materyaller hazırlamak ve geliştirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi için materyal geliştirebilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Sözlü Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Mevcut materyallerde gerekli değişiklikleri yappı uygun hale getirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Sözlü Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Ders kitabı içindeki alıştırma ve metinleri sınıfın düzeyine göre düzenleyebilir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Sözlü Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Farklı ders araç gereçlerin avantajlarını ve dezavantajlarını bilir ve kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Sözlü Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ders gereçleri tasarımı teori ve ilkeleri (gereç seçimi, uyarlanması, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi vb.); ders gereçlerinin seçimi ile ilgili format: öğrencinin dil yeterliliği, öğrenilebilirlik, kullanım kolaylığı, kültürel içerik, iletişimsel etkileşimin uygunluğu ve dil kullanımı, öğrencilerin birbirleriyle ve öğretmenle etkileşimde bulunmasına yardımcı olan bütünce bazlı otantik, gerçek dünya bağlamında konuşlanmış gereçler; dil öğretimi için gereç uyarlaması ve geliştirilmesi, belirli öğrenme ihtiyaçlarına ve öğretim ortamlarına göre ders kitabı gereçlerinin uyarlanması, öğretmen adaylarının kendi öğretme gereçlerini ve yardımcı gereçleri uygun yönteme, öğrenci seviyesine, ihtiyaçlarına ve mevcut okul ortamına göre tasarlamaları; gereç değerlendirmesi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Temel Kavramlar ve Materyal Tasarımında Tarihsel Süreç Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
2 Öğrenme Kuramları Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
3 Öğretim Tasarımı Modelleri Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
4 Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımında Öğretmen Nitelikleri ve Öğretmen Yetiştirme Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
5 Materyal Tasarım ve Hazırlama İlkeleri Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
6 Materyal Çeşitleri Eğitimde Bilgisayar ve İnternet ve İnternet Temelli Eğitim Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
7 Öğretimde Kullanılan Araçlar: Etkinlik ve Materyal Örnekleri Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
8 Ara Sınav
9 Uygulama: Materyal değerlendirme ve geliştirme Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
10 Uygulama: Materyal değerlendirme ve geliştirme Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
11 Uygulama: Materyal değerlendirme ve geliştirme Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
12 Uygulama: Materyal değerlendirme ve geliştirme Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
13 Uygulama: Materyal değerlendirme ve geliştirme Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
14 Uygulama: Materyal değerlendirme ve geliştirme Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
15 Uygulama: Materyal değerlendirme ve geliştirme Anlatım, gözlem, sunum, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Pakkan, G. (1997). Language teaching materials. Sürat ELT.
2 Newble, D. & Robert, C. (1989). A handbook for teachers in Universities & Colleges. Kogan Page
3 Murcia, H, S. & Marion, C. (1988). Techniques and resources in teaching grammar.Oxford University Press.
4 Pilbeam, A. (1987). ELT textbooks and materials: problems in evaluation and development. Modern English Publications in association with The British Council
5 Edge, J. & Sue W. (1998). Materials development in Language teaching, Cambridge University Press.
6 Yanpar Yelken, T. (2021). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Anı Yay.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akıllı tahta, bilgisayar, tahta, kalem

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 7 7
       c) Performans Ödevi 1 3 3
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 1 3
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 10 1 10
Sözlü Sınav 1 1 1
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 22 1 22
Ara Sınav 3 1 3
Final Sınavı İçin Hazırlık 30 1 30
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 180