|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TUĞRUL BALABAN, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | ÖĞRENCİLER, TÜRK DESTANLARINI ÇAĞLARA VE DÖNEMLERE GÖRE TİP, KAYNAK, TEMEL VE YAN UNSURLAR AÇISINDAN KARŞILAŞTIRABİLİR |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | HALK BİLİMSEL İNCELEYEBİLME YETENEĞİ KAZANABİLİR |
PÇ-1 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-3 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-4 Lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| TÜRK DESTANLARI, SÖZLÜ KÜLTÜR VE İÇİNDE BARINDIRDIĞI MİTOLOJİK ÖĞELER AÇISINDAN HALKBİLİMİ KURAMLARINA GÖRE İNCELENİR. TÜRK DESTANLARININ ANLATIM VE ÜSLUP ÖZELLİKLERİ, ANLATICILARIN ÖZELLİKLERİ, ANLATIM SÜRECİNDEKİ İNANÇ VE UYGULAMALAR ÜZERİNDE DURULUR. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Destan kavramı; destanın oluşum şartları, aşamaları ve özellikleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem |
| 2 | Destanlarda mitlerin işlevleri, konuları, inanç ve düşünce sistemlerinin oluşum ve gelişimlerindeki yeri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem |
| 3 | Türkler arasından derlenen mitik metinler (yaratılış, tufan ve kıyamet konulu) üzerine incelemeler-Mitik metinler ile tarihi-menkıbevi destanlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem |
| 4 | Türk destanları üzerine incelemeler | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem |
| 5 | Destancı kimdir? Homeros sorunu nedir? Destan metinlerini inceleme yöntemleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem, Makale Eleştirisi, Kitap Eleştiris |
| 6 | Destanın icrası, dinleyicisi; destan kahramanı (alp tipi) | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem, Makale Eleştirisi, Kitap Eleştirisi |
| 7 | Türk destanlarının tasnifi meselesi-İslamiyet öncesi Türk destanları: Mete, Şu Alp Er Tunga | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntem, Makale Eleştirisi, Kitap Eleştirisi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Göktürk ve Uygur destanları | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
| 10 | Oğuz Kağan Destanı ve Oğuznamecilik geleneği | Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama |
| 11 | İslami dönem Türk destanları: Battal-nâme, Dânişmend-nâme vd.-Alpten alperene ve gazi tipine geçiş | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
| 12 | Köroğlu | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
| 13 | Dede Korkut Kitabı | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
| 14 | Manas | Anlatma Yöntem, Kaynak Tarama |
| 15 | Genel değerlendirme | Tartışma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | REŞİT RAHMETİ ARAT-W BANG, UYGUR HARFLİ OĞUZ KAĞAN DESTANI; | |
| 2 | PROF. DR FUAT KÖPRÜLÜ, TÜRK EDEBİYATI TARİHİ, AKÇAĞ YAY, ANKARA 2003; | |
| 3 | ZEKİ VELİDİ TOGAN, REŞİDEDDİN OĞUZNAMESİ | |
| 4 | PROF. DR. SAİM SAKAOĞLU-PROF. DR. ALİ DUYMAZ, İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK DESTANLARI, ÖTÜKEN YAY, İSTANBUL 2002; | |
| 5 | KARL REİCHL, TÜRK BOYLARININ DESTANLARI: GELENEKLER, ŞEKİLLER, ŞİİR YAPISI. ÇEV. METİN EKİCİ. ANKARA: TÜRK DİL KURUMU YAYINLARI, 2002 | |
| 6 | PROF. DR. SAİM SAKAOĞLU, DEDE KORKUT KİTABI, İNC. DERL. AKT. I II, KONYA 1998 | |
| 7 | PROF. DR. BAHAEDDİN ÖGEL, TÜRK MİTOLOJİSİ I,II | |
| 8 | TÜRK HALK EDEBİYATI EL KİTABI (EDT. PROF. DR. ÖCAL OĞUZ),; | |
| 9 | DİNLER TARİHİNE GİRİŞ; ŞAMANİZM; PROF. DR. İSMET ÇETİN, TÜRK EDEBİYATINDA HZ. ALİ CENKNAMELERİ, KÜLTÜR BAK. YAY., ANKARA 1997; | |
| 10 | ÇOBANOĞLU, ÖZKUL 2003, TÜRK DÜNYASI EPİK DESTAN GELENEĞİ, AKÇAĞ YAY., ANKARA 2003; | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kaynak kitaplar, Bilgisayar, Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 7 | 42 |
| c) Performans Ödevi | 7 | 6 | 42 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 9 | 6 | 54 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 210 | ||