|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HİLAL YILDIZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Gıda kaynaklı antioksidanlar, antioksidan aktivitenin ölçümü ve sağlık üzerindeki olası etkileri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Antioksidan ve serbest radikal kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Gıdalarda bulunan doğal antioksidan maddeleri ve özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-12 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde grup lideri olarak sorumluluk alabilme PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sentetik ve doğal antioksidanların gıda sanayiinde kullanımını ve sağladığı faydaları açıklayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Antioksidanlar ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
PÇ-6 Gıda teknolojisinde uygulanan modern teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma PÇ-10 Uzmanlık alanı ile ilgili gıda sektöründe danışmanlık yapabilecek düzeyde donanıma sahip olma |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Gıdalarda doğal olarak bulunan antioksidan maddeler ve özellikleri, bu maddelerin gıda sanayiinde kullanım imkanları, sağlık üzerindeki etkileri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Gıdalarda bulunan antioksidanlar, antioksidanların etki mekanizmaları | Anlatma yöntemi |
2 | Antioksidanların taşıması gereken özellikler, antioksidan kaynakları | Anlatma yöntemi |
3 | Serbest radikal kaynakları | Anlatma yöntemi |
4 | Antioksidan vitaminler; tokoferoller, tokoferollerin antioksidan etki mekanizmaları | Anlatma yöntemi |
5 | C vitamini ve türevleri | Anlatma yöntemi |
6 | Karotenoidler (likopen, lutein, beta karoten vd), sağlık üzerindeki etkileri | Anlatma yöntemi |
7 | Gıda işlemede karotenoid kullanımı | Anlatma yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Fenolik bileşikler, analiz metotları | Anlatma yöntemi |
10 | Flavonoidler - Antosiyaninler | Anlatma yöntemi |
11 | -Flavanoller -Flavonlar | Anlatma yöntemi |
12 | -Flavanonlar -Kateşinler | Anlatma yöntemi |
13 | -İzoflavonoidler | Anlatma yöntemi |
14 | Antioksidan ölçüm metotları | Anlatma yöntemi |
15 | Antioksidan ölçüm metotları | Anlatma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Shahidi, F., Ambigaipalan P., Phenolics and polyphenolics in foods, beverages and spices: Antioxidant activity and health effects, Journal of Functional Foods, 18, 820–897, 2015. | |
2 | Ezgi Doğan Cömert, Vural Gökmen, 2020. Physiological relevance of food antioxidants. Advances in Food and Nutrition Research, Volume 93, Chapter 5. | |
3 | Rafaella de Paula Paseto Fernandes, Marco A. Trindade, Mariza P. de Melo,, 2018. Natural Antioxidants and Food Applications: Healthy Perspectives,.Alternative and Replacement Foods, Chapter 2. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 1 | 4 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 169 |