|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KEMAL ŞEN (kemalsen@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Aroma maddeleri gıdalarda kaliteyi ve yüketici tercihini etkileyen önemli kalite parametrelerinden birisidir. Gıdalarda aroma karakterizasyonunun başarısı, temelde aroma maddelerinin gıda matriksinden izolasyonunda kullanılan ekstraksiyon yöntemine bağlıdır. Bu yüzden ekstraksiyon yöntemi çalışılan ürünün özelliklerini yansıtan yani temsili (representatif) aromatik ekstrak veren yöntem olmalıdır. Bu yüzden bu dersin amacını ayrıntılı bir şekilde aroma analiz teknikleri anlatmak oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gıdalarda Aroma Maddeleri Hakkında Genel Bilgiye Sahip Olmak |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Aroma Maddeleri Ekstraksiyon Yöntemleri (Sıvı-sıvı, katı faz, katı faz mikroekstraksiyon, buhar distilasyonu gibi) Öğrenmek |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Aromatik ekstraktarın duyusal olarak temsili testlerle değerlendirlilmesi |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Aroma Analizleri için GC ve GC-MS kullanmayı öğrenmek |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Aroma maddelerinin miktarlarını hassas bir şekilde hesaplamak |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma PÇ-2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olma PÇ-4 Mühendislik problemlerini kurgulama ve çözümlemede yöntem geliştirme ve uygulama becerisine sahip olma PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Gıdalarda Aroma Maddeleri, Aroma Maddeleri Analizlerine Giriş, Aroma Maddeleri Analizlerinde Kullanılan Ekstraksiyon Teknikleri, Aromatik Ektraktların Temsili Testlerle Güvenilirliliğin Saptanması, Gc ve GC-MS Analizleri, Aroma Maddelerinin Miktarlarının Saptanması, GC-MS-Olfaktometrik Analizler | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Gıdalarda Aroma Maddeleri | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
2 | Gıdalarda Aroma Maddeleri Analizlerine Giriş | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
3 | Aroma Maddeleri Ektraksiyon Teknikleri | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
4 | Sıvı-sıvı ektraksiyon, Katı faz ekstraksiyon, Katı faz mikro ekstraksiyon tekniği | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
5 | Mikrodalga ile ekstraksiyon, dinamik ve statik tepe boşluğu ekstraksiyon teknikleri | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
6 | Buharlı damıtma ekstraksiyon, Reçine ekstraksiyon, Purge ve trap ekstraksiyon | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
7 | Çözgen yardımıyla flavor evaporasyonu ve döner bar sorptif ekstraksiyon | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aroma Maddeleri Ekstraksiyon Yönteminin Temsili Testlerle Kontrolü | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
10 | Temsili Test Teknikleri - Benzerlik testi - Yoğunluk testi - Tanımlayıcı test | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
11 | Aroma Madderi Analizleri için GC ve GC-MS Cihazllarının kullanımı | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
12 | Aroma Maddeleri GC-MS de Tanımlama Yöntemleri - Standart madde kullanımı - MS kütüphanesi - Kovats indeks verileri | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
13 | Aroma maddeleri miktarının hesaplanması | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
14 | Aroma-Aktif bileşikler ve olfaktometri | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
15 | Aroma Aktif bileşikleri belirleme yöntemleri | Anlatım, Laboratuvar çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Joslyn, M. A., 1970.Methods in food analysis. Physical, chemical and instrumental methods of analysis, New York, USA. | |
2 | Hışıl, Y. 2006. Enstrümental Analiz, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir | |
3 | Marsili, R. 1996. Techniques for Analyzing Food Aroma. CRC Press 400 sayfa. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 2 | 14 | 28 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 174 |