|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | BÜLENT KURT (bkurt@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Metalik elementler ve/veya bileşiklerin sıcaklık, bileşim ve basınca bağlı olarak kararlılıklarını tanımlamak ve değerlendirmek, faz diyagramlarını okumayı ve yorumlamayı öğretmek. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Faz diyagramları ile ilgili temel kavramları ve Gibbs Faz Kuralı’nı açıklayabilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-2 | Bir bileşenli sistemleri yorumlayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-7 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-3 | İkili izomorf sistemleri ve katı çözelti oluşumunu açıklayabilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-8 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-4 | Soğuma eğrisi ve yapı analizi yapabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-5 | Faz dönüşüm reaksiyonlarını denge diyagramı üzerinde uygulayabilir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-6 | Normal ve anormal ergiyen bileşikleri tanımlayabilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-7 | Fe-C denge diyagramını ve üç bileşenli sistemleri değerlendirebilir |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. PÇ-2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. PÇ-3 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Temel kavramlar, Gibbs Faz Kuralı, Bir bileşenli sistemler-Su sistemi, İki bileşenli sistemler, İzomorf, ötektik, peritektik sistemler, Fe-C denge diyagramı, Üç bileşenli sistemler, SiO2-CaO-Al2O3 sisteminde uygulama. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tanımlar ve kavramlar | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 2 | Gibbs faz kuralı | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 3 | Tek bileşenli sistemler ve örnekler | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 4 | İki bileşenli sistemler: İzomorf sistemler ve Hume-Rothery Kuralları | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 5 | Cu-Ni diyagramı, ikili sistemde soğuma eğrileri | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 6 | İkili ötektik sistemler | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 7 | Kısmi çözünürlük göstern sistemler ve yaşlanma | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Ötektoid, peritektik, monotektik sistemler | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 10 | Fe-C denge diyagramı, çelikler ve dökme demirler, Tanman diyagramı; | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 11 | Fe-C denge diyagramı, çelikler ve dökme demirler, Tanman diyagramı; | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 12 | Katıların yapısı, bileşik ve katı çözeltiler | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 13 | Üç-bileşenli sistemler, üçgen diyagramları, katılaşma yolu | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 14 | Normal ve anormal ergiyen bileşikler | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 15 | SiO2-CaO-Al2O3 sisteminde uygulamalar | anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Z. Engin Erkmen, Metalurjistler İçin Faz Diyagramları, Yalın Yayıncılık, İstanbul, 2007 | |
| 2 | H. E. Tulgar, Metalurjistlere Denge Diyagramları, 1. Kısım, İTÜ Maden Fakültesi Ofset Baskı Atölyesi, | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 3 | 14 | 42 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 8 | 24 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 190 | ||