|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUHAMMED YUSUF KÜÇÜK (myusufkucuk@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA SAĞLAM, FATIMA ÜNSAL, MUHAMMED YUSUF KÜÇÜK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı pratik düzeyde harflerin mahreç ve sıfatlarına uygun bir şekilde ve “talim usûlü” çerçevesinde, müfredatta belirlenen sureleri ezbere ve yine belirtilmiş cüzleri yüzüne okuma, ilgili sayfaların mealleri, tecvid kaynaklarının tanıtımı ve teorik-uygulamalı tecvid bilgisinin kazandırılmasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler, Kur’ân’ın bazı kısa surelerini ezbere okuyabilirler. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Öğrenciler Kur’ân’ın her yerini talim kurallarına göre okuma kabiliyeti kazanabilirler. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Öğrenciler Kur’an harflerini doğru bir şekilde telaffuz etme yeteneğini elde edebilirler. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Öğrenciler tecvid kurallarını Kur’an’ın her yerinde uygulayabilirler. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Öğrenciler, Kur’ân’ı tecvid kurallarına göre okuma yeteneğini elde edebilirler. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kur'an'ın usulüne uygun tilavet edilebilmesi için gereken tecvid kaidelerinin ve harflerin doğru telaffuzlarının (ta’lîm) uygulamalı olarak öğretilmesi ve kısa surelerin ezberlenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kur’an Hakkında Tanıtıcı Genel Bilgiler. Kur'an Okumanın Amaçları. | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
2 | Tecvid: Harflerin İsimleri ve Mahreçleri.Yüzünden: 3 ve 4. cüzler | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
3 | Harflerin Sıfatları. Yüzünden: 3 ve 4. cüzler Meal:Bakara Suresi 1-5 | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
4 | Pratik Mahreç Çalışması: (Harf Talimi: Çıkış Yerleri Ve Sıfatları Öğretilen Harflerin Bunlara Uygun Olarak Telaffuz Edilmesi.) Bakara 253-257 | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
5 | Yüzünden: 3 ve 4. cüzler Ezber:Bakara 285-286 | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
6 | Yüzünden: 3 ve 4. cüzler. Ezber ve Meal:Nûr 30-34 | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
7 | Yüzünden: 3 ve 4. cüzler. Ezber ve Meal:Haşr 18-24 | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tecvid Kurallarının Açıklanması: Med ve Çeşitleri İstiaze ve Besmelenin hükümleri | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
10 | Yüzünden: 3 ve 4. cüzler. Ezber ve Meal:Şûrâ 30-43. | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
11 | Yüzünden: 3 ve 4. cüzler. Ezber ve Meal:Alak-Beyyine | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
12 | Yüzünden: 3 ve 4. cüzler. Ezber ve Meal:Zilzal. | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
13 | Yüzünden: 3 ve 4. cüzler. Ezber ve Meal:Adiyat. Tenvin ve sakin nunun hükümleri, idğam konuları. | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
14 | Yüzünden: 3 ve 4. cüzler. Ezber ve Meal:Hümeze. | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
15 | Ezber tekrarları. | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kur'ân-ı Kerîm | |
2 | Mustafa Sağlam, Kur'an Tecvîdi, Kimlik yay.,Kayseri 2020 | |
3 | Teysîru Ahkâmi't- Tecvîd, Dr. Yahya el-Ğavsânî, Tercüme: Mustafa Sağlam, Matbaatü'l-Mushafi'ş-Şerîf, Lebanon 2018 | |
4 | Mustafa Sağlam, Kur’an Fonetiği, Kimlik Yayınları, Kayseri 2021. | |
5 | Eymen Rüşdi Süveyd, et-Tecvîdü’l-Musavver, (trc. Mustafa Sağlam), Dâru’l-Ğavsânî Yayınları, Beyrut 2019. | |
6 | (Yardımcı Kaynak) İsmail Karaçam, Kur’an-ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İFAV Yayınları, İstanbul 1980. | |
7 | (Yardımcı Kaynak) Abdurrahman Çetin, Kur’an Okuma Esasları, Emin Yayınları, Bursa 2015. | |
8 | (Yardımcı Kaynak) Sıtkı Gülle, Açıklamalı Örnekleriyle Tecvid İlmi, İstanbul 2005. | |
9 | (Yardımcı Kaynak) Rahim Tuğral, Anahatlarıyla Kur'an Tecvidi, İzmir 2009. | |
10 | (Yardımcı Kaynak) Ahmet Madazlı, Tecvid İlmi, Kayseri 1994. | |
11 | (Yardımcı Kaynak) Yavuz Fırat, Kur'an Tilavetinin Kuralları, Kayseri 2014. | |
12 | (Yardımcı Kaynak) Abdullah Benli, Hafs Rivayetiyle Âsım Kıraatinin Tecvîd Kuralları, Tezmer Yayınları, Kayseri 2015. | |
13 | (Yardımcı Kaynak) Şeyh Abdurrahman Karabâşî (904/1498), Karabaş Tecvidi, İstanbul 1323. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Teorik ve uygulamalı. Projeksiyon cihazı, bilgisayar ve ses kayıt cihazlarından faydalanılmaktadır. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 8 | 5 | 20 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 6 | 6 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |