|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ÜMİT KUMBIÇAK (umitkumbicak@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, populasyon genetiğinin temel prensiplerinin, populasyonlarda gen frekansının, ve allel ve allel olmayan gen etkileşimlerinin öğretmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Populasyon genetiği ile ilgili kavramları açıklayabilir |
PÇ-1 Temel Biyoloji bilgisi edinmek PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek PÇ-15 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Populasyonlarda gen etkileşimlerini açıklayabilir. |
PÇ-5 Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek PÇ-14 Moleküler biyoloji ve genetiğin başlıca çalışma alanları hakkında bilgi sahibi olmak PÇ-15 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Populasyonlardaki gen geçişlerini açıklayabilir. |
PÇ-5 Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek PÇ-14 Moleküler biyoloji ve genetiğin başlıca çalışma alanları hakkında bilgi sahibi olmak PÇ-15 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Popülasyon genetiğinin temel prensipleri, dominantlık ve resesiflik ilişkisi, kodominantlık, katlallelilik, eşeye bağlı kalıtım, mutasyon, seleksiyon, popülasyonlarda gen frekansı. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Populasyon genetiği ile ilgili kavramlar ve popülasyon genetiğinin tarihçesi | Anlatma yöntemi |
| 2 | Dominantlık ve resesiflik ilişkisi, çok allellilik | Anlatma yöntemi |
| 3 | Allel gen etkileşimleri, eksik dominansi, üstün dominansi, transgressif açılmalar, heterozigotluk | Anlatma yöntemi |
| 4 | Rekominasyon, polimorfizm ve genetik varyasyon | Anlatma yöntemi |
| 5 | Populasyonlarda genetik denge, Hardy Weinberg dengesi altında gen frekanslarının saptanması | Anlatma yöntemi |
| 6 | İki veya daha fazla lokus olması durumunda populasyonun dengesi ve dengedeki populasyonlar için kuram | Anlatma yöntemi |
| 7 | Üreme başarısı ve biçimleri, eşey oranları ve eşey belirlenimi, akrabalı yetiştirme, kendi kendine döllenme | Anlatma yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Mutasyonlar ve mutasyon etkisi altında gen frekanslarındaki değişim | Anlatma yöntemi |
| 10 | Seleksiyon, gamet seleksiyonu, zigot seleksiyonu, generasyon sayısı, mutasyon ve seleksiyon arasındaki denge, üstün dominantlık durumu | Anlatma yöntemi |
| 11 | Göçler ve genetik sürüklenme kuramı, gen akımı, geçerli toplum büyüklüğü ve kurucu etkisi, yansız alel kuramı | Anlatma yöntemi |
| 12 | Kantitatif özellik varyasyonları | Anlatma yöntemi |
| 13 | Moleküler popülasyon genetiği | Anlatma yöntemi |
| 14 | İnsan popülasyon genetiği | Anlatma yöntemi |
| 15 | Popülasyon genetiği uygulamaları | Anlatma yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Matthew Hamilton. (2009). Population Genetics. Wiley-Blackwell, 1 edition | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 6 | 12 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 6 | 18 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||