|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÜMİT KUMBIÇAK (umitkumbicak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, populasyon genetiğinin temel prensiplerinin, populasyonlarda gen frekansının, ve allel ve allel olmayan gen etkileşimlerinin öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Populasyon genetiği ile ilgili kavramları açıklayabilir |
PÇ-1 Temel Biyoloji bilgisi edinmek PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek PÇ-15 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Populasyonlarda gen etkileşimlerini açıklayabilir. |
PÇ-5 Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek PÇ-14 Moleküler biyoloji ve genetiğin başlıca çalışma alanları hakkında bilgi sahibi olmak PÇ-15 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Populasyonlardaki gen geçişlerini açıklayabilir. |
PÇ-5 Organizma ve popülasyonlardaki genetik aktarımını açıklamak PÇ-9 Mevcut bilgiyi geliştirme yöntemleri bulmak PÇ-13 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi edinmek PÇ-14 Moleküler biyoloji ve genetiğin başlıca çalışma alanları hakkında bilgi sahibi olmak PÇ-15 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Popülasyon genetiğinin temel prensipleri, dominantlık ve resesiflik ilişkisi, kodominantlık, katlallelilik, eşeye bağlı kalıtım, mutasyon, seleksiyon, popülasyonlarda gen frekansı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Populasyon genetiği ile ilgili kavramlar ve popülasyon genetiğinin tarihçesi | Anlatma yöntemi |
2 | Dominantlık ve resesiflik ilişkisi, çok allellilik | Anlatma yöntemi |
3 | Allel gen etkileşimleri, eksik dominansi, üstün dominansi, transgressif açılmalar, heterozigotluk | Anlatma yöntemi |
4 | Rekominasyon, polimorfizm ve genetik varyasyon | Anlatma yöntemi |
5 | Populasyonlarda genetik denge, Hardy Weinberg dengesi altında gen frekanslarının saptanması | Anlatma yöntemi |
6 | İki veya daha fazla lokus olması durumunda populasyonun dengesi ve dengedeki populasyonlar için kuram | Anlatma yöntemi |
7 | Üreme başarısı ve biçimleri, eşey oranları ve eşey belirlenimi, akrabalı yetiştirme, kendi kendine döllenme | Anlatma yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mutasyonlar ve mutasyon etkisi altında gen frekanslarındaki değişim | Anlatma yöntemi |
10 | Seleksiyon, gamet seleksiyonu, zigot seleksiyonu, generasyon sayısı, mutasyon ve seleksiyon arasındaki denge, üstün dominantlık durumu | Anlatma yöntemi |
11 | Göçler ve genetik sürüklenme kuramı, gen akımı, geçerli toplum büyüklüğü ve kurucu etkisi, yansız alel kuramı | Anlatma yöntemi |
12 | Kantitatif özellik varyasyonları | Anlatma yöntemi |
13 | Moleküler popülasyon genetiği | Anlatma yöntemi |
14 | İnsan popülasyon genetiği | Anlatma yöntemi |
15 | Popülasyon genetiği uygulamaları | Anlatma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Matthew Hamilton. (2009). Population Genetics. Wiley-Blackwell, 1 edition | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 6 | 12 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 6 | 18 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |