|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALİ FUAT BİROL (afuatbirol@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Uluslararası İlişkiler’in sosyolojik yönü olarak bu ders, uluslararası ilişkiler teorilerindeki temel teorilere sosyolojik açıdan bakabilme yeteneği kazandırmayı hedefler. Uluslararası ilişkilerde yer alan aktörler arasındaki ilişkileri, bu ilişkilerin klasik yaklaşımlar ile postmodern kuramsal ve yapısal yönlerini, felsefi, sosyolojik analizlerle değerlendirmek dersin amaçlarındandır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Uluslararası ilişkiler kavramının ve uluslararası hareketlerin sosyolojik anlamı anlayabilir. |
PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir. PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir. PÇ-6 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. PÇ-16 Türkiye ve Dünya tarihinin yanı sıra kültür ve coğrafya hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Uluslararası İlişkilerin sosyolojik olarak nasıl inşa edildiğini anlayabilir. |
PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Başarılı olan öğrenciler, devlet- toplum ve uluslararası ilişkiler arasındaki ilişkiler hakkında bilgi edineceklerdir |
PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir. PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Küreselleşme ve yerelleşme kavramları bağlamında, Uluslararası İlişkiler kavramı ve Uluslararası güvenlik. Güvenlik ve kimlik , Küresel sistem, alternatif kapitalizmler, dini hareketler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Uluslararası İlişkiler açısından siyaset, devlet-toplum ilişkisi | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
2 | Uluslararası İlişkiler Sosyolojisi nedir? Temelleri ve Disiplinlerarasılık tartışmaları, Uluslararası İlişkiler Sosyolojisine neden ihtiyaç duyulmuştur? | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
3 | Uluslararası İlişkilerde toplum sorunu, uluslararası toplum, uluslarararası normlar Uluslararası İlişkilerde yapı/yapan sorunu | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
4 | Uluslararası İlişkiler, Devlet ve Kimlik | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
5 | Tarihsel Sosyoloji ve Devleti Yeniden Keşfetmek | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
6 | Siyasal Teori ve Uluslararası İlişkiler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
7 | Küreselleşme ve Ulus Devletin Geleceği | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Uluslararası İlişkilerde Ben/diğeri sorunu, Hiyerarşi/anarşi ikiliği | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
10 | Modernite ve Postmodernite | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
11 | Küreselleşme, Neo-liberalizm, Küresel yönetim sorunu, vatandaşlık sorunu | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
12 | Söylem ve Dil, Siyaset İktidar İlişkileri, İktidarın Her Yerdeliğ | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
13 | Değişen Güvenlik, Biyo-iktidar ve Egemenlik | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
14 | Güvenliğin yeni unsurları : Salgın Hastalıklar, Göç, Çevre | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
15 | Uluslararası İlişkiler ve Postkolonyalizm | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Üzerine bir Derleme, Tony Evans (Der.), Phoenix Yayınevi, Ankara. | |
2 | Küresel Siyasete Giriş, Evren Balta (Der), İletişim, İstanbul. | |
3 | • Historical Sociology of International Relations, Stephen Hobden, Cambridge University Press, 2002. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak Kitaplar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 12 | 24 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 12 | 36 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 135 |