Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 102 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 102 Adı: HALK BİLİMİ TARİHİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TUGBA GÖNEL SÖNMEZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk halk biliminin ortaya çıkma ve gelişme evrelerini incelemektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk halk bilimi tarihi açısından önemli kişileri ve bilim adamlarını tanıyabilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk halk bilimi tarihi açısından önemli dönüm noktalarını ve olayları öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkiye’deki halk bilimi çalışmalarını bütünsel bir biçimde anlar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Halk bilimi disiplinin Türkiye’deki ve Avrupa’daki gelişimini kıyaslayarak karşılaştırmalı analizlerde bulunabilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk halk bilimi çalışmalarının başlama süreci ve gelişme evreleri incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Halk biliminin ayak sesleri: Şiir ve İnşa Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Ahmet Vefik Paşa ve folklorun ilk kullanımı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Ziya Gökalp ve Halk Medeniyeti Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Köprülü ve yeni bir ilim: Halkiyat Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Rıza Tevfik ve folklor Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Türk Ocakları: Halk bilimi ve ulusun inşası Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Yöntemli çalışma arayışları: Türk Halk Bilgisi Derneği Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Halk biliminin ulusçu yeni yorumu: Halkevleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Kent dernekleri ve turizmin keşfi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Halk biliminin bilimsel yükselişi ve gözden düşüşü: Pertev Naili Boratav Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Devletin yeniden halk bilimine ilgisi: Milli Folklor Enstitüsü Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Halk biliminin üniversiteye dönüşü: Mehmet Kaplan Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Uygulamalı halk bilimi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 UNESCO ve halk bilimi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, (haz.: M. Öcal Oğuz, Metin Ekici vd.), Grafiker Yay., Ankara 2004.
2 YILDIRIM, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998.
3 OĞUZ, M. Öcal, Küreselleşme ve Uygulamalı Halkbilimi, Akçağ Yay., Ankara 2002.
4 ÖRNEK, S. Veyis, Türk Halkbilimi, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1995.
5 ÖRNEK, S. Veyis, Türk Halkbilimi, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1995.
6 BAYKURT, Şerif- Sait Evliyaoğlu, Türk Halkbilimi, Ankara 1988.
7 ÇOBANOĞLU, Özkul, Halkbilimi Kuramları ve Araştıma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yay., Ankara 1999.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 4 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 130