|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
RECEP TEK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk halk edebiyatında kullanılan tür ve şekilleri ana hatlarıyla kavratmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk halk edebiyatında kullanılan türleri kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk halk şiiri tür ve şekillerini dönemlere bağlı olarak sınıflandırabilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türk halk şiiri tür ve şekillerini dönemlere bağlı olarak karşılaştırabilir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk halk edebiyatında yer alan tür ve şekiller incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Halk edebiyatı türlerinin değerlendirilmesi: Manzum, mensur ve her iki tarzın bir arada kullanımından oluşan türler | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | Manzum türlere giriş: Halk şiirinin icracıları (halk şairi/saz şairi/âşık/ozan/kam/oyun/baksı) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | Manzum türlere giriş: Halk şiirinin ölçü, uyak, nazım birimi gibi genel özellikleri; halk şiirinde şekil ve tür kavramları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | İslâmlık öncesinde tür ve şekil (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | İslâmî dönemde tür ve şekil / Anonim halk şiiri: Mani, türkü (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Anonim halk şiiri: Ağıt, Ninni (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | Anonim halk şiiri: Tekerleme, bilmece (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Âşık tarzı halk şiiri / Heceli nazım şekilleri: Mani, koşma, destan (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | Âşık tarzı halk şiiri / Heceli nazım türleri: Güzelleme, koçaklama, taşlama, ağıt, varsağı, semai, destan (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | Âşık tarzı halk şiiri / Aruzlu nazım şekilleri: Divan, Semai, Selis, Satranç. Vezn-ı Aher (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
12 | Tekke tarzı halk şiiri / Nazım şekilleri: Mani, koşma, tuyuğ, müstezat (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Tekke tarzı halk şiiri / Nazım türleri: İlahi, Devriye, Şathiye, Nutuk (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Halk Edebiyatında mensur anlatıma dayalı türler: Atasözleri, deyimler (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Halk Edebiyatında mensur anlatıma dayalı türler: Alkış ve kargışlar (Tanım, yapısal ve işlevsel özellikler, seçilmiş örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ELÇİN, Şükrü, Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yay., Ankara 1998. | |
2 | Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, (haz.: M. Öcal Oğuz, Metin Ekici vd.), Grafiker Yay., Ankara 2004. | |
3 | GÜZEL, Abdurrahman-Ali Torun, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yay., Ankara 2004. | |
4 | GÖRKEM, İsmail, Türk Edebiyatında Ağıtlar / Çukurova Ağıtları, Akçağ Yay., Ankara 2001. | |
5 | GÜNAY, Umay, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Akçağ Yay., Ankara 1992. | |
6 | BORATAV, Pertev Naili, İzahlı Halk Şiiri Antolojisi, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2000. | |
7 | OĞUZ, M. Öcal, Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam, Akçağ Yay., Ankara 2001. | |
8 | ÇELEBİOĞLU, Amil, Türk Ninniler Hazinesi, Ülker Yay., İstanbul 1982. | |
9 | DUYMAZ, Ali, İrfanı Arzulayan Sözler Tekerlemeler, Akçağ Yay., Ankara 2002. | |
10 | KAYA, Doğan, Anonim Halk Şiiri, Akçağ Yay., Ankara 1999. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 4 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 122 |