|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERDEM AKIN (erdemakin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk kültürünün değişim ve gelişim evrelerindeki temel dinamikleri kavratmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk kültür ekolojisi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tarihi sürece bağlı olarak Türk kültür ekolojisindeki değişimi ve dönüşümü kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türk kültürünü bir bütün olarak kavrayarak inceleme ve araştırma alanlarında diyalektik bir düşünce sistemi geliştirir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk kültürünün safhaları evreleri içinde ele alınıp incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türklerde yaylak ve kışlak hayatı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | Türklerde şehir ve köy hayatı | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | Türklerde yön bilgisi ve seyahat vakti | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | Türklerde ziraat kültürü | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | Türklerde ev kültürü | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Türklerde akrabalık ilişkileri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | Türklerde yemek kültürü | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türklerde giyecek ve süslenme kültürü | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | Türklerde tuğ ve bayrak | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | Türklerde ordu, ordugah ve otağ | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
12 | Otağ’dan saraya ve ordugahtan başkente değişim-dönüşüm | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Türklerde dokumacılık | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Türklerde nevbet anlayışı ve devlet mehteri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Türk halk musikisi ve çalgıları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | AND, Metin, Oyun ve Büyü, Türk Kültüründe Oyun Kavramı, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2003. | |
2 | ÇOBANOĞLU, Özkul, Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yay., Ankara 2000. | |
3 | YILDIRIM, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998. | |
4 | ÖGEL, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi TTK Yay., Ankara 1998. | |
5 | GÖKALP, Ziya, Türk Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1974. | |
6 | ROUX, Jean Paul, Türklerin ve Moğolların Eski Dini, (çev. Aykut Kazancıgil), İstanbul 1998. | |
7 | RASONY, Laszlo, Tarihte Türklük, Ankara 1993. | |
8 | BURKE, Peter, Kültür Tarihi, (çev. Mete Tunçay), İstanbul Bilgi Üniv. Yay., 2006. | |
9 | KAFESOĞLU, İbrahim, Türk Milli Kültürü, Boğaziçi Yay., İstanbul 1995. | |
10 | ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi I-II, TTK Yay., Ankara 1993. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 4 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 130 |