Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 110 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 110 Adı: TÜRK KÜLTÜR TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERDEM AKIN (erdemakin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk kültürünün değişim ve gelişim evrelerindeki temel dinamikleri kavratmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk kültür ekolojisi hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tarihi sürece bağlı olarak Türk kültür ekolojisindeki değişimi ve dönüşümü kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türk kültürünü bir bütün olarak kavrayarak inceleme ve araştırma alanlarında diyalektik bir düşünce sistemi geliştirir. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk kültürünün safhaları evreleri içinde ele alınıp incelenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türklerde yaylak ve kışlak hayatı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Türklerde şehir ve köy hayatı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Türklerde yön bilgisi ve seyahat vakti Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Türklerde ziraat kültürü Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Türklerde ev kültürü Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Türklerde akrabalık ilişkileri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Türklerde yemek kültürü Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Türklerde giyecek ve süslenme kültürü Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Türklerde tuğ ve bayrak Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Türklerde ordu, ordugah ve otağ Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Otağ’dan saraya ve ordugahtan başkente değişim-dönüşüm Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Türklerde dokumacılık Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Türklerde nevbet anlayışı ve devlet mehteri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Türk halk musikisi ve çalgıları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 AND, Metin, Oyun ve Büyü, Türk Kültüründe Oyun Kavramı, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2003.
2 ÇOBANOĞLU, Özkul, Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yay., Ankara 2000.
3 YILDIRIM, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998.
4 ÖGEL, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi TTK Yay., Ankara 1998.
5 GÖKALP, Ziya, Türk Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1974.
6 ROUX, Jean Paul, Türklerin ve Moğolların Eski Dini, (çev. Aykut Kazancıgil), İstanbul 1998.
7 RASONY, Laszlo, Tarihte Türklük, Ankara 1993.
8 BURKE, Peter, Kültür Tarihi, (çev. Mete Tunçay), İstanbul Bilgi Üniv. Yay., 2006.
9 KAFESOĞLU, İbrahim, Türk Milli Kültürü, Boğaziçi Yay., İstanbul 1995.
10 ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi I-II, TTK Yay., Ankara 1993.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 4 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 130