Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 112 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 112 Adı: TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON II Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER KIRMIZI (omerkrmz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrenciye dili kullanma becerisi kazandırmak ve gündelik hayatta karşılaşacağı iletişim problemlerinde dil, kültür ve edebiyat bilgisini kullanabilme yetisini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk dilinin kurallarını öğrenerek dili günlük hayatta etkin kullanabilme becerisi kazanır. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Hitabet konusunda kendisine güven duymayı öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Edebî türleri tanır. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İletişimini güçlendirir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Sözlü Sınav
DÖÇ-5 Okuma sevgisi, alışkanlığı kazanır. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma); iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.). Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları(konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu). Konuşma türleri:(karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v.b.). Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri, sözlü anlatımla ilgili temel kavramlar Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
2 Konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma), iyi bir konuşmanın temel özellikleri Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
3 Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma, hazırlıklı konuşmanın aşamaları Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
4 Konuşmada amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
5 Konuşmada planlama, konuşma metni yazma, konuşmanın sunuluşu Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
6 Konuşma türleri (karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama) Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
7 Konuşma türleri (yılbaşı, doğum, ölüm, bayram vb. önemli bir olay hakkında konuşma) Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Konuşma türleri (yol tarif etme, telefonla görüşme ,iş isteme, biriyle görüşme) Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
10 Konuşma türleri (görüşme/röportaj yapma, radyo ve tv konuşmaları yapma) Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
11 Konuşma türleri (değişik kültür sanat programlarına konuşmacı olarak katılma) Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
12 Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
13 Konuşma ölçeği geliştirme çalışmaları Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
14 Sözlü anlatım uygulamaları (konuşma metinlerini inceleme ve metinler üzerinde çalışma) Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
15 Konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme, sözlü anlatımla ilgili dönemin değerlendirilmesi Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 AKTAŞ, Ş., O. Gündüz,Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yay., Ankara 2009.
2 KANTEMİR, E., Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yay., Ankara 1997.
3 KAVCAR, C., F. Oğuzkan, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yay., Ankara 1999.
4 BEYRELİ, L., Yazılı ve Sözlü Anlatım, Pegem Yay., Ankara 2008.
5 SEVÜK, İsmail Habib, Edebiyat Bilgileri, Remzi Kitabevi, İstanbul 1942.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 4 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 2 10
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90