Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 202 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 202 Adı: HALK BİLİMİ KURAM VE YÖNTEMLERİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KÜBRA YILDIZ ALTIN (kubrayildiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Derlemenin/alan çalışmasının temel kavramlarını, terminolojisini, yöntemlerini tartışmaya açmak ve öğrencilerin ilerleyen dönemlerde gerçekleştirecekleri alan çalışmalarını daha metotlu ve akademik bir metot içerisinde gerçekleştirebilmelerini sağlamak dersin temel hedeflerindedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alan çalışmasının temel kavramlarını tanır. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkiye’deki alan çalışması tarihinde öne çıkan isimleri tanır. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Geçmişten günümüze yapılmış derleme PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Halkbiliminin teorik yanıyla pratik yanı arasındaki ilişkiyi kurabilir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Alan çalışması sırasında kullanılacak teknikleri etkili bir biçimde kullanabilir. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Derleme esnasında gereken teknik araç gereçleri kullanmayı öğrenebilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Halkbiliminde araştırma ve derleme çalışmalarının nasıl yapılacağı, derlemede kullanılan yöntem ve teknikler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Temel kaynaklar hakkında bilgilendirme, kuram hakkında yapılan temel çalışmalar Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Halkbiliminde metin merkezli kuramlar hakkında genel bir değerlendirme Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Temel Kavramlar: Bağlam, bağlam merkezli bakış açısı, bağlam merkezli kuramlar Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Bağlam merkezli halkbilimi kuramları: İşlevsel halkbilimi kuramı Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Bağlam merkezli halkbilimi kuramları: Sözlü Kompozisyon kuramı Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Bağlam merkezli halkbilimi kuramları: Performans Kuram Anlatma, Tartışma Yöntemi
7 Bağlam merkezli halkbilimi kuram çalışmalarından örnekler Anlatma, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Uygulamalı Halkbilimi Çalışmaları-Kültürel Miras Yönetimi Anlatma, Tartışma Yöntemi
10 Uygulamalı Halkbilimi Çalışmaları-Kültürel Miras Yönetimi çalışmalarından örnekler Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Türkiye’de Halkbilimiyle İlgili Kuramsal Çalışmalar 1 Anlatma, Tartışma Yöntemi
12 Türkiye’de Halkbilimiyle İlgili Kuramsal Çalışmalar 2 Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Sahada derleme yöntem ve teknikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
14 Sözlü tarih araştırma yöntemleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
15 Genel değerlendirme ve dönemin özetlenmesi Anlatma, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Altıntaş, Betül, Mendile, Simite, Boyaya, Çöpe… Ankara Sokaklarında Çalışan Çocuklar, İletişim Yay, İstanbul, 2003.
2 Atay, Tayfun, Batı’da Bir Nakşi Cemaati Şeyh Nazım Kıbrısî Örneği, İletişim Yay, İstanbul, 1996.
3 Bayrı, M. Halit, “Halk Bilgisi Derneğine Ait Hatıralar: Konferanslar, Törenler, Anketler, Derleme Seyahatleri,” Türk Folklor Araştırmaları, sayı 31, s. 489.
4 Chagnon, Napoleon, A. Yanomamö, Savaşa Doğanlar (Çev. Burcu Bölükbaşı), Epsilon Yay, İstanbul 2004.
5 Ekici, Metin, Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel Yay. 2008.
6 Goldstein, Kenneth, Sahada Folklor Derleme Metotları (Çev. Ahmet Edip Uysal), Kültür Bak. Millî Folklor Araştırma Yay., Ankara 1977.
7 İnan, Abdülkadir, Birinci İlmi Seyahate Dair Rapor, Türk Halk Bilgisi Derneği, İstanbul 1930.
8 Kümbetoğlu, Belkıs, Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yay, İstanbul 2005.
9 Özyeğin, Gül, Başkalarının Kiri Kapıcılar, Gündelikçiler ve Kadınlık Halleri, İletişim Yay, İstanbul 2005.
10 Shaw, Linda L. vd., Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı, Birleşik Kitabevi, Ankara 2008.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 2 8
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 7 4 28
       c) Performans Ödevi 4 4 16
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 2 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 150