|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Derlemenin/alan çalışmasının temel kavramlarını, terminolojisini, yöntemlerini tartışmaya açmak ve öğrencilerin ilerleyen dönemlerde gerçekleştirecekleri alan çalışmalarını daha metotlu ve akademik bir metot içerisinde gerçekleştirebilmelerini sağlamak dersin temel hedeflerindedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Alan çalışmasının temel kavramlarını tanır. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türkiye’deki alan çalışması tarihinde öne çıkan isimleri tanır. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Geçmişten günümüze yapılmış derleme |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Halkbiliminin teorik yanıyla pratik yanı arasındaki ilişkiyi kurabilir. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Alan çalışması sırasında kullanılacak teknikleri etkili bir biçimde kullanabilir. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Derleme esnasında gereken teknik araç gereçleri kullanmayı öğrenebilir. |
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Halkbiliminde araştırma ve derleme çalışmalarının nasıl yapılacağı, derlemede kullanılan yöntem ve teknikler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türkiye’de sosyal bilimler ve sosyal bilimci olmak. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Sosyal bilimlerin evrenselliği özgünlüğü-kalitatif-kantitatif araştırma teknikleri Uygulama: Bilgi toplama teknikleri, serbest yazma tekniği. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Halk biliminde alan araştırması kavramı ve önemi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Türkiye’de gerçekleştirilen ilk alan çalışmaları Uygulama: Bilgi toplama teknikleri, serbest yazma tekniği. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Derleme/Alan çalışmasının temel kavramları Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
6 | Kurtarma etnografyası: Nasıl bir derleme/alan çalışması yapmalı? Uygulama: Kaynak araştırması yapma/Nerelere bakacağız? Neyi nasıl araştıracağız? | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
7 | Alana çıkmadan yapılacak hazırlık ve çalışmalar Uygulama: Taslak hazırlama/tablo hazırlama/listeleme/kümeleme. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kültürel şoklar, uyum stratejileri, veri toplama. Uygulama: Alana çıkmadan soru hazırlama/Ses kayıtlarını deşifre etme. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
10 | Gözlem, Katılımlı gözlem, enformel Sohbet tarzı görüşme Uygulama: Soruların gözden geçirilmesi/yeniden düzenlenmesi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | Yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış mülakat, odak grup görüşmeleri, anket Uygulama: Alanda not tutma/ Neyi nasıl not tutacağım? Bu notlar ne işime yarayacak? | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
12 | Verilerin metin haline getirilmesi-Alan çalışması notlarının düzenlenmesi Uygulama: Yazmaya başlıyoruz? Düşünceyi organize etme | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Alan çalışması ve Nesnellik-öznellik sorunu Uygulama: Taslak metin yazımı ve düzenlenmesi/Kaynak gösterme sıkıntıları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
14 | Klasik Etnografi-Diyalojik etnografi Uygulama: Etnografik metinlerin eleştirisi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
15 | Alan Çalışmasında etik sorunu | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Altıntaş, Betül, Mendile, Simite, Boyaya, Çöpe… Ankara Sokaklarında Çalışan Çocuklar, İletişim Yay, İstanbul, 2003. | |
2 | Atay, Tayfun, Batı’da Bir Nakşi Cemaati Şeyh Nazım Kıbrısî Örneği, İletişim Yay, İstanbul, 1996. | |
3 | Bayrı, M. Halit, “Halk Bilgisi Derneğine Ait Hatıralar: Konferanslar, Törenler, Anketler, Derleme Seyahatleri,” Türk Folklor Araştırmaları, sayı 31, s. 489. | |
4 | Chagnon, Napoleon, A. Yanomamö, Savaşa Doğanlar (Çev. Burcu Bölükbaşı), Epsilon Yay, İstanbul 2004. | |
5 | Ekici, Metin, Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel Yay. 2008. | |
6 | Goldstein, Kenneth, Sahada Folklor Derleme Metotları (Çev. Ahmet Edip Uysal), Kültür Bak. Millî Folklor Araştırma Yay., Ankara 1977. | |
7 | İnan, Abdülkadir, Birinci İlmi Seyahate Dair Rapor, Türk Halk Bilgisi Derneği, İstanbul 1930. | |
8 | Kümbetoğlu, Belkıs, Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yay, İstanbul 2005. | |
9 | Özyeğin, Gül, Başkalarının Kiri Kapıcılar, Gündelikçiler ve Kadınlık Halleri, İletişim Yay, İstanbul 2005. | |
10 | Shaw, Linda L. vd., Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı, Birleşik Kitabevi, Ankara 2008. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 8 | 4 | 32 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 7 | 4 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |