Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 204 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 204 Adı: ÂŞIK EDEBİYATI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER KIRMIZI (omerkrmz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Doğuşundan günümüze kadar âşık tarzı Türk şiirinin temsilcileri, konusu ve türleri hakkında bilgi vermek ve ortaya konan sözlü ve yazılı metinler üzerinde inceleme yapmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Aşıklık geleneğinin teşekkülünü kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Aşıklık geleneğinin temsilcilerini öğrenir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ozanlık geleneği ve âşık edebiyatının doğuşu, gelişimi, temsilcileri, sözlü ve yazılı kültüre kazandırdığı ürünler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Türk şiirinin doğuşu, gelişmesi ve bu süreçte ozanların üstlendikleri görevler Anlatma, Tartışma
2 Sözlü gelenek kültürü olarak ozanlık sanatının Asya, Avrupa ve Afrika’da yayılması Anlatma, Tartışma
3 Adları bilinen ilk ozanlar ve ilk şiir türleri Anlatma, Tartışma
4 Ozandan âşığa geçişte Dede Korkut’un önemi Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
5 Ozandan âşığa geçişte Dede Korkut’un önemi Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
6 Türkiye sahasında âşıklık geleneğinin doğuşu ve gelişmesi Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
7 13-15. yüzyıllarda âşık edebiyatı ve temsilcileri Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
8 Ara Sınav
9 16. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
10 17. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
11 18. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
12 19. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
13 19. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
14 20. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
15 Aşıklık geleneğinin güncel sorunları Anlatma, Tartışma, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Oğuz, M. Öcal vd, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara.
2 Köprülü, M. Fuat, Edebiyat Araştırmaları I, İstanbul 1989.
3 Çobanoğlu, Özkul, Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara, 2000.
4 Günay, Umay, Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara 1993.
5 Köprülü, M. Fuat, Türk Saz Şairleri I-V, Ankara 2004.
6 Kaya, Doğan, Âşık Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul 2000.
7 Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatı Araştırmaları, C. 1, Ankara 1988.
8 Ozanoğlu, İhsan, Âşık Edebiyatı, Kastamonu 1940.
9 Artun, Erman, Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Ankara 2001.
10 Özarslan, Metin, Erzurum Âşıklık Geleneği, Ankara 2001.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, Kitaplar, Projeksiyon, Cd

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 5 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 140