|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÖMER KIRMIZI (omerkrmz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Doğuşundan günümüze kadar âşık tarzı Türk şiirinin temsilcileri, konusu ve türleri hakkında bilgi vermek ve ortaya konan sözlü ve yazılı metinler üzerinde inceleme yapmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Aşıklık geleneğinin teşekkülünü kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Aşıklık geleneğinin temsilcilerini öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. PÇ-25 Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ozanlık geleneği ve âşık edebiyatının doğuşu, gelişimi, temsilcileri, sözlü ve yazılı kültüre kazandırdığı ürünler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türk şiirinin doğuşu, gelişmesi ve bu süreçte ozanların üstlendikleri görevler | Anlatma, Tartışma |
2 | Sözlü gelenek kültürü olarak ozanlık sanatının Asya, Avrupa ve Afrika’da yayılması | Anlatma, Tartışma |
3 | Adları bilinen ilk ozanlar ve ilk şiir türleri | Anlatma, Tartışma |
4 | Ozandan âşığa geçişte Dede Korkut’un önemi | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
5 | Ozandan âşığa geçişte Dede Korkut’un önemi | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
6 | Türkiye sahasında âşıklık geleneğinin doğuşu ve gelişmesi | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
7 | 13-15. yüzyıllarda âşık edebiyatı ve temsilcileri | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | 16. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
10 | 17. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
11 | 18. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
12 | 19. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
13 | 19. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
14 | 20. yüzyılda âşık edebiyatı ve temsilcileri | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
15 | Aşıklık geleneğinin güncel sorunları | Anlatma, Tartışma, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Oğuz, M. Öcal vd, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara. | |
2 | Köprülü, M. Fuat, Edebiyat Araştırmaları I, İstanbul 1989. | |
3 | Çobanoğlu, Özkul, Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara, 2000. | |
4 | Günay, Umay, Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara 1993. | |
5 | Köprülü, M. Fuat, Türk Saz Şairleri I-V, Ankara 2004. | |
6 | Kaya, Doğan, Âşık Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul 2000. | |
7 | Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatı Araştırmaları, C. 1, Ankara 1988. | |
8 | Ozanoğlu, İhsan, Âşık Edebiyatı, Kastamonu 1940. | |
9 | Artun, Erman, Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Ankara 2001. | |
10 | Özarslan, Metin, Erzurum Âşıklık Geleneği, Ankara 2001. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Kitaplar, Projeksiyon, Cd |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 5 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 4 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 140 |