Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 303 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 303 Adı: TEKKE VE TASAVVUF EDEBİYATI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
RECEP TEK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Varoluş, varlık, insan, ahlak, ideal toplum vb. konuları mistik algılar açısından açıklamak, Sufi geleneklerde üretilen edebi metinleri ve ideolojilerini açıklamak, Türk sufiliğinin oluşum gelişim devrelerini tanımlayabilmek, Sufi psikolojisini ve hayata bakış açılarını aktarabilmek. Türk kültüründe gelişen sufi gelenekleri geniş çerçevede değerlendirebilmek, Türk edebiyatı içinde sufi edebiyatın yerini, önemini ve diğer edebiyat alanların üzerindeki etkilerini belirlemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tasavvufi düşüncenin tarihi ve sosyal kaynaklarını açıklayabilir. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk kültüründe gelişen tasavvuf anlayışlarını tanımlayabilir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Halk ve Divan edebiyatı geleneklerinde tasavvufi içeriğin hangi benzerlik ve farklılıklarla işlendiğini belirtebilir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Tasavvufi Halk Edebiyatında tür, şekil ve üslup özelliklerini açıklayabilir. Tasavvufi Halk Edebiyatı ve Âşıklık Geleneği arasındaki bağı kurabilir. Metin çözümlemeleri yapabilir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tasavvufun tanımı, kaynakları, esasları; Tasavvuf edebiyatının oluşumu ve gelişim dönemleri, Tasavvuf Edebiyatının Türk Edebiyatındaki yeri ve önemi; Türk Halk Edebiyatında Tasavvufi içerik, tür, şekil ve üslup özellikleri; terim bilgisi; metin çözümlemeleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Mistik gelenekler, inanç esasları ve ritüeller Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Mistik geleneklerde insan ve ahlâka verilen önem Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Tasavvufun oluşum ve gelişimi, terminolojisi Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Tasavvufi çevreler ve sosyal kültürel etkileri Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Tasavvuf edebiyatının özellikleri Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Tasavvuf edebiyatının terminolojisi Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Türk sufiliği nedir? Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Türk tasavvuf edebiyatının oluşumu, gelişimi ve kültür üzerindeki etkileri Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 Edebi metinlerin ideolojisi ve seçilmiş metin incelemeleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Edebi metinlerin ideolojisi ve seçilmiş metin incelemeleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Edebi türler ve söylem ve seçilmiş metin incelemeleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Türk edebiyatı içinde tasavvufi edebiyatın yeri, önemi, etkileri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Türk mutasavvıflar, eserleri, etkileri Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Güncel dini-tasavvufi edebiyatının durumu, yeni metinler ve genel değerlendirme. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Köprülü, M. Fuad, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1991
2 Ülken, H. Ziya, İslâm Düşüncesi, Ülken Yayınları, İstanbul 2005.
3 Güzel, Abdurahman, Dini Tasavvufi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2001.
4 Uludağ, Süleyman, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Kabalcı Yayınları, İstanbul 2001.
5 Sayar, Kemal, Sufi Psikolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul 2000.
6 Ögel, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yay., Ankara 1988.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, makale, bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 3 15
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 3 15
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 120