|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
RECEP TEK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Varoluş, varlık, insan, ahlak, ideal toplum vb. konuları mistik algılar açısından açıklamak, Sufi geleneklerde üretilen edebi metinleri ve ideolojilerini açıklamak, Türk sufiliğinin oluşum gelişim devrelerini tanımlayabilmek, Sufi psikolojisini ve hayata bakış açılarını aktarabilmek. Türk kültüründe gelişen sufi gelenekleri geniş çerçevede değerlendirebilmek, Türk edebiyatı içinde sufi edebiyatın yerini, önemini ve diğer edebiyat alanların üzerindeki etkilerini belirlemek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tasavvufi düşüncenin tarihi ve sosyal kaynaklarını açıklayabilir. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk kültüründe gelişen tasavvuf anlayışlarını tanımlayabilir. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Halk ve Divan edebiyatı geleneklerinde tasavvufi içeriğin hangi benzerlik ve farklılıklarla işlendiğini belirtebilir. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Tasavvufi Halk Edebiyatında tür, şekil ve üslup özelliklerini açıklayabilir. Tasavvufi Halk Edebiyatı ve Âşıklık Geleneği arasındaki bağı kurabilir. Metin çözümlemeleri yapabilir. |
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tasavvufun tanımı, kaynakları, esasları; Tasavvuf edebiyatının oluşumu ve gelişim dönemleri, Tasavvuf Edebiyatının Türk Edebiyatındaki yeri ve önemi; Türk Halk Edebiyatında Tasavvufi içerik, tür, şekil ve üslup özellikleri; terim bilgisi; metin çözümlemeleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mistik gelenekler, inanç esasları ve ritüeller | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Mistik geleneklerde insan ve ahlâka verilen önem | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Tasavvufun oluşum ve gelişimi, terminolojisi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Tasavvufi çevreler ve sosyal kültürel etkileri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Tasavvuf edebiyatının özellikleri | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
6 | Tasavvuf edebiyatının terminolojisi | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
7 | Türk sufiliği nedir? | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türk tasavvuf edebiyatının oluşumu, gelişimi ve kültür üzerindeki etkileri | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
10 | Edebi metinlerin ideolojisi ve seçilmiş metin incelemeleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | Edebi metinlerin ideolojisi ve seçilmiş metin incelemeleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Edebi türler ve söylem ve seçilmiş metin incelemeleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Türk edebiyatı içinde tasavvufi edebiyatın yeri, önemi, etkileri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Türk mutasavvıflar, eserleri, etkileri | Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Güncel dini-tasavvufi edebiyatının durumu, yeni metinler ve genel değerlendirme. | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Köprülü, M. Fuad, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1991 | |
2 | Ülken, H. Ziya, İslâm Düşüncesi, Ülken Yayınları, İstanbul 2005. | |
3 | Güzel, Abdurahman, Dini Tasavvufi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2001. | |
4 | Uludağ, Süleyman, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Kabalcı Yayınları, İstanbul 2001. | |
5 | Sayar, Kemal, Sufi Psikolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul 2000. | |
6 | Ögel, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yay., Ankara 1988. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, makale, bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 3 | 15 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 3 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |