|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
RECEP TEK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Tasavvufun tanımı, kaynakları ve esaslarını kavratmak, Tekke ve Tasavvuf edebiyatını hazırlayan unsurları, Tekke ve Tasavvuf edebiyatının oluşumunu, Anadolu'da yayılışı ve gelişimi hakkında bilgi vermek, nazım biçimleri, türler, eserlerin dil ve üslup özellikleri hakkında bilgi vermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tasavvufi düşüncenin tarihi ve sosyal kaynaklarını açıklayabilir. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk kültüründe gelişen tasavvuf anlayışlarını tanımlayabilir. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Halk ve Divan edebiyatı geleneklerinde tasavvufi içeriğin hangi benzerlik ve farklılıklarla işlendiğini belirtebilir. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Tasavvufi Halk Edebiyatında tür, şekil ve üslup özelliklerini açıklayabilir. Tasavvufi Halk Edebiyatı ve Âşıklık Geleneği arasındaki bağı kurabilir. Metin çözümlemeleri yapabilir. |
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tasavvufun tanımı, kaynakları, esasları; Tasavvuf edebiyatının oluşumu ve gelişim dönemleri, Tasavvuf Edebiyatının Türk Edebiyatındaki yeri ve önemi; Türk Halk Edebiyatında Tasavvufi içerik, tür, şekil ve üslup özellikleri; terim bilgisi; metin çözümlemeleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı ya da Dinî-Tasavvufi Türk Edebiyatı Kavramı ve Tekke ve Tasavvuf Edebiyatının Tarihi Gelişimini Hazırlayan Tasavvufi Unsurlar | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı ya da Dinî-Tasavvufi Türk Edebiyatı Kavramı ve Tekke ve Tasavvuf Edebiyatının Tarihi Gelişimini Hazırlayan Tasavvufi Unsurlar | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatının Tarihi Seyri- Yüzyıllara Göre Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatının Tarihi Seyri- Yüzyıllara Göre Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatının Tarihi Seyri- Yüzyıllara Göre Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
6 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatının Özellikleri-Türler- Dil ve Üslup Özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
7 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatının Özellikleri-Türler- Dil ve Üslup Özellikleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | İslam Medeniyeti Çağlarında Tekke-Tasavvuf Edebiyatını Hazırlayan Unsurlar (Din Kavramı ve Türklerin Dini Tarihi) | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
10 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatının Faydalandığı İslami İlimler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | Tasavvuf Cereyanının Kur'an-ı Kerim, Sufiler ve Türklere Göre Tanımları-Tasavvuf Kavramı ve Tasavvufun Geçirdiği Dönemler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
12 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatına Ait Nazım Şekilleri ve Türler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatına Ait Türler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
14 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatına Ait Türler | Anlatma Tartışma Yöntemi |
15 | Tekke ve Tasavvuf Edebiyatına Ait Türler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Türk Halk Edebiyatı El Kitabı (2004) Haz.: M. Öcal Oğuz, Metin Ekici vd., Ankara: Grafiker Yayınları. | |
2 | Artun, Erman (2002) Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları. | |
3 | Köprülü, M. Fuad (1991) Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları. | |
4 | Güzel, Abdurahman (2021) Dini Tasavvufi Türk Edebiyatı, Ankara : Akçağ Yayınları. | |
5 | Uludağ, Süleyman (2001) Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kabalcı Yayınları. | |
6 | Ömer Lütfi Barkan (2021) İstilâ Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri, Ankara: Ötüken Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, makale, bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 3 | 15 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 3 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 4 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |