Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 305 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 305 Adı: TÜRK EFSANELERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER KIRMIZI (omerkrmz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Efsanenin tür özelliklerini kavratmak ve bu tür üzerinde araştırma yapabilme yeteneği geliştirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler, efsane türüyle ilgili dünyadaki ve Türkiye’deki araştırmaları, bu araştırmalarda kullanılan yöntemleri ve bu çalışmaların niteliklerine ilişkin bilgi edinirler. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Efsane türü üzerinde bilimsel çalışma yapabilme ve halk bilimi kuram ve yöntemlerine göre inceleyebilme yeteneğini geliştirirler. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Efsanenin diğer sözlü kültür ürünleri ile ilişkisini açıklar. PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Efsanenin yer adları ve tarihi şahıslarla bağını inceleyebilir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Efsanenin tür özellikleri, efsane türüyle ilgili dünyadaki ve Türkiye’deki araştırmalar, bu araştırmalarda kullanılan yöntemler ve bu çalışmaların niteliği işlenir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Efsane kavramı, efsanenin tanımı, efsanenin yapı, şekil, konu ve işlev özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Efsanenin diğer türlerle ilişkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Dünyada efsane üzerine yapılan çalışmalar Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Türkiye’de efsane üzerine yapılan çalışmalar Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Efsanenin tür özellikleri Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Türk efsanelerinin kaynakları Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Türk efsanelerinin tasnifleri Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Türk efsanelerinin tasnifleri Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 Türkiye’de efsane konulu çalışmalarda izlenen yöntemler Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Efsane inceleme yöntemleri ve kuramları(Tarih-Coğrafi Fin Kuramı/Karşılaştırma Kuramı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Psikanalitik Kuram, Yapısal Kuram ya da Propp yöntemi vd.) Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Kuram ve inceleme yöntemlerinin Türk efsaneleri üzerine uygulama örnekleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Efsane metinleri üzerinde çalışmalar Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Efsane metinleri üzerinde çalışmalar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Luthi, Max, “Masalın Efsane, Menkabe, Mit, Fabl ve Fıkra Gibi Türlerden Farkı”, çev. Sevengül Sönmez, Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Hzl. Gülin Öğüt Eker vd. Milli Folklor Yayınları, Ankara 2003, ss. 314–319.
2 Kaya, Muharrem, Mitolojiden Efsaneye Türk Mitolojisinin Türkiye’deki Efsanelerde İzleri, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2007.
3 Görkem, İsmail, Elazığ Efsaneleri (İnceleme-Metinler), Manas Yayıncılık, Elazığ 2006.
4 Ergun, Metin, Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, Cilt 1–2, TDK Yayınları, Ankara 1997.
5 Helimoğlu Yavuz, Muhsine, Diyarbakır Efsaneleri, Derleme-Araştırma-İnceleme, Doruk Yayınları, Ankara 1993.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 4 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 130