Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 309 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 309 Adı: YENİLEŞME DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EYÜP CAN EKİNCİ (eyupcanekinci@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
AYDAN ENER SU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin 19. yüzyıl Türk edebiyatı hakkında temel düzeyde tartışma ve bilimsel araştırma yürütebilecek bilgi ve becerilerle donatılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarihsel, toplumsal, kültürel ve edebî bir olgu olarak modernleşmeyi tanımlar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Avrupa modernleşmesi ile Osmanlı modernleşmesinin benzerliklerini ve farklarını ayırt eder. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tanzimat Dönemi 1. kuşak şairlerinin metinlerini çözümler. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Tanzimat dönemi 2. Kuşak, Ara Nesil ve Servet-i Fünun şiir ve romanının önde gelen 16metinlerini inceler. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Edebiyat eleştirisi için gerekli olan asgari tarihsel ve kuramsal birikimin kazandırılmasına giriş. Türk edebiyatının modernleşme sürecinin 19. yüzyılı kapsayan bölümü hakkında temel bilgilerin edinilmesi; bu dönemin başlıca edebiyatçılarının ve metinlerinin tanınması ve incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Başlangıcından Tanzimat Dönemine Kadar Türk Siyasi Sosyal ve Edebî Hayatında Yenileşme Hareketleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Tanzimat Döneminde Gazetecilik, Roman, Hikâye, Şiir, Tiyatro Türleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Metin inceleme Yöntemleri (Şiir, Roman, Hikâye, Tiyatro) Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Tanzimat Fermanı / Tanzimat Dönemi 1. Kuşak Sanatçıları (İ. Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal) Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Tanzimat Dönemi 1. Kuşak Sanatçıları (İ. Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal) Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Tanzimat Dönemi 1. Kuşak Sanatçıları (A. Mithat Efendi, Şemsettin Sami) Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Tanzimat Dönemi 2. Kuşak Sanatçıları (Recaizade Mahmut Ekrem, Nabizade Nazım) Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Tanzimat Dönemi 2. Kuşak Sanatçıları (Abdülhak Hamit Tarhan, Muallim Naci) Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 Ara Nesil Sanatçıları ve Faaliyetleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Ara Nesil Sanatçıları ve Faaliyetleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Servet-i Fünun Dönemi Türk Edebiyatı (Genel Özellikleri, Edebiyat-Sosyal Hayat Bağlantısı) Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Servet-i Fünun Şiiri (Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Servet-i Fünun Romanı (Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf) Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Servet-i Fünun Romanı (Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Korkmaz, Ramazan, ed. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000, Grafiker Yay., Ankara 2005.
2 Namık Kemal, İntibah: Sergüzeşt-i Ali Bey, hzl. Mustafa Nihat Özön, Remzi Kitabevi, İstanbul 1971
3 Ahmet Mithat, Felatun Bey ile Rakım Efendi, Enderun Yayınları, İstanbul 1994.
4 Enginün, İnci, Abdülhak Hâmid Tarhan, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 1986.
5 Recaizade Mahmut Ekrem, Araba Sevdası, hz. Seyit Kemal Karaalioğlu, İnkılâp Yayınevi, İstanbul ty.
6 Kaplan, Mehmet, İnci Enginün ve Birol Emil. Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi IV, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul 1982.
7 Enginün, İnci, Abdülhak Hâmid Tarhan, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 1986.
8 Gariper, Cafer, “Geçiş Dönemi: Ara Nesil”, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000. Ed. Ramazan Korkmaz, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2005,s. 113-30.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 4 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 4 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 2 10
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90