Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 401 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 401 Adı: HALK BİLİMİ MÜZECİLİĞİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TUGBA GÖNEL SÖNMEZ (tugbagonel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Müzelerin kuramsal, bağlamsal oluşma zeminini tarihsel süreç içinde değerlendirerek halkbilim müzelerinin bütün bu müze fotoğrafı içindeki yerini tayin etmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dünya ve Türk müzecilik tarihi hakkında genel bir bakış açısına sahip olur. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Müze kavramı hakkında derin bir bilgi birikimi için bir başlangıç yapar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Halkbilim müzelerinin kültürü koruma, geleceğe taşıma, arşivleme ve kültürden bir endüstrisi yaratma kaygılarının bir parçası olarak belirdiğini kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-3 Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Müzecilik: Tarihi veriler, temel kavramlar ve yaklaşımlar, müzecilik tarihi, türleri, etkinlik ve uygulamaları, müze ekonomisi ve yönetimi müze mimarisi ve elektroniği
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma, karşılıklı beklenti ve sorumlulukların görüşülmesi, konuluğun verilmesi. Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Gelenekten sürdürülebilirliğe koruma, hatırlama, aktarma kaygısı: Neden müze? Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Doğum Tarihi: MÖ 100.000-40.000: Dünya müzecilik tarihi. Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Her toplum farklı anımsar: Türk kültüründe müze algısı. Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Oyuncaklar müze nesnesi olursa: Müzeciliğin değişen yüzü ve bin bir çeşit müze. Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Ankara Etnografya Müzesi’ne bir gezi: Halkbilim müzeciliği. Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Kültürün Kurumsal Melekleri: UNESCO, ICOM, MINOM, EMF. Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Seçilen geçmişler: Halkbilim müzeciliğinde koleksiyon oluşturma, sergileme. Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 SOKÜM Müze ziyareti: Sözel belleğin müzelenmesi. Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Skanzens: Open Air Museums: Dünyadaki halkbilim müzeleri ve çalışmaları. Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Müzesi gezisi Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Müze ziyareti Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Dönem değerlendirmesi Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Dönem değerlendirmesi Anlatma ,Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Artun, Ali,Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 1-2, İletişim Yayınları, İstanbul, 2006.
2 Gerçek, Ferruh, Türk Müzeciliği, KBY, Ankara, 1999.
3 Oğuz, M. Öcal, Türkiye’de Halkbilimi Müzeciliği ve Sorunları Sempozyum Bildirileri, Ankara, Gazi THBMER Yayını,2003.
4 Önder, Mehmet, Tan, Nail vd., Folklor Açık Hava Müzelerinin Türkiye’de Kurulma İmkânları Sempozyum Bildirileri, AÜB, Ankara, 1985.
5 Atagök, Talha, Yeniden Müzeciliği Düşünmek, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1999.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 4 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 4 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 90