Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 403 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 403 Adı: TÜRK EL SANATLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YÜCEL ÖZDEMİR (ozdemiryucel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MEHMET EMİN DEDE,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk el sanatları araştırmalarının kapsamını, konusunu, yöntemini ve temel ilkelerini açıklayabilecektir. Türk el sanatlarında türleri hakkında bilgi sahibi olacak ve Türk el sanatlarının yapısal, işlevsel ve bağlamsal özelliklerini açıklayabilecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk el sanatlarının yapı, içerik ve işlev özelliklerini kavrar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Geleneksel el sanatlarındaki değişim ve dönüşüm süreçlerini açıklayabilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 El sanatlarının turizmde kullanım alanlarını açıklayabilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Türk el sanatlarının kültür ekonomisi bağlamında kullanım alanlarını bilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk el sanatları araştırmalarının kapsamı, konusu, yöntemi ve temel ilkeleri; Türk el sanatlarında türler; Türk el sanatlarının yapısal, işlevsel ve bağlamsal özellikleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Geleneksel Türk el sanatları araştırmalarının kapsamı, konusu, yöntemi ve temel ilkeleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Geleneksel Türk el sanatlarında türler Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Dokumacılık (kumaş, halı, kilim) Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Örücülük. Keçecilik Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Demircilik, Bakırcılık Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Çömlekçilik Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Çinicilik Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 dericilik ve ciltçilik Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 Ayakkabıcılık Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Taş işçiliği Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Sepetçilik Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 geleneksel oyuncak bebek Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 İğne oyacılığı ve Tığ işleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Ahşap oymacılığı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Owen, M. J. The Hand-Made Object and Its Maker, Los Angeles 1975.
2 Ögel, Bahaeddin, Türk Kültür Tarihine Giriş. C.I, II. Ankara 1985.
3 Aslanapa, Oktay, Türk Sanatı, İstanbul 1974.
4 Diyarbekirli, Nejat, Hun Sanatı, İstanbul 1972.
5 Glassie, Henri, Traditional Turkish Folk Art Today, Bloomington, Indiana University Press, 1993.
6 Eren, Naci, Kaşık ve Kaşıkçılık, İstanbul 1984.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 3 15
       c) Performans Ödevi 5 3 15
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 4 28
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 120