|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
RECEP TEK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Tarihsel ve kültürel gelişim süreci içerisinde genelde dünya özelde ise Türk halk mutfağının gelişim ve etkileşim sürecini değerlendirebilmek ve günümüz dünyasında Türk mutfağının konumunu çözümleyebilmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türk ve dünya kültürlerinde geleneksel halk mutfağının oluşum ve dönüşüm dinamiklerini kavrarlar. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türk halk mutfağının ürünlerini ayrıntılı bir biçimde tanıyarak bunların sürdürebilirliğinin saplanması konusunda strateji geliştirme becerisi edinirler. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türk halk mutfağının ürünlerini ayrıntılı bir biçimde tanıyarak bunların sürdürebilirliğinin saplanması konusunda strateji geliştirme becerisi kazanırlar. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Türk ve dünya halk mutfakları, beslenme stratejileri, dünya tarihini biçimlendiren beslenme stratejileri, yemek ve kültür ilişkisinin çözümlenmesi, yemek ve kimlik inşa süreçlerinin değerlendirilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mutfak ve Halk Mutfağı: Tanımı ve içeriği | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Yaşamak için yemek mi yemek için yaşamak mı? İlk pişirme faaliyetleri, beslenme stratejileri ve tabu yemekler. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Yemeğin mitolojisinden cennet taamlarına: Kutsal yemekler ve içecekler, sunaklar, kurbanlar, nektar ve ambrossia. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | At üstünde sofra kurmak: Erken dönem Türk kültüründe yemek kültürü | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Halil İbrahim sofrasında yemeğin ritüelleri: İftar, bayram, mevlit, yas, düğün dernek, sünnet sofraları ve “toy”lar. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
6 | Yemeği Yazmak: Yemek destanları, kadim tarifler, sofra adapları ve saklama kültürü. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
7 | Tehlikeli tatlar bereketli yollar: Tarih boyunca baharat. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sokakta lezzet var: Esnaf lokantaları, seyyar satıcılar, aşevleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
10 | Soframız nur, hanemiz mamur: Osmanlı Saray Mutfağı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | Yer sofrasından yemek masasına: Türk sofrasının dönüşüm evreleri. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
12 | Çatal kültürü: Avrupa halk mutfağının dönüşümü. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Kadın ve görünebilirlik: Kimlik inşa sürecinde mutfak. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
14 | Toplumun McDonaldlaştırılması: Global yemek zincirleri ve stratejileri | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
15 | Göçebe fast foodlarından, restoran kültürümüze | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Counihan, Carole M, and Van Esterik, P. (eds.), Food and Culture, A Reader, New York, Routledge, 1997. | |
2 | Bilgin, Arif ve Samancı, Özge, Türk Mutfağı, TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2008. | |
3 | Boudan, Christan, Mutfak Savaşı: Damak Zevkinin Jeopolitiği, İstanbul Ayrıntı Yayınları, 2004. | |
4 | Çınar, Ali Abbas, Halil İbrahim Sofrası, Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2005. | |
5 | Dalby, Andrew, Tehlikeli Tatlar, Tarih Boyunca Baharat, Kitap Yayınları, İstanbul, 2005. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, makale, bilgisayar, projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 2 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 2 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |