Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 221 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 221 Adı: UYGULAMALI HALK MUTFAĞI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı RECEP TEK (receptek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
RECEP TEK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Tarihsel ve kültürel gelişim süreci içerisinde genelde dünya özelde ise Türk halk mutfağının gelişim ve etkileşim sürecini değerlendirebilmek ve günümüz dünyasında Türk mutfağının konumunu çözümleyebilmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk ve dünya kültürlerinde geleneksel halk mutfağının oluşum ve dönüşüm dinamiklerini kavrarlar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk halk mutfağının ürünlerini ayrıntılı bir biçimde tanıyarak bunların sürdürebilirliğinin saplanması konusunda strateji geliştirme becerisi edinirler. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türk halk mutfağının ürünlerini ayrıntılı bir biçimde tanıyarak bunların sürdürebilirliğinin saplanması konusunda strateji geliştirme becerisi kazanırlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Türk ve dünya halk mutfakları, beslenme stratejileri, dünya tarihini biçimlendiren beslenme stratejileri, yemek ve kültür ilişkisinin çözümlenmesi, yemek ve kimlik inşa süreçlerinin değerlendirilmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Mutfak ve Halk Mutfağı: Tanımı ve içeriği Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Yaşamak için yemek mi yemek için yaşamak mı? İlk pişirme faaliyetleri, beslenme stratejileri ve tabu yemekler. Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Yemeğin mitolojisinden cennet taamlarına: Kutsal yemekler ve içecekler, sunaklar, kurbanlar, nektar ve ambrossia. Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 At üstünde sofra kurmak: Erken dönem Türk kültüründe yemek kültürü Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Halil İbrahim sofrasında yemeğin ritüelleri: İftar, bayram, mevlit, yas, düğün dernek, sünnet sofraları ve “toy”lar. Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Yemeği Yazmak: Yemek destanları, kadim tarifler, sofra adapları ve saklama kültürü. Anlatma, Tartışma Yöntemi
7 Tehlikeli tatlar bereketli yollar: Tarih boyunca baharat. Anlatma, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Sokakta lezzet var: Esnaf lokantaları, seyyar satıcılar, aşevleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
10 Soframız nur, hanemiz mamur: Osmanlı Saray Mutfağı Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Yer sofrasından yemek masasına: Türk sofrasının dönüşüm evreleri. Anlatma, Tartışma Yöntemi
12 Çatal kültürü: Avrupa halk mutfağının dönüşümü. Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Kadın ve görünebilirlik: Kimlik inşa sürecinde mutfak. Anlatma, Tartışma Yöntemi
14 Toplumun McDonaldlaştırılması: Global yemek zincirleri ve stratejileri Anlatma, Tartışma Yöntemi
15 Göçebe fast foodlarından, restoran kültürümüze Anlatma, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Counihan, Carole M, and Van Esterik, P. (eds.), Food and Culture, A Reader, New York, Routledge, 1997.
2 Bilgin, Arif ve Samancı, Özge, Türk Mutfağı, TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2008.
3 Boudan, Christan, Mutfak Savaşı: Damak Zevkinin Jeopolitiği, İstanbul Ayrıntı Yayınları, 2004.
4 Çınar, Ali Abbas, Halil İbrahim Sofrası, Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2005.
5 Dalby, Andrew, Tehlikeli Tatlar, Tarih Boyunca Baharat, Kitap Yayınları, İstanbul, 2005.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, makale, bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 2 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 2 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 2 8
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 2 14
Final Sınavı 1 4 4
0
0
Toplam İş Yükü 90