|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İSKENDER KORKMAZ (iskenderkorkmaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sözlü tarih, kapsamı, yöntemi ve temel kavramları hakkında bilgi vermek, sözlü tarih yönteminin halk bilimi ile ilişkisini kavratmak ve halk bilimi araştırmalarında bu yöntemin nasıl kullanılacağını öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sözlü tarihin konusu, kapsamı, yöntemi ve temel kavramlarını tanımlar, |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sözlü tarih yönteminin sosyal ve beşeri bilimler kapsamındaki disiplinler tarafından dünyada ve Türkiye’de nasıl kullanıldığını öğrenir ve ilk sözlü tarih çalışmalarının neler olduğunu açıklar, |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Söz-yazı, tarih-hafıza, olay-deneyim, nicel-nitel, objektivite-subjektivite ve geçmiş-şimdi gibi karşıt kavramları sözlü tarih yöntemi kapsamında açıklar ve yorumlar, |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sözlü tarih yönteminin ilişkili olduğu deneyim, hafıza, geçmiş, hatırlama, kimlik ve sözlü anlatım gibi konu ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur, |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Sözlü tarih yönteminin halkbilimi ile ilişkisini açıklar ve halkbilimi araştırmalarında bu yöntemin nasıl kullanılacağını öğrenir. |
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Öğrenci, derste öğrendiği bilgi ve birikimi uygulayabilir. |
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sözlü tarih tanım, kapsam, içerik, yöntem, temel kavramlar, kaynaklar, sözlü tarihin dünyada ve Türkiye’deki geçmişi, yapılan ilk çalışmalar, sözlü tarihin temel konuları, deneyim, hafıza, kimlik, sözlü anlatı, sözlü tarihin paradigmaları, sözlü tarih ve halkbilimi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sözlü tarihin tanımı, konusu ve kapsamı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Sözlü tarih yönteminin önemi, amaçları, getirdiği yenilikler ve temel paradigmaları | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Sözlü tarih yönteminin tarihçesi ve ilk sözlü tarih çalışmaları (1) | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Sözlü tarih yönteminin tarihçesi ve ilk sözlü tarih çalışmaları (2) | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Sözlü tarih ve halkbilimi ilişkisi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
6 | Halkbiliminin kaynakları, sözlü kaynaklar | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
7 | Sözlü kaynaklara ulaşma yöntem ve teknikleri: Derleme-Planlama (1) | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sözlü kaynaklara ulaşma yöntem ve teknikleri: Derleme-Planlama (2) | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
10 | Alan araştırması öncesi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | Alan araştırmasında | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
12 | Alan araştırması sonrası | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
13 | Araştırma Soruları (Örnekler) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
14 | Örnek çalışmalar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
15 | Örnek çalışmalar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ASSMANN, Jan, Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Çev: Ayşe Tekin, İstanbul 2001. | |
2 | BRUNER, Jerome, The Narrative Construction of Reality?, Critical Inquiry, 18, 1991: 1-21. | |
3 | CAUNCE, Stephen, Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, Çev: Bilmez Bülent Can & Alper Yalçınkaya, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2001. | |
4 | COHEN, Anthony P., Topluluğun Simgesel Kuruluşu, Ankara 1999. | |
5 | DANACIOĞLU, Esra, Geçmişin İzleri: Yanıbaşımızdaki Tarih İçin Bir Kılavuz, İstanbul 2007. | |
6 | NORA, Pierre, Hafıza Mekânları, Çev: Mehmet Emin Özcan, Ankara 2006. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 4 | 5 | 20 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 5 | 20 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |