Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 212 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 212 Adı: SÖZLÜ TARİH ARAŞTIRMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İSKENDER KORKMAZ (iskenderkorkmaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sözlü tarih, kapsamı, yöntemi ve temel kavramları hakkında bilgi vermek, sözlü tarih yönteminin halk bilimi ile ilişkisini kavratmak ve halk bilimi araştırmalarında bu yöntemin nasıl kullanılacağını öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sözlü tarihin konusu, kapsamı, yöntemi ve temel kavramlarını tanımlar, PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sözlü tarih yönteminin sosyal ve beşeri bilimler kapsamındaki disiplinler tarafından dünyada ve Türkiye’de nasıl kullanıldığını öğrenir ve ilk sözlü tarih çalışmalarının neler olduğunu açıklar, PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Söz-yazı, tarih-hafıza, olay-deneyim, nicel-nitel, objektivite-subjektivite ve geçmiş-şimdi gibi karşıt kavramları sözlü tarih yöntemi kapsamında açıklar ve yorumlar, PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sözlü tarih yönteminin ilişkili olduğu deneyim, hafıza, geçmiş, hatırlama, kimlik ve sözlü anlatım gibi konu ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur, PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Sözlü tarih yönteminin halkbilimi ile ilişkisini açıklar ve halkbilimi araştırmalarında bu yöntemin nasıl kullanılacağını öğrenir. PÇ-2 Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Öğrenci, derste öğrendiği bilgi ve birikimi uygulayabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sözlü tarih tanım, kapsam, içerik, yöntem, temel kavramlar, kaynaklar, sözlü tarihin dünyada ve Türkiye’deki geçmişi, yapılan ilk çalışmalar, sözlü tarihin temel konuları, deneyim, hafıza, kimlik, sözlü anlatı, sözlü tarihin paradigmaları, sözlü tarih ve halkbilimi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sözlü tarihin tanımı, konusu ve kapsamı Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Sözlü tarih yönteminin önemi, amaçları, getirdiği yenilikler ve temel paradigmaları Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Sözlü tarih yönteminin tarihçesi ve ilk sözlü tarih çalışmaları (1) Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Sözlü tarih yönteminin tarihçesi ve ilk sözlü tarih çalışmaları (2) Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Sözlü tarih ve halkbilimi ilişkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Halkbiliminin kaynakları, sözlü kaynaklar Anlatma, Tartışma Yöntemi
7 Sözlü kaynaklara ulaşma yöntem ve teknikleri: Derleme-Planlama (1) Anlatma, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Sözlü kaynaklara ulaşma yöntem ve teknikleri: Derleme-Planlama (2) Anlatma, Tartışma Yöntemi
10 Alan araştırması öncesi Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Alan araştırmasında Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Alan araştırması sonrası Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
13 Araştırma Soruları (Örnekler) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
14 Örnek çalışmalar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
15 Örnek çalışmalar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ASSMANN, Jan, Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Çev: Ayşe Tekin, İstanbul 2001.
2 BRUNER, Jerome, The Narrative Construction of Reality?, Critical Inquiry, 18, 1991: 1-21.
3 CAUNCE, Stephen, Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, Çev: Bilmez Bülent Can & Alper Yalçınkaya, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2001.
4 COHEN, Anthony P., Topluluğun Simgesel Kuruluşu, Ankara 1999.
5 DANACIOĞLU, Esra, Geçmişin İzleri: Yanıbaşımızdaki Tarih İçin Bir Kılavuz, İstanbul 2007.
6 NORA, Pierre, Hafıza Mekânları, Çev: Mehmet Emin Özcan, Ankara 2006.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 4 5 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 5 20
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90