Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 311 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 311 Adı: MESLEK KÜLTÜRÜ VE FOLKLORU Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KAMİLE SERBEST (kamileserbest@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TUGBA GÖNEL SÖNMEZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı meslek kültürü ve folkloruyla ilgili temel kavramların öğretilmesi ve öğrencilerin meslek folkloruyla ilgili çalışmalar yapmasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Meslek kültürü ve folkloruyla ilgili temel kavramları açıklar. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Mesleklerde geleneksel eğitim süreci ve hiyerarşik yapılanmayı kavrar. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Meslek folklorunda ritüellerin yeri ve işlevlerini belirtir. PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Mesleki terminoloji ve meslek jargonu kavramlarını tanımlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Meslek kültürü ve folkloruyla ilgili temel kavramlar, mesleki eğitim süreçlerinde geleneksel ve kent merkezli mesleklerde benzerlik ve farklılıklar, meslek anlatılarının yapısı ve işlevleri, meslek anlatılarının meslek kimliği oluşturmadaki rolü.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Meslek ahlakı Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Meslek ahlakı Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Meslek ahlakı Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Meslek folkloru ve araştırmaların tarihi Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Meslek folkloru bağlamında balıkçılık ve zeytincilik Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
6 Meslek folkloru bağlamında çerçilik ve demircilik Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
7 Hammadde olarak kumaş kullanılan geleneksel meslekler Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
8 Ara Sınav
9 Hammadde olarak lif kullanılan geleneksel meslekler Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
10 Hammadde olarak maden kullanılan geleneksel meslekler Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
11 Hammadde olarak taş kullanılan geleneksel meslekler Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu
12 Hammadde olarak toprak kullanılan geleneksel meslekler Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Meslek anlatıları: Mesleğin kökenine dair anlatılar, meslek pirleri efsaneleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Meslek anlatılarının meslek kimliği oluşturmadaki rolü Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Genel Değerlendirme Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çağatay, Neşet, Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1997.
2 Duymaz, Ali- Halil İbrahim Şahin, “Meslek Folkloru Kapsamında Geleneksel Mesleklerdeki Pir İnancı ve Hikâyeleri Üzerine Bir Değerlendirme”, Milli Folklor, S.87, 2010, s. 101-112.
3 Dorson, Richard Mercer, Folklore and Folklife an Introduction, The University of Chicago Press, London 1972.
4 Mccarl, Robert, “Occupatioanl Folklore”, Folk Groups And Folklore Genres: An Introduction, Logon-Utah: Utah State University Press, 1986.
5 Nusbaum, Philip, A Conversational Approach to Occupational Folklore: Conversation, Work, Play and Workplace, Folklore Forum 11, 1978.
6 Santino, Jack, “Characteristics of Occupational Narratives” Western Folklore, Vol. 37, No. 3, Working Americans: Contemporary Approaches toOccupational Folklife, 1978, pp. 199-212.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon, kitap, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 3 9
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 3 9
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 3 9
Final Sınavı 1 2 2
0
0
Toplam İş Yükü 89