|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KAMİLE SERBEST (kamileserbest@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TUGBA GÖNEL SÖNMEZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı meslek kültürü ve folkloruyla ilgili temel kavramların öğretilmesi ve öğrencilerin meslek folkloruyla ilgili çalışmalar yapmasını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Meslek kültürü ve folkloruyla ilgili temel kavramları açıklar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mesleklerde geleneksel eğitim süreci ve hiyerarşik yapılanmayı kavrar. |
PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Meslek folklorunda ritüellerin yeri ve işlevlerini belirtir. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-10 Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Mesleki terminoloji ve meslek jargonu kavramlarını tanımlar. |
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Meslek kültürü ve folkloruyla ilgili temel kavramlar, mesleki eğitim süreçlerinde geleneksel ve kent merkezli mesleklerde benzerlik ve farklılıklar, meslek anlatılarının yapısı ve işlevleri, meslek anlatılarının meslek kimliği oluşturmadaki rolü. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Meslek ahlakı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Meslek ahlakı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Meslek ahlakı | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Meslek folkloru ve araştırmaların tarihi | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Meslek folkloru bağlamında balıkçılık ve zeytincilik | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
6 | Meslek folkloru bağlamında çerçilik ve demircilik | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
7 | Hammadde olarak kumaş kullanılan geleneksel meslekler | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hammadde olarak lif kullanılan geleneksel meslekler | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
10 | Hammadde olarak maden kullanılan geleneksel meslekler | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
11 | Hammadde olarak taş kullanılan geleneksel meslekler | Tartışma Yöntemi, Proje Sunumu |
12 | Hammadde olarak toprak kullanılan geleneksel meslekler | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Meslek anlatıları: Mesleğin kökenine dair anlatılar, meslek pirleri efsaneleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Meslek anlatılarının meslek kimliği oluşturmadaki rolü | Anlatma Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çağatay, Neşet, Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1997. | |
2 | Duymaz, Ali- Halil İbrahim Şahin, “Meslek Folkloru Kapsamında Geleneksel Mesleklerdeki Pir İnancı ve Hikâyeleri Üzerine Bir Değerlendirme”, Milli Folklor, S.87, 2010, s. 101-112. | |
3 | Dorson, Richard Mercer, Folklore and Folklife an Introduction, The University of Chicago Press, London 1972. | |
4 | Mccarl, Robert, “Occupatioanl Folklore”, Folk Groups And Folklore Genres: An Introduction, Logon-Utah: Utah State University Press, 1986. | |
5 | Nusbaum, Philip, A Conversational Approach to Occupational Folklore: Conversation, Work, Play and Workplace, Folklore Forum 11, 1978. | |
6 | Santino, Jack, “Characteristics of Occupational Narratives” Western Folklore, Vol. 37, No. 3, Working Americans: Contemporary Approaches toOccupational Folklife, 1978, pp. 199-212. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, kitap, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 3 | 9 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 3 | 9 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 89 |