|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İSKENDER KORKMAZ (iskenderkorkmaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Alevilik ve Bektaşiliğin tüm yönleriyle kavranmasını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Alevilik ve Bektaşiliğin tarihi süreç içerisinde yaşadığı değişim ve dönüşümü kavrar. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir. PÇ-9 Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Alevilik ve Bektaşiliğin temel esaslarını öğrenir. |
PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar. PÇ-4 Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Alevilik ve Bektaşiliği sosyo-kültürel bağlamda ele alıp inceler. |
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar. PÇ-13 Bir yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-17 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Alevilik ve Bektaşiliğin ortaya çıkışı, temel esasları ve Türkiye’deki mahiyeti incelenecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kızılbaşlık, Alevilik, Bektaşilik | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Halifelik meselesi | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Ehl-i Beyt, On İki İmam | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Hz. Ali, Hakk-Muhammed-Ali, | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Alevilikte can kavramı, Cem geleneği, Semah | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Cemevi, Alevilikte temel etik ve ahlaki, kurallar: El-Dil-Bel, Pir (Dede-Ana), İkrar, İkrarname, | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Hacı Bektaş-i Veli ve felsefesi, Dört kapı-Kırk makam, Hıdırellez, Sultan-ı Nevruz 21 Mart, Kırklar Cemi | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Miraç, Muharrem ayı, Kerbela Olayı, Matem Orucu ve Aşure günü | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Alevilik-Bektaşilik ve Hızır ilişkisi, Hızır ve Hızır orucu | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Alevilikte kurban geleneği, Alevilikte Lokma geleneği, Alevilikte Devriye-Tenasüh | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Müsahiplik, Müsahiplik kurumu, Müsahiplik cemi | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Balım Sultan, Alevilik ve Yedi Ulu Ozan | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Nesîmî (14. yüzyıl), Yemini (15. yüzyıl), Fuzûlî (16. yüzyıl), Şah İsmail Hatai (16. yüzyıl) | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Virani (16. Yüzyıl), Pir Sultan Abdal (16. Yüzyıl), Kul Himmet (16. Yüzyıl) | Anlatma ,Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Baha Said Bey, Türkiye’de Alevî-Bektaşî, Ahî ve Nusayrî Zümreleri, (Haz.: İsmail Görkem), Kitabevi Yay., İstanbul 2006. | |
2 | Soyyer, Yılmaz, 19. Yüzyılda Bektaşilik, Akademi Kitapevi Yay., İzmir 2005. | |
3 | Soyyer, Yılmaz, Sosyolojik Açıdan Alevi Bektaşi Geleneği, Seyran Yay., İstanbul 1996. | |
4 | Öz, Gülağ, Temel Kaynaklardan Alevilik, Kültür Ajans, Ankara 2013. | |
5 | Yaman, Mehmet, Alevilik / İnanç-Edep-Erkan, Demos Yay., İstanbul 2011. | |
6 | Dedebaba, Bedri Noyan, Bütün Yönleriyle Bektaşilik ve Alevilik, 9 Cilt, Ardıç Yay., İstanbul 2010. | |
7 | Okan, Murat, Türkiye’de Alevilik (Antropolojik Bir Yaklaşım), İmge Kitabevi Yay., Ankara 2004. | |
8 | Kızılbaşlık, Alevilik, Bektaşilik / Tarih-Kimlik-İnanç-Ritüel, (der.: Yalçın Çakmak-İmran Gürtaş), İletişim Yay., İstanbul 2015. | |
9 | Yaman, Ali, Kızılbaş Alevi Ocakları, Elips Kitap, Ankara 2006. | |
10 | Selçuk, Ali, Ağaçeri Türkmenleri Tahtacılar, IQ Kültür Yay., İstanbul 2008. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 7 | 4 | 28 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |