Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / THB 322 - TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ

Kodu: THB 322 Adı: KARŞILAŞTIRMALI MÜZİK KÜLTÜRÜ ARAŞTIRMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK HALK BİLİMİ BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER KIRMIZI (omerkrmz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Söz ve ezgi ilişkisini kavratmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Söz ve ezgi ilişkisini açıklayabilir. PÇ-1 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
PÇ-7 Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
PÇ-8 Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk dünyasında çalgıları ve müzikleri tanıyabilir. PÇ-5 Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kültürlerin etkileşiminde müziğin rolünü açıklayabilir. PÇ-6 Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Müzik ve söz ilişkisini, Türk dünyası çalgı ve müziklerini karşılaştırmalı inceleme.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çalgı yapımı Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Çalgı aletlerinin yapımına ilişkin anlatılar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Müzik ve söz ilişkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Müziğin sözlü kültür anlatılarındaki etkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 Müziğin sözlü kültür anlatılarındaki etkisi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Türk dünyasında çalgılar ve ezgiler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Türk dünyasında çalgılar ve ezgiler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Orta Asya’dan Anadolu’ya taşınan çalgılar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Orta Asya’dan Anadolu’ya ezgiler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Balkan çalgıları ve ezgileri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Kafkasya çalgıları ve ezgileri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Irak ve Suriye Türkmenlerinde çalgılar ve ezgiler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 İran Türkmenlerinde çalgılar ve ezgiler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Kırım Tatarlarında çalgılar ve ezgiler Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akdoğdu, Onur, Türk Müziğinde Perdeler, Ankara 1994.
2 Akdoğdu, Onur, Türk Müziğinde Eser Analizi, İzmir 1993.
3 Akdoğdu, Onur, Türk Müziğinde Eser Analizi, İzmir 1993.
4 Arseven, Veysel, Açıklamalı Türk Halk Müziği Bibliyografyası, Ankara 1972.
5 Ögel, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yay. Ankara 1988.
6 Bartok, Bela, Küçük Asya’dan Türk Halk Musikisi; Çev. Bülent Aksoy, İstanbul 1991.
7 Gazimihal, M.Ragıp, Ülkelerde Kopuz ve Tezeneli Sazlarımız, Ankara 1975.
8 Gazimihal, M.Ragıp, Türk Halk Oyunları Kataloğu I-II-III, (Hazırlayan: Nail Tan-Ahmet Çakır), Ankara 1997.
9 Gazimihal, M.Ragıp, Türk Nefesli Çalgıları, Ankara 2001.
10 Güray, Cenk, Tarihsel Süreç İçinde Makamlar, İstanbul 1997.
11 Kaynar, Ümit, Türk Halk Kültürü ve Müziği, İstanbul 1996.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon, CD

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 3 9
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 3 9
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 4 12
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 91