Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

KOZAKLI MESLEK YÜKSEKOKULU / İUT228 - İŞ VE UĞRAŞI TERAPİSİ

Kodu: İUT228 Adı: ENGELLİ VE TOPLUM Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İŞ VE UĞRAŞI TERAPİSİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SÜLEYMAN TOPALOĞLU (topaloglu(pasif-E-99321579-663.07-2300088777)@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin, engellilik olgusuna yönelik çeşitli kavramları tanımlayıp ayırt edebilmesi, engelliliğe ilişkin teorik yaklaşımları ana hatlarıyla öğrenebilmesi, engellilik olgusunun toplumsal temellerini kavrayabilmesi, engellilerin yaşadığı bireysel ve sosyal sorunlara nüfuz etmesi ve engelliliğe dair sosyal politikalar hakkında bilgi sahibi olabilmesi amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Engellilik, fonksiyon kaybı, özür, özel gereksinimli olma, yeti yitimi gibi kavramların benzer ve farklı yönlerini açıklayabilir. PÇ-1 Temel rehabilitasyon kavramlarını bilir.
PÇ-2 Temel anatomi ve fizyoloji kavramlarını bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Engelliliğe ilişkin toplumsal algıyı çözümleyerek sosyolojik bir perspektif ile değerlendirebilir. PÇ-39 İnsan davranışının toplum ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar.
PÇ-41 İnsan ve grup davranışının psikolojik ve sosyolojik etkenlerini bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Engellilik olgusuna yönelik teorik yaklaşımları ve modelleri kavrayabilir. PÇ-42 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Engellilik, özürlülük ve sakatlık kavramları, engelliliğe ilişkin toplumsal algı, engelliliğin tarihsel serencamı, engelliliğe ilişkin modeller, engelli nüfusun demografik özellikleri, engeli bireylerin sorunları, engelli ailelerinin sorunları, engellilerin rehabilitasyonu, engellilere yönelik sosyal politikalar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Engellilik, özürlülük, sakatlık, yeti ve fonksiyon kaybı, özel gereksinimli olma gibi kavramların benzer ve farklı yönleri Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
2 Engelliliğe yönelik toplumsal algının genel bir tasviri Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
3 Engelliliğin tarihsel serencamı 1 : Batı Tarihi (Antik Yunan'dan 1970'lere genel bir panaroma) Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
4 Engelliliğin tarihsel serencamı 2 : Türk-İslâm Tarihi (İslâmiyetin doğuşundan günümüze genel bir panaroma) Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
5 Engelliliğe ilişkin modeller Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
6 Engelli Nüfusun Demografik Özellikleri Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
7 Engelli Bireylerin Toplumda Yaşadığı Başlıca Sorunlar Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Engelli ailelerine yönelik modellemeler Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
10 Engellilerin toplumsal yaşamı ve aile Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
11 Engellilerin rehabilitasyonu Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
12 Engellilere yönelik sosyal politikalar ve sosyal hizmetler Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
13 Küreselleşme Sürecinde Engellilik: Risk mi, Fırsat mı? -1- Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
14 Küreselleşme Sürecinde Engellilik: Risk mi, Fırsat mı? -2- Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
15 Dönem süresince işlenen/irdelenen konuların ve perspektifin genel bir değerlendirmesi Anlatma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Engellilik ve Katılım, Mahmut Yaran, Vize Yayıncılık
2 Hakan Sarı & Tuğba Pürsün, Engelliler ve Sosyal Hizmet, Nobel Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar,projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 3 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 3 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 4 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60