|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA SAĞLAM, FATIMA ÜNSAL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı Kur’an okumanın zorunlu unsurları olan ses eğitimi, musiki bilgisi, Arap dilinin fonetiği ve buna bağlı olarak Kıraat ilminin temel özellikleri çerçevesinde okuma eğitimi gerçekleştirmek, Kur’an-ı Kerim’in lafızlarının bozulmaması ve okunma kaidelerine riayet edilerek uygun makamlarla okunabilmesi için gerekli olan makam ve musikî bilgisi vermek, Ezan ve Kamet makamlarının icrasını sağlamak, Kur’an’ı, lafızlarının içerdiği manaya uygun olarak temsili okumayı ve duruma göre sesi yükseltip alçaltmasını kavratmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kur'an-ı Kerim'i, harflerinin mahreçlerine ve tecvid kurallarına göre yüzünden okuyabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Belirlenen sure ve ayetleri ezberden okuyabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Makamla Kur'an okuyabilir |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Tâlim Usulü ile Kur'an okuyabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Kur’an ayetlerini, manaya uygun olarak gereken yerlerde sesini yükselterek veya alçaltarak temsili olarak okuyabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-6 | Asım kıraatıyla birlikte diğer kıraatları genel olarak tanıyabilir. |
PÇ-4 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kur'an'ın usulüne uygun tilavet edilebilmesi için gereken tecvid kaidelerinin ve harflerin doğru telaffuzlarının (ta’lîm) uygulamalı olarak öğretilmesi ve bazı aşr-ı şeriflerin ezberlenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Rum 20-27 Furkan 61-77.Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
2 | Ali İmran 185-194 Nisa 78-81.Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
3 | Ankebut 56-63 Casiye 22-37.Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
4 | Bakara197-202 Ali İmran102-109.Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
5 | Hac 26-33 Ali İmran 144-148.Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
6 | Ahzab 38-48 Fatır 15-26.Âyetler Yüzünden okuma, Tecvid Tahlili, Meal ve Ezber | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
7 | 26. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | 27. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
10 | 28. cüz yüzüne okuma , tecvid uygulaması | Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
11 | Tilavet Adabı | Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
12 | Dudak Talimi | Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
13 | Temsili Okuma | Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
14 | Raf'-i savt ve Hafd'-i savt | Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
15 | Tilavet secdesi | Anlatma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi Beceri Geliştirme Çalışması İkili Çalışma Grup Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kur'ân-ı Kerîm | |
2 | İsmail Karaçam,Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri,İstanbul-1980 | |
3 | Abdurrahman Çetin,Kur'an Okuma Esasları,Bursa-2015 | |
4 | Sıtkı Gülle,Açıklamalı Örnekleriyle Tecvid İlmi,İstanbul,2005 | |
5 | Rahim Tuğral,Anahatlarıyla Kur'ân Tecvidi,İzmir-2009. | |
6 | Ahmed Madazlı,Tecvid İlmi,Kayseri-1994 | |
7 | Şeyh Abdurrahman Karabaşî(904/1498),Karabaş Tecvidi,İstanbul-1323. | |
8 | Yavuz Fırat,Kur'an Tilavetinin Kuralları,Kayseri-2014 | |
9 | Abdullah Benli,Hafs Rivayetiyle Asım Kıraatinin Tecvid Kuralları,Kayseri-2015 | |
10 | Mustafa Sağlam, Kur'an Tecvîdi, Kimlik Yayınları, Kayseri 2020. | |
11 | Eymen Ruchdi Suveyd, et-tecvîd el-Musavver, (trc. Mustafa Sağlam), Dâru'l-Ğavsânî li'd-Dirâsâti'l-Kur'aniyye, Beyrut 2019. | |
12 | Yahyâ el-Ğavsânî, Teysîru Ahkâmi't-Tecvîd, (trc. Mustafa Sağlam), Dâru'l-Ğavsânî li'd-Dirâsâti'l-Kur'aniyye, İstanbul 2018. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Teorik ve uygulamalı. Projeksiyon cihazı, bilgisayar ve ses kayıt cihazlarından faydalanılmaktadır. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 8 | 5 | 20 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 14 | 70 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |