Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH311 - İLAHİYAT

Kodu: İLH311 Adı: TASAVVUF I Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ABDULLAH TAHA ORHAN (abdullahorhan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ABDULLAH TAHA ORHAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, bir din ilmi olarak tasavvufun zaman ve mekân bağlamında teşekkülünü anlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve özelliklerini anlatır. Tasavvufa ilişkin temel kavramları, tasavvufun kaynaklarını dar ve geniş anlamda tanımlar. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Zühd ve Tasavvuf döneminin unsurlarını açıklar. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tasavvuf kavramlarını, sufi uygulamalarını ve tasavvuf döneminde ortaya çıkan tasavvuf anlayışlarını yorumlar. Sufi biyografilerini örnekler. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Başlangıçtan tarikatlar dönemine kadar bu süreçte yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Hicri ilk üç asırda tasavvuf tarihinin önemli isimleri, ekolleri, kavramları, eserleri, bilgi teorisi ve eğitim metodu bu dersin içeriğini oluşturur.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş – Tasavvuf: Tekevvün mü, Teşekkül mü? Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
2 Erken Dönem Zühd Ekolleri: Medine – Basra Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
3 Erken Dönem Zühd Ekolleri: Kûfe – Horasan Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
4 Tasavvufun Sünnî Bir Din İlmi Olarak İnşâsı Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
5 Tasavvufun Diğer İslâm İlimleriyle Mukayesesi Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
6 Öncü-sûfîler ve Ekoller: Bağdat Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
7 Öncü-sûfîler ve Ekoller: Nîşâbûr Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Erken Dönemde Münferid Sûfîler ve Bazı Önemli Olay ve Kavramlar Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
10 Tasavvufî Kavramlar: Hâller ve Makamlar (I) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
11 Tasavvufî Kavramlar: Hâller ve Makamlar (II) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
12 Tasavvuf Epistemolojisi: Sûfîlerin Bilgi Teorisi Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
13 Seyr u sülûk Nedir, Tasavvufî Eğitim Nasıl Olur? (I) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
14 Seyr u sülûk Nedir, Tasavvufî Eğitim Nasıl Olur? (II) Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
15 Tasavvufu Yaşamak Mümkün müdür? Film Gösterimi: Dilsiz, Murat Pay. Anlatma Yöntemi-Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Abdurrezzak Tek, Tarihî Süreçte Tasavvuf ve Tarikatlar (Bursa: Bursa Akademi, 2019).
2 - Ahmet Cahid Haksever, Tasavvufu Anlama Kılavuzu, Ankara: OTTO Yayınları, 2017.
3 - Ahmet T. Karamustafa, Tasavvufun Oluşumu, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2017.
4 - Annemarie Schimmel, İslam’ın Mistik Boyutları, İstanbul: Alfa Yayınları, 2018.
5 - Gazâlî, el-Münkız mine’d-dalâl, (çev. Abdurrezzak Tek), Bursa: Bursa Akademi Yayınları, 2017.
6 - Hacı Bayram Başer, Şeriat ve Hakikat: Tasavvufun Teşekkül Süreci, İstanbul: Klasik Yayınları, 2017.
7 - Hasan Kâmil Yılmaz, Seçme Metinlerle Tasavvuf Klasikleri, İstanbul: Erkam Yayınları, 2014.
8 - M. Nedim Tan, Bir Dinî İdealin İfade Biçimleri: Râbia el-Adeviyye’den Kalanlar, İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2020.
9 - Orhan Çeker, Tasavvufî Meselelere Fıkhî Bakış, İstanbul: Rıhle Kitap, 2012.
10 - Sülemî, Tabakâtu’s-sûfiyye: İlk Zâhid ve Sûfîler, (çev. Abdurrezzak Tek), Bursa: Bursa Akademi Yayınları, 2018.
11 - Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi https://islamansiklopedisi.org.tr/
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akıllı tahta ve projeksiyon cihazı, Ders kitabı ve yardımcı kitap/makaleler, TDV İslâm Ansiklopedisi'nin ilgili maddeleri, Harita ve infografikler, Tasavvufî hikmet, şiir ve ilahiler, Hat levhaları, Filmler.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 2 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60