|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ADEM ÇATAK (ademcatak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ABDULLAH TAHA ORHAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, bir din ilmi olarak tasavvufun zaman ve mekân bağlamında teşekkülünü anlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve özelliklerini anlatır. Tasavvufa ilişkin temel kavramları, tasavvufun kaynaklarını dar ve geniş anlamda tanımlar. |
PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Zühd ve Tasavvuf döneminin unsurlarını açıklar. |
PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Tasavvuf kavramlarını, sufi uygulamalarını ve tasavvuf döneminde ortaya çıkan tasavvuf anlayışlarını yorumlar. Sufi biyografilerini örnekler. |
PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. |
PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Başlangıçtan tarikatlar dönemine kadar bu süreçte yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır. |
PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Hicri ilk üç asırda tasavvuf tarihinin önemli isimleri, ekolleri, kavramları, eserleri, bilgi teorisi ve eğitim metodu bu dersin içeriğini oluşturur. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş – Tasavvuf: Tekevvün mü, Teşekkül mü? | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
2 | Erken Dönem Zühd Ekolleri: Medine – Basra | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
3 | Erken Dönem Zühd Ekolleri: Kûfe – Horasan | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
4 | Tasavvufun Sünnî Bir Din İlmi Olarak İnşâsı | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
5 | Tasavvufun Diğer İslâm İlimleriyle Mukayesesi | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
6 | Öncü-sûfîler ve Ekoller: Bağdat | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
7 | Öncü-sûfîler ve Ekoller: Nîşâbûr | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Erken Dönemde Münferid Sûfîler ve Bazı Önemli Olay ve Kavramlar | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
10 | Tasavvufî Kavramlar: Hâller ve Makamlar (I) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
11 | Tasavvufî Kavramlar: Hâller ve Makamlar (II) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
12 | Tasavvuf Epistemolojisi: Sûfîlerin Bilgi Teorisi | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
13 | Seyr u sülûk Nedir, Tasavvufî Eğitim Nasıl Olur? (I) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
14 | Seyr u sülûk Nedir, Tasavvufî Eğitim Nasıl Olur? (II) | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
15 | Tasavvufu Yaşamak Mümkün müdür? Film Gösterimi: Dilsiz, Murat Pay. | Anlatma Yöntemi-Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Abdurrezzak Tek, Tarihî Süreçte Tasavvuf ve Tarikatlar (Bursa: Bursa Akademi, 2019). | |
2 | - Ahmet Cahid Haksever, Tasavvufu Anlama Kılavuzu, Ankara: OTTO Yayınları, 2017. | |
3 | - Ahmet T. Karamustafa, Tasavvufun Oluşumu, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2017. | |
4 | - Annemarie Schimmel, İslam’ın Mistik Boyutları, İstanbul: Alfa Yayınları, 2018. | |
5 | - Gazâlî, el-Münkız mine’d-dalâl, (çev. Abdurrezzak Tek), Bursa: Bursa Akademi Yayınları, 2017. | |
6 | - Hacı Bayram Başer, Şeriat ve Hakikat: Tasavvufun Teşekkül Süreci, İstanbul: Klasik Yayınları, 2017. | |
7 | - Hasan Kâmil Yılmaz, Seçme Metinlerle Tasavvuf Klasikleri, İstanbul: Erkam Yayınları, 2014. | |
8 | - M. Nedim Tan, Bir Dinî İdealin İfade Biçimleri: Râbia el-Adeviyye’den Kalanlar, İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2020. | |
9 | - Orhan Çeker, Tasavvufî Meselelere Fıkhî Bakış, İstanbul: Rıhle Kitap, 2012. | |
10 | - Sülemî, Tabakâtu’s-sûfiyye: İlk Zâhid ve Sûfîler, (çev. Abdurrezzak Tek), Bursa: Bursa Akademi Yayınları, 2018. | |
11 | - Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi https://islamansiklopedisi.org.tr/ | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Akıllı tahta ve projeksiyon cihazı, Ders kitabı ve yardımcı kitap/makaleler, TDV İslâm Ansiklopedisi'nin ilgili maddeleri, Harita ve infografikler, Tasavvufî hikmet, şiir ve ilahiler, Hat levhaları, Filmler. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 5 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |