Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH357 - İLAHİYAT

Kodu: İLH357 Adı: ORTAÇAĞ FELSEFESİ TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER CERAN (omerceran@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FEVZİ YİĞİT, METİN DOĞAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ögrenciye felsefe tarihi formasyonu kazandırma hedefinin bir parçası olarak Ortaçag felsefesini ve Rönesans kültürünü tanıtmak ve döneme ait metinlerin okunma yollarını göstermek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ortaçag felsefe tarihinin geniş bir cografyadaki felsefî hareketlilik ve etkileşim dikkate alınarak tahlil edilmesi. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Patristik dönemde sosyo-politik gelişmeler dogrultusunda antik dönem felsefesinde yaşanan dönüşümün yorumlanması. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Hıristiyanlıgın evrensel bir din olarak ortaya çıkışı ve pagan kültürüyle etkileşiminin analiz edilmesi. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Islam toplumlarında felsefî düşünüşü mümkün kılan iç ve dış kaynakların tetkiki. Grek felsefesinin Islam dünyasına geçiş sürecinin ve bu geçişin vasıtalarının degerlendirilmesi. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Islam dünyasında gelişen entelektüel okulların – kelam/teoloji, tasavvuf/mistisizm ve felsefe- ve bu okulların belli başlı temsilcilerinin listelenmesi. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Ortaçag Hıristiyan dünyasında gelişen felsefî etkinligin ortaya çıkışı, temel sorunları ve tartışma alanlarının yorumlanması. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Ortaçag Hıristiyan dünyasında felsefe-teoloji ilişkisinin Platoncu ve Aristotelesçi düşünürlerin görüşleri çerçevesinde analiz edilmesi. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Ortaçag düşüncesinden Rönesas’a geçişin sosyo-politik ve düşünsel-felsefî arka planının tahlil edilmesi. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Rönesans’la birlikte ortaya çıkan yeni dünya görüşünün, hümanizm ve reformasyon hareketlerinin örneklenmesi ve açıklanması. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Orta Çağ Hristiyan ve İslam Felsefesi ve Skolastik Felsefe
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Hıristiyan Felsefesi: Giriş ve kavramsal çerçeve. Ortaçag felsefesinin genel yapısı. Felsefe-din ilişkisi sorunu. Patristik felsefe: Tertullianus vd., Klemens, Origenes Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
2 Islam Felsefesi: Giriş ve kavramsal çerçeve. Grek felsefesinin Islam kültür ortamına girişi. Felsefe, teoloji (kelam ilmi) ve mistisizm (tasavvuf). Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
3 Kindi ve Razi (Rhazes). Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
4 Farabi ve Ibn Sina (Avicenna) Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
5 Mistik düşünce, dini düşünce, okazyonalizm ve Gazali Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
6 Ibn Tufeyl-Ibn Bacce (Avempace), Ibn Rüşd (Averroes) Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
7 Skolastik felsefe. Kavramsal çerçeve ve erken skolastik. J.S. Erigena, St. Anselmus, Petrus Abelardus Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
8 Ara Sınav
9 Yüksek Skolastik. St. Bonevantura Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
10 Thomas Aquinas Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
11 Roger Bacon, J. D. Scotus Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
12 Geç Skolastik. Nominalizmin zaferi ve skolastigin sarsılması: William of Ockham Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
13 Renaissance: Kavramsal çerçeve Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
14 Renaissance: Felsefe, siyaset ve din anlayışlarında yeni yönelişler. Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
15 Özet ve tartışma Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma, Analiz
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cevizci, Ahmet, Ortaçag Felsefesi Tarihi, Asa Kitabevi, 2000.
2 Çüçen, A. Kadir, Orta Çag ve Rönesans’ta Felsefe, Ezgi Yayınları, Bursa 2010.
3 Fahri, Macit. Islâm Felsefesi Tarihi, Iklim Yayınları, Istanbul 1992.
4 Jones, W. T. Ortaçag Düşüncesi, Batı Felsefesi Tarihi II, Paradigma, Istanbul 2006.
5 Gökberk, Macit, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, Ist. 2008. Gilson, Etienne, Ortaçag Felsefesinin Ruhu, trans. Şamil Öcal, Açılım Kitap, Istanbul 2003.
6 Gilson, Etienne, Ortaçagda Felsefe, trans. Ayşe Meral, Kabalcı Yayınları, Istanbul 2007.
7 Gazali, Filozofların Tutarsızlıgı, trans. Mahmut Kaya and Hüseyin Sarıoglu, Klasik Yayınları, Istanbul 2005.
8 Augustinus, Itiraflar, Kaknüs Yayınları, Ist. 1999
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Söz konusu alandaki kaynaklar ve ilgili güncel makale ve kitaplar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 4 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60