Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH443 - İLAHİYAT

Kodu: İLH443 Adı: TARİH FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER CERAN (omerceran@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
HASAN ÇETİNEL, FEVZİ YİĞİT,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin ana amacı, öğrencilere eski zamanlardan günümüze tarih düşüncesini, 20. Yüzyıl tarih anlayışınıi humanism ve aydınlanmayı öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tarih anlayışının tarihi süreçteki değişimini kavrar. PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tarih ve felsefenin bütünlüğünü algılar PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tarih felsefesinin önemini kavrar. PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çağdaş dönem tarih felsefesinin oluşum süreçlerini açıklayabilir. PÇ-
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tarih felsefesinin bilim dalı olarak ortaya çıkışından itibaren, tarihi seyir içerisindeki gelişimi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tarih ve felsefe terimleri, kaynağı, anlamı ve ilişkileri; tarihin ikili anlamı; tarihi felsefe, içerik ve alan Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
2 Bilgi Kuramı (Epistemoloji), Bilgi, imkanı, kaynağı, alanı vd. Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
3 Tarihin yapısı, konusu, metodu, tarihi bilginin epistemolojik meseleleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
4 Antikçağ tarih anlayışı, tarih-felsefe karşıtlığı, Ortaçağ tarih anlayışı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
5 İbn Haldun, Yeniçağın bilgi kuramı ve tarih Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
6 Rönesans ve aydınlanmada tarih anlayışı, kültür ve doğa bilimleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
7 Tarih felsefesinin bir disiplin olarak ortaya çıkışı 19. yy. sistemli tarih felsefeleri; idealist tarih anlayışı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 19. yüzyıl tarih felsefeleri,19. yy sistemli tarih felsefeleri; materyalist,pozitivist tarih anlayışları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
10 19. yy sistemli tarih felsefeleri; medeniyetçi, hümaniteci tarih anlayışları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
11 Tarihselcilik Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
12 Tarih ve Hermeneutik (anlama-yorumsama) Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
13 Tarihte nedensellik, determinizm, ilerleme Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
14 Tarih felsefelerine genel bakış Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
15 Final sınavına hazırlık Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Doğan Özlem, Tarih Felsefesi, İstanbul 1996.
2 Z. Velidi Togan, Tarihte Usül, İstanbul 1950.
3 Popper, K.R., Tarihselciliğin Sefaleti, İst., 1995.
4 John Tosh, Tarihin Peşinde, İstanbul 1997.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Söz konusu alandaki kaynaklar ve ilgili güncel makale ve kitaplar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 4 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60