Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH432 - İLAHİYAT

Kodu: İLH432 Adı: HADİS TARTIŞMALARI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMİNE DEMİL (eminedemil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA IŞIK, EMİNE DEMİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, hadis ve sünnetin dindeki yeri ve bağlayıcılığı hakkındaki tartışmalar, İslâm dünyasındaki ve Batı'daki hadis tartışmalarının mahiyeti ve ana karakteri üzerinde durmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Hadis ve sünnetin dindeki yeri ve bağlayıcılığını öğrenir PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Doğu ve Batı'daki hadis tartışmalarını öğrenir PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Hadis tartışmalarının müspet ve menfi yönlerini kavrar PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Modern zamanlarda hadis ve sünnet tartışmalarını bilir PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 modern zamanlarda hadislere yaklaşım biçimini bilir PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Modern zamanlarda hadis metinlerine yaklaşım biçimini bilir PÇ-1 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çağdaş hadis tartışmalarının muhtevası, tartışmaların hadis ilmininin gelişimine katkıları
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Günümüzde İslam dünyasında hadis ve sünnet üzerine yapılan tartışmaların genel mahiyeti Anlatım
2 Gününüzde Batı'da hadis ve sünnet üzerine yapılan tartışmaların genel mahiyeti Anlatım
3 Modern zamanlarda hadis ve sünnet tartışmaları I Anlatım
4 Modern zamanlarda hadis ve sünnet tartışmaları II Anlatım
5 Hadis usûlünün yeterliliği ve fonksiyonelliği Anlatım
6 Hadis kaynaklarının bilgisel değeri bakımından güncel değeri I Anlatım
7 Hadis kaynaklarının bilgisel değeri bakımından güncel değeri II Anlatım
8 Ara Sınav
9 Günümüzde hadislerin anlaşılması ve yorumlanması sorunu Anlatım
10 Modern dönemlerde hadis metinlerine yaklaşım biçimi Anlatım
11 Tarihsel rivayetlerin anlaşılması ve yorumlanması üzerine Anlatım
12 Hukukî rivayetlerin değeri, anlaşılması ve yorumlanmsı Anlatım
13 Kadınlarla ilgili rivayetlerin anlaşılması ve yorumlanması Anlatım
14 Siyasi rivayetlerin anlaşılması ve yorumlanması Anlatım
15 Bilimsel içerikli rivayetlerin anlaşılması ve yorumlanması Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mehmed Said Hatiboğlu, "Batı'daki Hadis Çalışmaları Üzerine", Uluslar Arası Birinci İslam Araştırmaları Sempozyumu, DEÜİFY, 1985, İzmir.
2 Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, TDV Yayınları, Ankara, 1997.
3 İbrahim Hatiboğlu, Çağdaşlaşma ve Hadis Tartışmaları Hint Alt Kıtası, Mısır ve Türkiye'de Hadis Tartışmaları, İz Yayıncılık, İstanbul, 2015
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 4 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60