Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH454 - İLAHİYAT

Kodu: İLH454 Adı: İTİKADİ MEZHEPLER TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ABDULLAH NAMLI (abdnamli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ABDULLAH NAMLI,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; ilk dönem İslam Mezhepleri ve günümüzde yaşayan dini-siyasi İslam mezhepleri hakkında temel bilgiler vermek, dini farklılaşmaların sebepleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İslam Mezheplerinin tarifi, konusu ve gayesini tanımlayabilir. PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tarihi süreçte ortaya çıkan temel İslam mezheplerini tanıyabilir. PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini bilebilir. PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirebilir. PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Mezhebi fikirlerin oluşumundaki sosyal, kültürel dini ve siyasi unsurları açıklayabilir. PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Mezheplerin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirebilir. PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
PÇ-5 İslam inanç esaslarını ve Kelam problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla değerlendirir
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
PÇ-17 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar.
PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır.
PÇ-20 Din, mezhep ve çağdaş dini akımlar hakkında karşılaştırmalar yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Mezhepler Tarihinin tanımı, konusu, amacı, metodu; Temel kavramlar ve kaynaklar; mezheplerin ortaya çıkış sebepleri; ilk siyasi ve itikadi tartışmalar ve fırkalaşma hareketleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İslam Mezhepleri Tarihi dersinin amacı, sahası, metodu, temel kavramlar Anlatım
2 Klasik mezhepler tarihi kaynakları ve özellikleri, Mezheplerin tasnifi Anlatım
3 İlk ihtilaflar ve mezheplere ayrılmaya yol açan sebepler Anlatım
4 Hariciler, İbadiyye, temel siyasi ve itikadi görüşleri Anlatım
5 Şia ve Zeydiyye; temel siyasi ve itikadi görüşleri Anlatım
6 Mürcie ve Mu'tezile Anlatım
7 Ehli's-Sünnet ve'l-Cemaat; Selef-i Sâlihîn, Mâtürîdiyye ve Eş’ariyye Anlatım
8 Ara Sınav
9 İsmailiyye ve İmamiyye Anlatım
10 Nusayrilik, temel siyasi ve itikadi görüşleri Anlatım
11 Dürzilik temel siyasi ve itikadi görüşleri Anlatım
12 Yezidilik, temel siyasi ve itikadi görüşleri Anlatım
13 Kadiyanilik, temel siyasi ve itikadi görüşleri Anlatım
14 Vehhabilik temel siyasi ve itikadi görüşleri Anlatım
15 Bahailik, temel siyasi ve itikadi görüşleri Anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Fığlalı, Ethem Ruhi. Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri. Ankara: Selçuk Yayınları, 1986.
2 Öz, Mustafa. Başlangıçtan Günümüze İslam Mezhepleri Tarihi. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014.
3 Toprak, Süleyman-Gölcük Şerafeddin. Kelam, Tarih Ekoller Problemler. Konya: Tekin Kitabevi, 2019.
4 Çetin, Maksut-Batur, Muhammet Raşit ed. İslam Mezhepleri Tarihi. İstanbul: Lisans Yayıncılık, 2023.
5 Bulut, Halil İbrahim. İslam Mezhepleri Tarihi. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2016.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabi, Prejeksiyon Cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 4 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60