|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TARİH (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HÜSEYİN KALEMLİ (hkalemli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin temellerinin atıldığı Milli Mücadele Dönemi olarak adlandırdığımız 1918-1923 yılları arasındaki siyasi, askeri, sosyo-ekonomik ve kültürel gelişmeleri bilimsel çerçevede öğrenciye aktarmak ve onları bu konularda araştırmaya teşvik etmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Birinci Dünya Savaşı, Savaşta Osmanlı Devleti’nin durumu, Osmanlı Devleti’nin Mondros Mütarekesi ile savaştan çekilmesi, mütareke sonrası Anadolu’da İtilaf Devletleri tarafından gerçekleştirilen işgaller hakkında bilgi sahibi olurlar. |
PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir. PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir. PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir. PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir. PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir. |
|
DÖÇ-2 | İtilaf Devletlerinin Anadolu’da ki işgallerine karşı İstanbul Hükümeti’nin tutumu, işgallere karşı Anadolu’da ortaya çıkan direniş hareketleri, Milli Müdadele: İstanbul’dan Samsun’a uzanan yolda Mustafa Kemal Atatürk, Havza Genelgesi, Amasya Tamimi, Erzurum, Sivas Kongresi ve diğer kongreler, Heyet-i Temsiliye ve İstanbul Hükümetleri hakkında bilgi sahibi olurlar. |
PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir. PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir. PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-10 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | TBMM’nin açılması, Milli Mücadele Dönemi’nde cepheler (Doğu, Güney, Batı) hakkında, Mudanya Mütarekesi ve Lozan Konferansı hakkında bilgi sahibi olurlar. |
PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir. PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir. PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir. PÇ-10 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Birinci Dünya Savaşı ve sonuçları, Mondros Mütarekesi ve uygulanışı, mütarekeye tepkiler ve Türk Milli Mücadelesi’nin doğuşu, milli teşkilatlanma, Milli Mücadele karşıtı oluşumlar ve faaliyetleri, Mustafa Kemal Paşa’nın İstanbul günleri ve Samsun’a çıkışı, Havza ve Amasya Genelgeleri, Erzurum, Sivas ve diğer kongreler, Son Osmanlı Mebusan Meclisi ve TBMM’nin açılması, Milli Mücadele’de cepheler, Mudanya Mütarekesi ve Lozan Konferansı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Birinci Dünya Savaşı’nın çıkışı ve savaşta Osmanlı Devleti’nin durumu | |
2 | Birinci Dünya Savaşı ve Sonuçları | |
3 | Mondros Mütarekesi ve uygulanışı – Mondros Mütarekesi’ne tepkiler ve Türk Milli Mücadelesi’nin doğuşu | |
4 | Milli teşkilatlanma (Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri-Kuva-yi Milliye), Milli Mücadele karşıtı oluşumlar ve faaliyetleri | |
5 | Mustafa Kemal Paşa’nın İstanbul günleri ve Samsun’a çıkışı, Havza ve Amasya Genelgeleri | |
6 | Erzurum ve Sivas Kongreleri, Anadolu ve Trakya’da diğer kongreler | |
7 | Amasya görüşmeleri, 1919 seçimleri ve Son Osmanlı Mebusan Meclisi, Misak-ı Milli ve İstanbul’un işgali | |
8 | Ara Sınav | |
9 | TBMM’nin açılışı, özellikleri ve faaliyetleri, TBMM’ye karşı ortaya çıkan tepkiler | |
10 | Milli Mücadelede cepheler (Doğu Cephesi ve Ermeni Sorunu) | |
11 | Milli Mücadelede cepheler (Güney Cephesi) | |
12 | Milli Mücadelede cepheler (Batı Cephesi) | |
13 | Milli Mücadele Dönemi dış ilişkiler, Milli Mücadele Dönemi iç ve dış mali kaynaklar, Milli Mücadele Dönemi sosyo-kültürel hayat ve eğitim-öğretim faaliyetleri. | |
14 | Mudanya Mütarekesi siyasi ve askeri sonuçları | |
15 | Lozan Antlaşması önemi ve sonuçları | |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | M. Kemal Atatürk, Nutuk, Atatürk Araştırma Merkezi Yay., Ankara, 2000. | |
2 | Kazım Karabekir, İstiklal Harbimiz, Yapı Kredi Yay. İstanbul, 2000. | |
3 | İstiklal Harbi Serisi, Genelkurmay Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 184 |