|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | FELSEFE | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MÜJDET GÜNGÖR (mujdetgungor@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu derste öğrencinin Aristotelesçi geleneksel mantığın temel öğretileri olan terim, önerme ve (dolaysız ve dolaylı) çıkarım öğretilerini ve bu öğretilerle ilgili temel sorunları tanıması amaçlanmaktadır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Mantığın temel kavramlarını anlar. |
PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Klasik mantığın temel öğretilerini ayırt eder. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Önermeler arası bağıntıları ayırt eder. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Kıyas kalıplarını ayırt eder. |
PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Çıkarımlarda geçerlilik denetimi yapar. |
PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. PÇ-15 Bilim okumalarında karşılaşılan sorunların felsefi-mantıki yönlerini ayırt edebilme, ilgili mümkün çözümlerin felsefe yazınındaki yerlerini tespit edebilme. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Mantık mefhumunun açıklanması, bu mefhumun günlük dilde ve bilim faaliyetindeki farklı tezahürlerinin saptanması; buyurucu/kural koyucu (normatif) ve suri (formel) bir bilim olarak mantığın çalışma konularının belirlenmesi; akıl yürütme biçimlerinin ve akıl ilkelerinin kısaca incelenmesi; Aristoteles’in Organon kitaplarına dayanan terim mantığının (logica termini) karakterinin ve yapısının belirlenmesi; kavramlar öğretisi, önermeler öğretisi ve çıkarımlar öğretisi başlıkları altında, akıl yürütmede geçerlilik denetiminin unsurlarının ve yöntemlerinin nasıl oluştuğunun serimlenmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Mantık biliminin doğası | Anlatma yöntemi |
| 2 | Akıl yürütmenin doğası | Anlatma yöntemi |
| 3 | Akıl yürütme biçimleri ve akıl ilkeleri | Anlatma yöntemi |
| 4 | Aristoteles mantığına geniş bakış | Anlatma yöntemi |
| 5 | Terimler öğretisine giriş | Anlatma yöntemi |
| 6 | Terimler öğretisinin ana başlıkları | Anlatma yöntemi |
| 7 | Önermeler öğretisine giriş | Anlatma yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Önermeler öğretisi: Yüklemenin anlamdizimi | Anlatma yöntemi |
| 10 | Çıkarımlar öğretisine giriş: çıkarımın yapısı | Anlatma yöntemi |
| 11 | Dolaysız çıkarımlar | Anlatma yöntemi |
| 12 | Dolaylı çıkarımlar: tasım | Anlatma yöntemi |
| 13 | Tasımsal çıkarımlarda geçerlilik denetimi: dağıtım ve kurallar | Anlatma yöntemi |
| 14 | Tasım kuramında indirgeme (mükemmelleştirme) | Anlatma yöntemi |
| 15 | Genel tekrar | Anlatma yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Özlem, D. (2011) Mantık. İstanbul: Notos. | |
| 2 | Çüçen, A. K. (2012) Klasik Mantık. Bursa: Sentez. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 15 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 8 | 14 | 112 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 5 | 40 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 5 | 40 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 236 | ||