|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FELSEFE | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ARMAN BESLER (armanbesler@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrenciye, modern göstergebilimin ve dilbilimin temel sorunlarını ve çözümleme yöntemlerini tanıtmak, metinde anlam inşasının farklı yüzlerini ve aşamalarını öğretmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Göstergebilimin temel sorunlarını ve çözümleme aletlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Göstergebilimin ve dilbilimin tarihi gelişimini açıklayabilir. |
PÇ-8 Felsefenin alt alanlarında karşılaşılan tekil sorunları anlayabilme, çözebilme ve gerektiğinde yönlendirebilme. PÇ-12 Bilim tarihi alanında bilgi edinebilme, kaynak kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Felsefi anlam kuramları ile göstergebilimdeki işaret tartışmalarını bağlantılandırır. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Verili metinlere göstergebilim çözümlemesi yapabilir. |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-13 Metin okumalarında çıkarım yapılarını ayırt edebilme. PÇ-14 Felsefe-dışı alanlardaki tartışmalara felsefi-mantıki yaklaşımda bulunabilme. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Dil felsefesiyle yakından bağlantılı olan modern göstergebilim tartışmalarının tanıtılması; işaret/im, belirtme/ifade etme, gönderim, simgeleme, benzeştirim, metafor gibi kavramların açıklanması ve anlam oluşturma/yapma süreçlerinin yapısının çözümlenmesi; dilbilim ve göstergebilim disiplinleri arasındaki bağıntının ve bu disiplinlerin tarihi gelişimlerinin açıklanması; tarihi ve modern dil felsefecilerinin çalışmalarında göstergebilim sorunlarının yerinin belirlenmesi; metinde anlam oluşturma/yapmanın unsurlarının belirlenmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Göstergebilimin tanımı | Anlatma yöntemi |
| 2 | Göstergebilim sorunları ve kavramlarına geniş bakış | Anlatma yöntemi |
| 3 | Göstergebilimin tarihi | Anlatma yöntemi |
| 4 | Peirce'ün kuramı | Anlatma yöntemi |
| 5 | İşaret anlamı | Anlatma yöntemi |
| 6 | İşaret anlamı | Anlatma ve tartışma yöntemi |
| 7 | Gönderim | Anlatma yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Modern dilbilimin gelişimi | Anlatma yöntemi |
| 10 | Dilbilim kavramları ve sorunları | Anlatma yöntemi |
| 11 | Chomsky sonrası dilbilim | Anlatma yöntemi |
| 12 | Derin gramer ile mantıki çözümleme ilişkisi | Anlatma yöntemi |
| 13 | Derin gramer ile mantıki çözümleme ilişkisi | Tartışma yöntemi |
| 14 | Metinde anlam inşası | Anlatma yöntemi |
| 15 | Metinde anlam inşası | Tartışma yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Rifat, M. (2014). Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Say. | |
| 2 | Rifat, M. (2014). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 2: Temel Metinler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | |
| 3 | Saussure, F. d. (2001). Genel Dilbilim Dersleri, çev. Vardar, B., İstanbul: Multilingual. | |
| 4 | Eco, U. (2016). Açık Yapıt, çev. Esmer, T., İstanbul: Can. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 164 | ||