Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / FLS 412 - FELSEFE

Kodu: FLS 412 Adı: İSLAM FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ABDURRAHİM YALÇIN (a.yalcin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı öğrencileri İslam felsefesini anlamalarını bilimsel süreç açısından sağlamaktır. Böylece öğrenciler İslam felsefesinin tarihsel çerçevesini daha sağlıklı bir şekilde elde edeceklerdir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler İslam felsefesinin tarihsel çerçevesini tanır PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme.
PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İslam felsefesinin temel sorunlarını irdeleme ve değerlendirme becerilerini elde eder PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-2 Yerel ve evrensel bakış açılarından felsefe çalışmalarını anlayabilme ve eleştirebilme.
PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İslam düşüncesini diğer düşünce gelenekleri ile karşılaştırabilir PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme.
PÇ-2 Yerel ve evrensel bakış açılarından felsefe çalışmalarını anlayabilme ve eleştirebilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Spekülatif İslam düşüncesinin vahyin başlangıcından yabancı etkilerin görülmeye başlandığı döneme kadar yükselişi ve gelişimi. Önde gelen müslüman düşünürlerin, fıkıhçıların, histograf ve siyaset felsefecilerinin incelenmesi.Bu anlamda müslüman düşünürler felsefi bakış açısından tartışılacaktır. Başlıca ele alıncak filozof ve düşünürler şunlardır: Hasan el-Basri, Vasıl b. Ata, Amr b. Ubeyd, Cehm b. Safvan, Nazzam, Ebu'l-Huzeyl el-Allaf, el-Ash'ari, el-Maturidi, el-Kindi, el-Farabi ve Ibn Sina.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İslam Düşüncesinin Temeli: İslam Dünyagörüşünün Doğuşu •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
2 İlk Düşünürler •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
3 Düşünce Okullarının Doğuşu •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
4 Mu'tezile Okulunun Doğuşu •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
5 Sünni Okulunun Doğuşu: Aş'ari ve Maturidi •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
6 İslam Bilim Geleneğinin Doğuşu •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
7 Yeni Eflatuncu Peripatetik Okulun (Meşşa'i) Doğuşu: Kindi •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Farabi •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
10 Farabî •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
11 İbn Sina •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
12 İbn Sina •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
13 Tasavvuf Felsefesinin Doğuşu •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
14 Meşşa'i Felsefesinin Yayılması ve Karşı Duruşlar •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap
15 Kalam Okulunun Gelişimi ve Diğer Temsilciler •Tartışma Yöntemi •Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mehmet Bayraktar, İslam Felsefesine Giriş, Diyanet Vakfı Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı ve ilgili makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 3 9
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 146