|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ABDURRAHİM YALÇIN (a.yalcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı öğrencileri İslam felsefesini anlamalarını bilimsel süreç açısından sağlamaktır. Böylece öğrenciler İslam felsefesinin tarihsel çerçevesini daha sağlıklı bir şekilde elde edeceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler İslam felsefesinin tarihsel çerçevesini tanır |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-3 Felsefe metinlerinde işlenen felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilme, yöntemler geliştirebilme. PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İslam felsefesinin temel sorunlarını irdeleme ve değerlendirme becerilerini elde eder |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-2 Yerel ve evrensel bakış açılarından felsefe çalışmalarını anlayabilme ve eleştirebilme. PÇ-5 İnsanlığın evrensel sorunlarını inceleyebilme ve yapılmış incelemeleri araştırabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İslam düşüncesini diğer düşünce gelenekleri ile karşılaştırabilir |
PÇ-1 Çözümleyici ve birleştirici düşünme, okuma ve yazma becerileri geliştirme. PÇ-2 Yerel ve evrensel bakış açılarından felsefe çalışmalarını anlayabilme ve eleştirebilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Spekülatif İslam düşüncesinin vahyin başlangıcından yabancı etkilerin görülmeye başlandığı döneme kadar yükselişi ve gelişimi. Önde gelen müslüman düşünürlerin, fıkıhçıların, histograf ve siyaset felsefecilerinin incelenmesi.Bu anlamda müslüman düşünürler felsefi bakış açısından tartışılacaktır. Başlıca ele alıncak filozof ve düşünürler şunlardır: Hasan el-Basri, Vasıl b. Ata, Amr b. Ubeyd, Cehm b. Safvan, Nazzam, Ebu'l-Huzeyl el-Allaf, el-Ash'ari, el-Maturidi, el-Kindi, el-Farabi ve Ibn Sina. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İslam Düşüncesinin Temeli: İslam Dünyagörüşünün Doğuşu | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
2 | İlk Düşünürler | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
3 | Düşünce Okullarının Doğuşu | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
4 | Mu'tezile Okulunun Doğuşu | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
5 | Sünni Okulunun Doğuşu: Aş'ari ve Maturidi | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
6 | İslam Bilim Geleneğinin Doğuşu | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
7 | Yeni Eflatuncu Peripatetik Okulun (Meşşa'i) Doğuşu: Kindi | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Farabi | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
10 | Farabî | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
11 | İbn Sina | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
12 | İbn Sina | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
13 | Tasavvuf Felsefesinin Doğuşu | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
14 | Meşşa'i Felsefesinin Yayılması ve Karşı Duruşlar | •Tartışma Yöntemi •Anlatma Yöntemi •Soru Cevap |
15 | Kalam Okulunun Gelişimi ve Diğer Temsilciler | •Tartışma Yöntemi •Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Mehmet Bayraktar, İslam Felsefesine Giriş, Diyanet Vakfı Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı ve ilgili makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 146 |