|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Coğrafyanın kısa bir tarihi, beşeri coğrafyanın temel kavramlarını öğretmek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bu ders coğrafî formasyonun oluşumunda önemli bir unsurdur. Diğer beşeri coğrafya dersleri için alt yapı oluşturmak gibi bir işleve sahiptir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Öğrenci coğrafyanın durağan değil, dinamik bir bilim olduğunu bilir, |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Coğrafyanın genel olarak fiziki ve beşeri coğrafya olarak iki alt dala ayrıldığını bilir Bu alt dalların birbirine üstünlüğü yoktur |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Mekân kavramını ve mekânın coğrafyada odak noktası olduğunu bilir |
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Beşeri Coğrafyanın kapsanı, yaklaşımlar, kısa tarihçesi ve günümüze kadar hakim olan paradigmalar | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Beşeri Coğrafya'nın Temel Özelliklleri | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
2 | Beşeri Coğrafya'da Beş Temel Kavram | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
3 | Beşeri Coğrafya'nın Alt Dalları | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
4 | Coğrafya'nın Tarihi ve Coğrafyanın bilimsel kimlik kazanması | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
5 | İnsan çevre ilişkisi olarak coğrafya (Çevreci determinizm ve Possibilizm, Coğrafya ve Ekoloji) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
6 | Coğrafyanın kurumsallaşması ve Anarşist alternatifler, Elisee Reclus ve Pyotr Kropotkin | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
7 | Bir mekânsal bilim olarak coğrafya (coğrafyada dört gelenek) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Coğrafyanın alternatif kısa bir tarihi (Livingston’un on güzergâhı) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
10 | Coğrafyanın birliği (fizikî ve beşeri coğrafya) | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
11 | Algıama ve davranışsal coğrafya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
12 | Mekânın örgütlenmesi ve mekânsal dokular | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
13 | Bölgeler ve bölgesel coğrafya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
14 | Mekân ve mesafe, beşeri coğrafyada teori, teoride yaklaşımlar | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
15 | Hümanistik coğrafya | Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Erinç, S., (1973), 50. Yılda Coğafya, Kültür Bakanlığı, Ankara. | |
2 | Tümertekin, E., (1990), Çağdaş Coğrafi Düşüncenin Oluşumu ve Paul de la Blache, İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü Yayını No. 3603, İstanbul | |
3 | Özgüç, N, Tümertekin, E., (2000), Coğrafya, Geçmiş, Coğrafyacılar, Kavramlar, Çantay Kitabevi, İstanbul. | |
4 | Tümertekin, E., Özgüç, N., (2006), Beşeri Coğrafya, İnsan, Kültür, Mekan, Çantay Kitabevi, İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 5 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 104 |