Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 107 - COĞRAFYA

Kodu: COG 107 Adı: GENEL BEŞERİ COĞRAFYA Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Coğrafyanın kısa bir tarihi, beşeri coğrafyanın temel kavramlarını öğretmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bu ders coğrafî formasyonun oluşumunda önemli bir unsurdur. Diğer beşeri coğrafya dersleri için alt yapı oluşturmak gibi bir işleve sahiptir. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenci coğrafyanın durağan değil, dinamik bir bilim olduğunu bilir, PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Coğrafyanın genel olarak fiziki ve beşeri coğrafya olarak iki alt dala ayrıldığını bilir Bu alt dalların birbirine üstünlüğü yoktur PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme.
PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Mekân kavramını ve mekânın coğrafyada odak noktası olduğunu bilir PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-12 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme
PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Beşeri Coğrafyanın kapsanı, yaklaşımlar, kısa tarihçesi ve günümüze kadar hakim olan paradigmalar
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Beşeri Coğrafya'nın Temel Özelliklleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
2 Beşeri Coğrafya'da Beş Temel Kavram Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Beşeri Coğrafya'nın Alt Dalları Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Coğrafya'nın Tarihi ve Coğrafyanın bilimsel kimlik kazanması Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
5 İnsan çevre ilişkisi olarak coğrafya (Çevreci determinizm ve Possibilizm, Coğrafya ve Ekoloji) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
6 Coğrafyanın kurumsallaşması ve Anarşist alternatifler, Elisee Reclus ve Pyotr Kropotkin Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
7 Bir mekânsal bilim olarak coğrafya (coğrafyada dört gelenek) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Coğrafyanın alternatif kısa bir tarihi (Livingston’un on güzergâhı) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Coğrafyanın birliği (fizikî ve beşeri coğrafya) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Algıama ve davranışsal coğrafya Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
12 Mekânın örgütlenmesi ve mekânsal dokular Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Bölgeler ve bölgesel coğrafya Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
14 Mekân ve mesafe, beşeri coğrafyada teori, teoride yaklaşımlar Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
15 Hümanistik coğrafya Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Erinç, S., (1973), 50. Yılda Coğafya, Kültür Bakanlığı, Ankara.
2 Tümertekin, E., (1990), Çağdaş Coğrafi Düşüncenin Oluşumu ve Paul de la Blache, İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü Yayını No. 3603, İstanbul
3 Özgüç, N, Tümertekin, E., (2000), Coğrafya, Geçmiş, Coğrafyacılar, Kavramlar, Çantay Kitabevi, İstanbul.
4 Tümertekin, E., Özgüç, N., (2006), Beşeri Coğrafya, İnsan, Kültür, Mekan, Çantay Kitabevi, İstanbul
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 5 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 104