|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türkiye coğrafi bölgelerini birer ders olarak görmeden önce, bir bütün halinde tanımak ve karşılaştırmalar yapmak, ayrıca; coğrafi bölgeler dışında çeşitli amaçlara göre ayrılmış bölgeleri tanımak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Coğrafya ve diğer bilim dallarındaki bölge kavramına açıklık getirebilir |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türkiye coğrafi bölgelerinin oluşumunu ve ayırımını kavratabilir |
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Türkiye coğrafi bölgeleri arasında beşeri ve ekonomik coğrafya temelli (kalkınma, ulaşım, nüfus, kentleşme, göç, turizm, tarım, sanayi vd) karşılaştırmalar yapabilir |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Türkiye coğrafi bölgelerinin Türkiye genelinden aldıkları payı ve ülke için önemini ortaya koyabilir |
PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bölge kavramı Türkiye coğrafi bölgeleri sınırlarının tespiti Türkiye coğrafi bölgelerinin swot analizi ve bölgeler arası karşılaştırmalar Türkiye coğrafi bölgelerinin çeşitli kriterlere göre Türkiye için önemi Türkiye’de coğrafi bölgeler dışındaki diğer bölgeler | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bölge kavramı, Türkiye’den ve dünyadan örnekler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Türkiye coğrafi bölgeleri sınırlarının tespit edilmesi | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Türkiye coğrafi bölgeleri sınırlarının çizimi hakkındaki eleştiriler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Türkiye coğrafi bölgelerinin swot analizi (Marmara-Ege) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
5 | Türkiye coğrafi bölgelerinin swot analizi (Akdeniz-İç Anadolu-Karadeniz) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
6 | Türkiye coğrafi bölgelerinin swot analizi (Doğu ve Güneydoğu Anadolu) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Türkiye coğrafi bölgeler arası karşılaştırmalar (nüfus ve kentleşme-göç) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkiye coğrafi bölgeler arası karşılaştırmalar (kalkınma, tarım ve sanayi) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
10 | Türkiye coğrafi bölgeler arası karşılaştırmalar (ulaşım ve turizm) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Türkiye coğrafi bölgelerinin Türkiye için önemi (Türkiye’den aldığı pay) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Türkiye coğrafi bölgelerinin Türkiye için önemi (Türkiye’den aldığı pay) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Türkiye coğrafi bölgeleri hakkında grafik çizimleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
14 | Türkiye coğrafi bölgeleri hakkında harita çizimleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
15 | Türkiye’de coğrafi bölgeler dışındaki diğer bölgeler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Atalay, İ., Mortan, K., 2003. Türkiye Bölgesel Coğrafyası | |
2 | ı Doğanay, H., 2011. Türkiye Ekonomik Coğrafyası | |
3 | Doğanay, H..1994. Türkiye Beşeri Coğrafyası | |
4 | Geray, G., 1997. Bölgesel gelişme için planlama ve örgütlenme | |
5 | . Şahin, C., Doğanay, H., Özcan, N.A., 2000. Türkiye Coğrafyası (Fiziki - Beşeri -Ekonomik - Jeopolitik ) | |
6 | Yiğit, A. “Geçmişten günümüze Türkiye’ýi bölgelere ayırma çalışmaları ve yapılması gerekenler”, IV. Ulusal Coğrafya Sempozyumu | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 5 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 5 | 25 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 149 |