Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 304 - COĞRAFYA

Kodu: COG 304 Adı: BÖLGESEL TÜRKİYE COĞRAFYASI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türkiye coğrafi bölgelerini birer ders olarak görmeden önce, bir bütün halinde tanımak ve karşılaştırmalar yapmak, ayrıca; coğrafi bölgeler dışında çeşitli amaçlara göre ayrılmış bölgeleri tanımak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Coğrafya ve diğer bilim dallarındaki bölge kavramına açıklık getirebilir PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkiye coğrafi bölgelerinin oluşumunu ve ayırımını kavratabilir PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türkiye coğrafi bölgeleri arasında beşeri ve ekonomik coğrafya temelli (kalkınma, ulaşım, nüfus, kentleşme, göç, turizm, tarım, sanayi vd) karşılaştırmalar yapabilir PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Türkiye coğrafi bölgelerinin Türkiye genelinden aldıkları payı ve ülke için önemini ortaya koyabilir PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bölge kavramı Türkiye coğrafi bölgeleri sınırlarının tespiti Türkiye coğrafi bölgelerinin swot analizi ve bölgeler arası karşılaştırmalar Türkiye coğrafi bölgelerinin çeşitli kriterlere göre Türkiye için önemi Türkiye’de coğrafi bölgeler dışındaki diğer bölgeler
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bölge kavramı, Türkiye’den ve dünyadan örnekler Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
2 Türkiye coğrafi bölgeleri sınırlarının tespit edilmesi Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
3 Türkiye coğrafi bölgeleri sınırlarının çizimi hakkındaki eleştiriler Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
4 Türkiye coğrafi bölgelerinin swot analizi (Marmara-Ege) Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Türkiye coğrafi bölgelerinin swot analizi (Akdeniz-İç Anadolu-Karadeniz) Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
6 Türkiye coğrafi bölgelerinin swot analizi (Doğu ve Güneydoğu Anadolu) Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
7 Türkiye coğrafi bölgeler arası karşılaştırmalar (nüfus ve kentleşme-göç) Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Türkiye coğrafi bölgeler arası karşılaştırmalar (kalkınma, tarım ve sanayi) Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
10 Türkiye coğrafi bölgeler arası karşılaştırmalar (ulaşım ve turizm) Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
11 Türkiye coğrafi bölgelerinin Türkiye için önemi (Türkiye’den aldığı pay) Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
12 Türkiye coğrafi bölgelerinin Türkiye için önemi (Türkiye’den aldığı pay) Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
13 Türkiye coğrafi bölgeleri hakkında grafik çizimleri Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
14 Türkiye coğrafi bölgeleri hakkında harita çizimleri Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
15 Türkiye’de coğrafi bölgeler dışındaki diğer bölgeler Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Atalay, İ., Mortan, K., 2003. Türkiye Bölgesel Coğrafyası
2 ı Doğanay, H., 2011. Türkiye Ekonomik Coğrafyası
3 Doğanay, H..1994. Türkiye Beşeri Coğrafyası
4 Geray, G., 1997. Bölgesel gelişme için planlama ve örgütlenme
5 . Şahin, C., Doğanay, H., Özcan, N.A., 2000. Türkiye Coğrafyası (Fiziki - Beşeri -Ekonomik - Jeopolitik )
6 Yiğit, A. “Geçmişten günümüze Türkiye’ýi bölgelere ayırma çalışmaları ve yapılması gerekenler”, IV. Ulusal Coğrafya Sempozyumu
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 5 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 5 25
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 149