Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 408 - COĞRAFYA

Kodu: COG 408 Adı: BÖLGE PLANLAMA-II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FATMA BETÜL URHAN (betulurhan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin iki temel amacı vardır: Birincisi, kalkınma meselesini yerel ve bölgesel ölçekte inceleyerek, mekanda ortaya çıkan gelişme/kalkınma farklılıklarını ve bunun yarattığı eşitsizlikleri ortaya koymaktır. İkincisi, Türkiye’nin cumhuriyetin kuruluşundan bugüne kadar geçen dönemde uyguladığı bölgesel kalkınma politikalarını ve bunun sonuçlarını, tarihsel süreç içerisinde geçirdiği mekânsal ve bölgesel değişim ile birlikte ortaya koymaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bölge planlama, yerel ve bölgesel kalkınma konularında bilgi sahibi olacak, coğrafi bakış açısıyla kalkınma meselesini ele alabilecektir. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme.
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme.
PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme.
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders öğrencilere Avrupa Birliği’ne girme sürecinde olan Türkiye’nin en önemli problemlerinden biri olan bölgesel kalkınma ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının azaltılmasında önem taşıyan bölgesel kalkınma politikaları ile ilgili kavramsal, kuramsal ve politikalarla ilgili yaklaşım ve sorunlar hakkında bir perspektif ve kritik bir bakış açısı sağlayacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı ve içeriğine ilişkin bilgi verilmesi. Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Ekonomi-Ekonomik Coğrafya-Kalkınma-Bölgesel Kalkınma, Mekan, Yer ve Ölçek. Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Küreselleşme ve kalkınma, küreselleşme ve alanlar arasındaki bağlantılar, dengesiz gelişme, mekanın önemi. Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Marksist teorinin gelişimi, ekonomi ve kültür bağlantıları, kültürel ve kurumsal dönüşler. Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Kapitalist ekonomi, politik ekonomi. Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Keynesyen politikalar, bölgesel politikalar, sanayileşme stratejileri. Anlatma, Tartışma Yöntemi
7 Neoliberalizmin gelişimi, yükselişi ve yayılması. Yerel ve bölgesel kalkınma politikaları. Anlatma, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Küreselleşme ve mekanların değişimi. Dünya ticaretinin bölgeselleşmesi. Güç yoğunluğu. Anlatma, Tartışma Yöntemi
10 Coğrafya ve bölgesel ekonomi. Küreselleşme: Mekanın sonu mu? Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Ekonomik coğrafya bağlamında yeni bölgesel ekonomi konuları: ağlar, firmalar, piyasalar, finans coğrafyası, dijital mülkiyet. Anlatma, Tartışma Yöntemi
12 Dünya makro bölgelerinin yükselişi: sektörel düzeyde düzensiz gelişme, eşitsizliklerin etkileri, finansal aşırı hareketliliğin etkileri, zengin ve fakir arasındaki uçurum. Anlatma, Tartışma Yöntemi
13 Dünya makro bölgelerinin yükselişi: dünya kentlerinde küreselleşme, ülkeler arası eşitsizlik seviyeleri, küresel adalet hareketinin büyümesi, dünya sosyal forumunun ortaya çıkışı, etik veya adil ticaret hareketi. Anlatma, Tartışma Yöntemi
14 Mekânsal planlamada nüfus ve ekonomik faktörler ilişkisi. Anlatma, Tartışma Yöntemi
15 Bölgesel ekonomik faaliyetler ve göç. Anlatma, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ankara Ünıversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Coğrafya Bölümü, Prof. Dr. Nuri Yavan Ders Notları. (erişim: https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=9463)
2 İlhan Tekeli, Türkiye'de Bölgesel Dengesizlik ve Bölge Planlama Yazıları, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.2008.
3 Özgüç N., Tümertekin E., Ekonomik Coğrafya: Küreselleşme ve Kalkınma, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2012.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 7 21
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 7 21
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 5 5 25
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 6 48
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 189