|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FATMA BETÜL URHAN (betulurhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin iki temel amacı vardır: Birincisi, kalkınma meselesini yerel ve bölgesel ölçekte inceleyerek, mekanda ortaya çıkan gelişme/kalkınma farklılıklarını ve bunun yarattığı eşitsizlikleri ortaya koymaktır. İkincisi, Türkiye’nin cumhuriyetin kuruluşundan bugüne kadar geçen dönemde uyguladığı bölgesel kalkınma politikalarını ve bunun sonuçlarını, tarihsel süreç içerisinde geçirdiği mekânsal ve bölgesel değişim ile birlikte ortaya koymaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bölge planlama, yerel ve bölgesel kalkınma konularında bilgi sahibi olacak, coğrafi bakış açısıyla kalkınma meselesini ele alabilecektir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-9 Coğrafil verilerin toplanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve akademik yayın haline getirilmesi sürecinde bilimsel etik değerlere uygun hareket etme. PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders öğrencilere Avrupa Birliği’ne girme sürecinde olan Türkiye’nin en önemli problemlerinden biri olan bölgesel kalkınma ve bölgelerarası gelişmişlik farklarının azaltılmasında önem taşıyan bölgesel kalkınma politikaları ile ilgili kavramsal, kuramsal ve politikalarla ilgili yaklaşım ve sorunlar hakkında bir perspektif ve kritik bir bakış açısı sağlayacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı ve içeriğine ilişkin bilgi verilmesi. Bölge Kavramının tanımı. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Bölge türleri. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 | Büyüme ve kalkınma. Kalkınmanın değişen doğası. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
4 | Kalkınmanın göstergeleri ve ölçülmesi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
5 | Kalkınmanın sınıflandırılması ve coğrafyası. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
6 | Kalkınma teorileri: Klasik yaklaşımlar. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
7 | Kalkınma teorileri: Alternatif yaklaşımlar. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kalkınma stratejileri. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
10 | Sanayileşme stratejileri. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
11 | Bölgesel kalkınma politikası. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
12 | Türkiye’de bölgesel kalkınma politikalarının evrimi. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
13 | Türkiye’de uygulanan bölgesel kalkınma politikası araçları. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
14 | Türkiye’de bölgesel eşitsizlikler. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
15 | Türkiye’de bölgesel farklar. | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ankara Ünıversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Coğrafya Bölümü, Prof. Dr. Nuri Yavan Ders Notları. (erişim: https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=9463) | |
2 | İlhan Tekeli, Türkiye'de Bölgesel Dengesizlik ve Bölge Planlama Yazıları, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.2008. | |
3 | Özgüç N., Tümertekin E., Ekonomik Coğrafya: Küreselleşme ve Kalkınma, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2012. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 7 | 21 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 7 | 21 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 5 | 25 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 6 | 48 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 189 |