|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerin; Bu ders kapsamında kentsel mekanın ortaya çıkış süreçleri ve bunda etkili coğrafi faktörler ile sosyo-ekonomik değişimlerin kavranması, dünya üzerinde kurulan ilk kentlerden günümüzün megakentlerine uzanan bu dönüşüm sürecinin çevre ve toplumbilimcilerin yaklaşımıyla irdelenmesidir. Ayrıca sözü edilen süreçlerden hareketle günümüzün ve geleceğin kentleri konusunda kentsel ekoloji ve kentsel kimlik temelinde çıkarımlarda bulunmak da dersin diğer bir amacını oluşturmaktadır |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kentleşme ve metropolleşme süreçleri ve kentlerin yerleştiği alanların coğrafi özellikleri arasında ilişki kurabilir |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | eryüzünde kentlerin kuruluş ve gelişimini açıklayan kentsel kuramlar, model ve süreçleri kavrama ve günümüz kentlerinin gelişimine uyarlayabilir |
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Modern kent coğrafyası araştırmalarında coğrafi yaklaşımlar konusunda uygulamalı kent analizleri yapabilir |
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-2 Coğrafya biliminin temel terimlerini kavrama ve coğrafi terminolojiyi yerinde kullanabilme. PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | ente ilişkin ; kent merkezi, kentsel kimlik, kent ekolojisi, metropol kent, kentsel bölge, hinterland, gecekondu, kentsel dönüşüm alanları, kentsel saçaklanma alanları vb. kentsel mekan kavramlarını birbiriyle kıyaslayarak tanımlayabilir |
PÇ-6 Disiplinler arasındaki çalışmaların önemini kavrama, bilgi ve becerilerini diğer disiplinlerle paylaşabilme ve ortak projelerde değerlendirebilme. PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kent ve temel kentsel göstergelerin tartışılması ve kent araştırmalarında coğrafi yaklaşım * Kent kuramları çerçevesinde yeryüzünde kentlerin doğuşu ve gelişimi * Sanayi sonrası kentsel mekan ve metropolleşme süreçleri * Kentsel ekoloji ve kentlerin değişen kimlikleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kent Coğrafyası araştırmalarında yeni konular ve Coğrafya | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Kent nedir, Neresidir : Temel Kentsel Göstergeler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Değişen kentsel doku ve kentsel kimlik | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Kent Kuramları I : Artık Ürün, hidrolik toplum, ekonomik, askeri ve dinsel nedenler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
5 | Kentlerin doğuşu ve gelişimi : İlkçağ Kentleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
6 | arihi süreçte kentsel yerleşimler : Ortaçağ Avrupasının kentleri ve İslam Dünyası Kentleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Yeniçağ Kentleri : Değişen kent ve mekan | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kent Kuramları II : Kentsel kimlik ve kentsel fonksiyonlar temelinde toplumbilimcilerin kent kuramları Sanayi Devrimi ve Sonrasında Kentler Feodal kent-Sanayi Kenti ayrımı | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
10 | Azgelişmiş ülke kentlerinin metropolleşme süreçleri (desntaralizasyon, banliyöleşme, yeni kent merkezleri kurgusu vb, ). | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Kentsel fonksiyonlar (ticaret, sanayi, ulaşım, hizmetler vb.) ve Kentlerin sınıflandırılması : coğrafi konum, etkili faktörler,kentsel fonksiyonlar ve kentsel kimlik | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
12 | Kentsel mekan kullanımı ve ekolojik kent kuramları | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Az gelişmiş - gelişmiş ülkelerde metropolleşme süreçleri ve yeni kentsel alan kullanımları : kent merkezi, merkezi iş alanı kentsel bölgeler (kentsel etki alanı) - hinterland ayrımı, kent çeperi, kentsel saçaklanma alanları vb. | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
14 | Metropollerin Öteki Yüzü : çöküntü alanları, gecekondular, kentsel dönüşüm, kentsel yenileme, kentlerde sosyal ve mekansal ayrışma, gökdelenler bölgesi gelişimi vb) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
15 | Geleceğin kentleri : Kentsel ekoloji ve ekolojik kentler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | GÖNEY Süha, 1984, Şehir Coğrafyası, İ.Ü. Edebiyat Fak. | |
2 | KELEŞ Ruşen, 2012, Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara | |
3 | ROBSON B.T., 1969, Urban Analysis, Cambridge Unıversity Press, Cambridge | |
4 | PACIONE M ., 2002, Urban Geography, Routledge Publ., London | |
5 | NIEMELA J. 2012, Urban Ecology, Routledge Publ., London | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 3 | 9 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 3 | 9 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 97 |