Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / COG 309 - COĞRAFYA

Kodu: COG 309 Adı: BÖLGESEL COĞRAFYA Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü COĞRAFYA
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bölgesel coğrafya bakış açısıyla Türkiye kıyı bölgelerini incelemek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkiye kıyı bölgelerinin ortak özelliklerini kavrar PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Anadolu’nun jeolojik evrimi ile kıyı bölgelerin iklimi arasında ilişki kurabilir PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kıyı bölgeleri ile iç bölgeleri arasındaki kalkınmışlık farklılıklarının nedenlerini tartışabilir. PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme.
PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme.
PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi
PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme
PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme
PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Coğrafya Kongresi’nde belirlenen Türkiye’nin coğrafi bölgelerinin tanıtımı, bölge kavramı ve bölgelerin ayrılmasında kullanılan kriterlerin tartışılması; Marmara, Karadeniz, Ege ve Akdeniz coğrafi bölgelerinin yeri, sınırları ve tartışılması; Coğrafi bütünlük içinde kıyı bölgelerinin ayrı ayrı coğrafi görünümlerinin (landscape) analizi, coğrafi bölgeler içinde ortaya çıkan yöre ve alt-yöre coğrafi görünümlerinin (landscape) belirlenmesi ve incelenmesi, Kıyı bölgeleri içinde güncel doğal, kültürel ve ekonomik olguların tartışılması, Bölge içinde kalkınmışlık düzeyinin belirlenmesi ve tartışılması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Geçmişten günümüze Türkiye’nin bölgelere ayrılma tartışmaları Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
2 Türkiye’nin kıyı bölgelerinin başlıca özellikleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
3 Akdeniz Bölgesinin yeri, sınırları ve doğal özellikleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
4 Akdeniz Bölgesinin sosyal ve ekonomik özellikleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
5 Akdeniz Bölgesinin bölüm ve yöreleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
6 Karadeniz Bölgesinin Yeri, Sınırları ve doğal özellikleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
7 Karadeniz Bölgesinin sosyal ve ekonomik özellikleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Karadeniz Bölgesinin bölüm ve yöreleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
10 Ege Bölgesinin yeri, sınırları ve doğal özellikleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
11 Ege Bölgesinin sosyal ve ekonomik özellikleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
12 Ege Bölgesinin bölüm ve yöreleri Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap
13 Marmara Bölgesinin Yeri, Sınırları ve doğal özellikleri Anlatma , Tartışma, Soru Cevap, Gezi, Gözlem
14 Marmara Bölgesinin sosyal ve ekonomik özellikleri Anlatma , Tartışma, Soru Cevap, Gezi, Gözlem
15 Marmara Bölgesinin bölüm ve yöreleri Anlatma , Tartışma, Soru Cevap, Gezi, Gözlem
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ARINÇ K., 2018, Doğal, Beşeri, İktisadi ve Siyasal Yönleriyle Ege ve Marmara Bölgeleri. Erzurum: Biyosfer Araştırmaları Merkezi.
2 ARINÇ, K., 2014, Doğal, Beşeri, İktisadi ve Siyasal Yönleriyle Akdeniz ve Karadeniz Bölgeleri. Erzurum: Biyosfer Araştırmaları Merkezi.
3 ATALAY, İ.- MORTAN K. 1998, Türkiye Bölgesel Coğrafyası. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
4 YİĞİT, A. 2000, Türkiye'de Daha Kullanışlı Coğrafi Bölgeler Oluşturma Gerekçeleri ve Öneriler, 9.Ulusal Bölge Bilim/Bölge Planlama Kongresi Bildiriler. sf.514-528, KTÜ-Trabzon.
5 YİĞİT, A. 2006, Geçmişten Günümüze Türkiye'yi Bölgelere Ayırma Çalışmaları ve Yapılması Gerekenler” IV. Ulusal Coğrafya Sempozyumu, 33-44, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon, kitaplar, dökümanlar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 4 16
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 5 15
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 3 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 4 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 125