|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | COĞRAFYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bölgesel coğrafya bakış açısıyla Türkiye kıyı bölgelerini incelemek |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türkiye kıyı bölgelerinin ortak özelliklerini kavrar |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-13 Toplumsal sorumluluk ve mesleki etik bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilme ve uygulayabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Anadolu’nun jeolojik evrimi ile kıyı bölgelerin iklimi arasında ilişki kurabilir |
PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kıyı bölgeleri ile iç bölgeleri arasındaki kalkınmışlık farklılıklarının nedenlerini tartışabilir. |
PÇ-1 Coğrafya biliminde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma PÇ-3 Coğrafya bilimi kapsamında mekanı doğal ve beşeri özellikleriyle tanıma, mekanın kullanımından kaynaklanan sorunları tespit edebilme, çözüm önerisi sunabilme. PÇ-4 İnsan-mekan etkileşiminin tespitinde yararlanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme, bu etkileşimin ifadesinde kullanılan görsel araçları (tablo, grafik, harita) vb hazırlayabilme ve gerekli araç gereçleri yazılımları kullabilme. PÇ-7 Mekan ve mekanı oluşturan fiziki ve beşeri unsurlar arasında ilişki kurabilme ve bu ilişkileri yorumlayabilme becerisi PÇ-8 Sahip olduğu bilgi ve becerileri laboratuvar ve arazi çalışmaları ile bütünleştirebilme PÇ-10 Bölgesel dengesizlik, iklim değişikliği, kentleşme, küreselleşme, sürdürebilirlik, göç, çevre sorunları gibi konuları geniş bir bakış açısı ile yorumlayabilme PÇ-11 Coğrafi konuları, sistematik bir yaklaşımla ele alma, araştırma ve sunma becerisi |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Coğrafya Kongresi’nde belirlenen Türkiye’nin coğrafi bölgelerinin tanıtımı, bölge kavramı ve bölgelerin ayrılmasında kullanılan kriterlerin tartışılması; Marmara, Karadeniz, Ege ve Akdeniz coğrafi bölgelerinin yeri, sınırları ve tartışılması; Coğrafi bütünlük içinde kıyı bölgelerinin ayrı ayrı coğrafi görünümlerinin (landscape) analizi, coğrafi bölgeler içinde ortaya çıkan yöre ve alt-yöre coğrafi görünümlerinin (landscape) belirlenmesi ve incelenmesi, Kıyı bölgeleri içinde güncel doğal, kültürel ve ekonomik olguların tartışılması, Bölge içinde kalkınmışlık düzeyinin belirlenmesi ve tartışılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Geçmişten günümüze Türkiye’nin bölgelere ayrılma tartışmaları | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
2 | Türkiye’nin kıyı bölgelerinin başlıca özellikleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
3 | Akdeniz Bölgesinin yeri, sınırları ve doğal özellikleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
4 | Akdeniz Bölgesinin sosyal ve ekonomik özellikleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
5 | Akdeniz Bölgesinin bölüm ve yöreleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
6 | Karadeniz Bölgesinin Yeri, Sınırları ve doğal özellikleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
7 | Karadeniz Bölgesinin sosyal ve ekonomik özellikleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Karadeniz Bölgesinin bölüm ve yöreleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
10 | Ege Bölgesinin yeri, sınırları ve doğal özellikleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
11 | Ege Bölgesinin sosyal ve ekonomik özellikleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
12 | Ege Bölgesinin bölüm ve yöreleri | Anlatma , Tartışma ve Soru Cevap |
13 | Marmara Bölgesinin Yeri, Sınırları ve doğal özellikleri | Anlatma , Tartışma, Soru Cevap, Gezi, Gözlem |
14 | Marmara Bölgesinin sosyal ve ekonomik özellikleri | Anlatma , Tartışma, Soru Cevap, Gezi, Gözlem |
15 | Marmara Bölgesinin bölüm ve yöreleri | Anlatma , Tartışma, Soru Cevap, Gezi, Gözlem |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | ARINÇ K., 2018, Doğal, Beşeri, İktisadi ve Siyasal Yönleriyle Ege ve Marmara Bölgeleri. Erzurum: Biyosfer Araştırmaları Merkezi. | |
2 | ARINÇ, K., 2014, Doğal, Beşeri, İktisadi ve Siyasal Yönleriyle Akdeniz ve Karadeniz Bölgeleri. Erzurum: Biyosfer Araştırmaları Merkezi. | |
3 | ATALAY, İ.- MORTAN K. 1998, Türkiye Bölgesel Coğrafyası. İstanbul: İnkılâp Kitabevi. | |
4 | YİĞİT, A. 2000, Türkiye'de Daha Kullanışlı Coğrafi Bölgeler Oluşturma Gerekçeleri ve Öneriler, 9.Ulusal Bölge Bilim/Bölge Planlama Kongresi Bildiriler. sf.514-528, KTÜ-Trabzon. | |
5 | YİĞİT, A. 2006, Geçmişten Günümüze Türkiye'yi Bölgelere Ayırma Çalışmaları ve Yapılması Gerekenler” IV. Ulusal Coğrafya Sempozyumu, 33-44, Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, kitaplar, dökümanlar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 4 | 16 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 5 | 15 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 125 |