|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ESRA ÖZHANCI (eozhanci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; öğrencilere tasarıma ilişkin kavramların tanımı ve tasarım ilkeleri hakkında bilgi vermek, onlara temel tasar elemanları ve ilkelerini, bunların tasarım süreci içinde nasıl kullanıldığını öğretmek ve kavramsal tasarım sürecinin öğrenciler tarafından yürütülen uygulamalarda belirlenen problemlere çözüm arayarak anlaşılmasını sağlamak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tasarım elemanlarını ve ilkelerini amaca uygun alanlarda kullanabileceklerdir |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme |
Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Farklı ilkeler doğrultusunda tasarım elemanlarını açık mekan ölçeğinde kurgulayabileceklerdir. |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Bireysel algıları gelişecek ve zamanı kullanma, alınan sorumluluğu yerine getirme gibi beceriler kazanacaklar. |
PÇ-1 Alanında edindiği temel tasarım ve planlamaya ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sürdürülebilirlik temelinde peyzaj planlama, tasarım ve uygulama yapabilme
PÇ-4 Doğal ve egzotik bitki türlerinin tanınması, üretimi, estetik, işlevsel ve ekolojik amaçlar doğrultusunda planlanması/tasarımı, korunması ve peyzaj mimarlığı mesleki problemlerine uygulama becerisine sahip olabilme PÇ-9 Farklı ölçeklerdeki kentsel ve kırsal alanların kullanıcı ihtiyaçlarına bağlı olarak ekolojik, estetik ve işlevsel ilkeler doğrultusunda planlanması, tasarlanması ve detaylandırılmasına ait bilgileri kullanabilme PÇ-12 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme PÇ-14 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme |
Performans Ödevi Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tasarım tanımı, kavramları ve ilkeleri; birlik, egemenlik, denge, tekrar, geçiş ve derecelenme; mekan kavramı, iki ve üç boyutlu çalışmalarda mekansal örgütlenme ve mekan geometrisi İşlev, biçim ve strüktüre giriş anlatılacak.Mekan örgütlenmesine ilişkin kavramların tasarım problemine dönüştürülerek, öğrenci tarafından çözümlenmesi ve bunların eleştirilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel tasarım nedir? Tasarım Elemanları ve dersin uygulamalarına ilişkin genel bilgiler | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel tasarım- Tasarım öğretimi Nokta öğesi ve örnekleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
3 | Görsel algılama ve analiz konu anlatımı-Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından Çizgi ve düzlem | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
4 | Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından Biçim-Ölçü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
5 | Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından Aralık-Doku-Renk | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
6 | Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından Vurgu-Dizi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
7 | Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından Hareket | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Şekil anlatımları elde etme yolları; tasarım elemanlarından Işık ve Gölge | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
10 | Tasarımda Denge-Tekrar ilkesiyle düzen sağlama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
11 | Tasarımda Egemenlik-Zıtlık-Uyumlaştırmayla enerji yaratma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
12 | Tasarımda Birlik-Uygunluk ile bütünlük sağlama Tasarımda birliği karşıtlık yolu ile elde etme, şekilsel denge. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
13 | Tasarımda Tamamlık Koram (hiyerarşi) ve organizasyon ilkeleri, merkezsel, eksensel ve çevresel koram. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
14 | Plastik malzeme kullanılarak Dönem Ödevi Hazırlığı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
15 | Tüm yarıyıl boyunca verilen, çözülen ve eleştirilen tasarımlara uygun olarak tasarımın irdelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Güngör, H., Temel Tasar, Afa Matbaacılık, İstanbul, 1983. | |
2 | Gürer, L., Temel Tasarım, İ.T.Ü. Miamrlık Fakültesi, 1990. | |
3 | Divanlıoğlu, D., Temel Tasar Tasar’ın Öğe ve İlkeleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1997. | |
4 | Booth, N. K. 1990; Basic Elements of Landscape Architectural Design, Prospect Heights, Waveland Press | |
5 | Graves, M. 1951; The Art of Color and Design, The Maple Press Company, New York | |
6 | GÜNGÖR UZUN.TEMEL TASARIM, ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ YAYINEVİ | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, görsel sunu, tasarım gereçleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 4 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 4 | 7 | 28 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 14 | 56 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
uygulama | 2 | 14 | 28 |
0 | |||
Toplam İş Yükü | 200 |