Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-205 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-205 Adı: EEM’DE BİLGİSAYARLI ANALİZ Teorik+Uygulama: 2+2 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞAKİR ŞİMŞİR (sakirsimsir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sayısal çözümleme yöntemlerini öğretmek, ilgili yöntemleri bilgisayar programlama dili kullanarak modelleyebilme yeteneği kazandırmak, söz konusu modelleme sayesinde çeşitli problemlerin çok daha kısa sürede ve etkili bir şekilde çözülebileceğini ortaya koymak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sayısal çözümleme yöntemlerine neden ihtiyaç duyulduğunu bilir PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bilgisayar programlama dili bilir PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sayısal yöntemleri kullanarak hem doğrusal denklem sistemlerini hem de doğrusal olmayan eşitlikleri çözebilir. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bilgisayar programlama dilini kullanarak herhangi bir sayısal çözümleme yöntemini bilgisayar ortamında modelleyebilir PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öncelikle sayısal çözümleme hakkında genel bir bilgilendirme yapılacaktır. Sayısal analiz yöntemlerinin anlatımına geçmeden önce, her bir yöntemi bilgisayar ortamında modelleyebilme yetisi kazandırmak amacıyla, ilk olarak bilgisayar programlama dili öğretilecektir. Kodlama eğitiminin tamamlanmasının ardından, sayısal yöntemlerde hatalar konusu ile sayısal çözümlemeye giriş yapılacaktır. Sonrasında, doğrusal olmayan eşitliklerin çözümünde kullanılan yarıya bölme (Bisection), yer değiştirme (Regula Falsi), sabit noktalı iterasyon, Newton-Raphson ve kiriş (Secant) yöntemleri anlatılacaktır. Daha sonra, doğrusal denklem sistemlerinin çözümü için geliştirilmiş olan Cramer, Gauss eleme, LU, Jacobi tekrarlama ve Gauss-Seidel yöntemleri işlenecektir. Bunun haricinde sayısal türev, sayısal integral, interpolasyon ve eğri uydurma konuları ele alınacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Sayısal çözümlemeye giriş Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Programlama dilinin öğretilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Programlama dilinin öğretilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Programlama dilinin öğretilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Programlama dilinin öğretilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Sayısal çözümlemede hatalar, yuvarlama hataları, kesme hataları, hata tanımlamaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Denklem köklerinin bulunması, yarıya bölme (Bisection) yöntemi, yer değiştirme (Regula Falsi) yöntemi Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Sabit noktalı iterasyon yöntemi, Newton-Raphson yöntemi Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kiriş (Secant) yöntemi, lineer denklem sistemlerinin çözümü, Cramer yöntemi Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Gauss eleme yöntemi, LU yöntemi Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Jacobi tekrarlama yöntemi, Gauss-Seidel yöntemi Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Sayısal türev Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Sayısal integral Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 İnterpolasyon, eğri uydurma Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Nurhan Karaboğa, Sayısal Yöntemler ve MATLAB Uygulamaları
2 İrfan Karagöz, Sayısal Analiz ve Mühendislik Uygulamaları
3 Deniz Dal, MATLAB ile Programlama
4 Cemalettin Kubat, MATLAB-Yapay Zeka ve Mühendislik
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 8 16
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 8 16
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120