|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÖKSEL GÖKKUŞ (gokselgokkus@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Mikrodenetleyicilerin yapısı çalışması, programlanması, kendi başına proje yapabilme ve sunabilme yeteneğinin kazandırılması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yaygın kullanımı olan bir mikrodenetleyicinin tüm fonksiyonları ile kullanabilmek ve yapısını anlamak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | PIC komutlarını kullanarak assembly dilinde program yazabilmek. Derste verilen konuları simülatör ve deneme kartı üzerinde gerçekleştirmek. Laboratuvar imkanlarını kullanarak kendi belirlediği bir projeyi gerçekleştirmek ve sunmak. |
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. PÇ-7 Etkin iletişim kurma becerisini geliştirmek. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mikrodenetleyici aileleri, en yaygın kullanılan mikrodenetleyicilerin tanıtılması,Yazılım geliştirme ortamı MPLAB,Programlama ortamı, PIC deneme ve programlama kartı, laboratuvardaki olanaklar,Byte üzerine uygulanan komutlar, bit üzerine uygulanan komutlar, veri işleme ve kontrol komutları,Flash, RAM, adresleme modları, bank değiştirme kavramı,Portlar, özel amaçlı kaydediciler, kesme kavramı,Çevresel arabirim kavramı, çevresel kesmeler,Zamanlayıcılar, sayıcılar,Yakalama, karşılaştırma, darbe genişlik modülasyonu modülü,Seri iletişim,Analog-dijital dönüştürücü modülü, EEPROM, LCD,Uygulamalar; DC motor, step motor, servo motor, seri iletişim, RF iletişim,Proje sunumları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders, ders planı ve gereklilikler hakkında bilgilendirme. Mikroişlemcilerin ve mikrodenetleyicilerin tarihi gelişimleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Mikroişlemci/Mikrodenetleyici mimarileri, donanım birimleri. Mikroişlemciler ve Mikrodenetleyiciler arasındaki farklar. Mikrodenetleyici programlamak için gerekenler. PIC mikrodenetleyici donanım yapısı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Yüksek ve alçak seviyeli diller ve aralarındaki farklar. Assembly dilinin temelleri ve assembly dili editör programının tanıtımı. Assembly dili ile yazılmış programı derleme ve mikrodenetleyiciye programlama kartı ile yükleme işlemi. Yazılan programı adım adım çalıştırma ve hata giderme (debug). Probleme çözümüne yönelik algoritma ve akış diyagramı oluşturma. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Assembly dilinde mikrodenetleyici ile temel giriş-çıkış işlemleri ve uygulama örnekleri. Assembly dilinde mikrodenetleyici ile Buton ve LED uygulamaları. Bit test ederek karar verme ve uygulama örnekleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
5 | Assembly dilinde döngü oluşturma. Assembly dilinde zaman geciktirme döngü oluşturma ve uygulama örnekleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
6 | Assembly dilinde mikrodenetleyici ile mantıksal ve aritmetiksel işlemler. Örnek uygulamalar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
7 | Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinin tanıtımı, editör programın kullanımı, derleme işlemi ve genel fonksiyonları. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinin kullanılacağı gelişmiş özellikli mikrodenetleyici donanım birimleri. Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinde mikrodenetleyici ile temel giriş-çıkış işlemleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
10 | Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinde mikrodenetleyici ile temel giriş-çıkış uygulama örnekleri. Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinde karar verme/döngü ve gecikme işlemleri. Örnek uygulamalar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
11 | 7-segment Display ve örnek uygulama. Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinde kesme (interrupt) işlemleri ve uygulamaları. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
12 | Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinde mikrodenetleyici ile zamanlayıcı (timer) ve sayıcı (counter) işlemleri ve uygulamaları. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
13 | Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinde mikrodenetleyici ile LCD işlemleri, motor sürme ve uygulamaları. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
14 | Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinde mikrodenetleyici ile ADC işlemleri ve uygulamaları. Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinde mikrodenetleyici ile sensör uygulaması. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
15 | Yüksek seviyeli mikrodenetleyici programlama dilinde mikrodenetleyici ile seri iletişim işlemleri ve uygulamaları. | Anlatım, Soru-Cevap, Beceri Geliştirme Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Mikrodenetleyiciler ve PIC Programlama, Orhan Altınbaşak, Altaş Yayınları 2004. | |
2 | Serdar Çiçek, "CCS C İle PIC Programlama", Altaş Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 2 | 2 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |