Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-319 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-319 Adı: FİLTRE TASARIMI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET ONUR KÖK (onurkok@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Filtreleme mantığının açıklanması, filtre çeşitlerinin tanıtılması ve devre sentezi yöntemleriyle filtrelerin gerçekleştirilmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Devre sentezi kavramı içinde filtre gerçekleştirme problemini tanıma ve temel kavramları öğrenmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Verilen giriş empedans veya admitans fonksiyonunun bir pasif devrenin giriş fonksiyonu olup olamayacağını belirlemek ve bunun en azından 4 kanonik devresini bulmayı öğrenmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Verilen gerilim oranı transfer fonksiyonunu bir ohmla sonlandırılmış pasif LC devresiyle gerçekleştirebilmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sıfır kaydırma kavramını anlayarak gerekli durumlarda uygulayarak pasif filtre gerçekleştirebilmek ve ödev olarak istenen devreyi laboratuarda kurarak sonuçlarını test etmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 OPAMP kullanarak aktif filtre tasarlamak ve hazır paket bilgisayar programları kullanma becerisi kazanarak karşılaşılabilecek sorunu en kısa zamanda doğru olarak çözme becerisi kazanmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Verilen ödevlerle hazır paket program kullanarak ders sırasında çözülen veya takip edilen kitapta verilen soruları çözerek bir bilgisayar programının çözümü nasıl kolaylaştırdığını görmek ve bu konuda beceri kazanmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tanımlar, filtre tipleri, devre fonksiyonları, Hurwitz testi, Pozitif reel fonksiyonlar,Giriş fonksiyonlarının gerçekleştirilmesi, kanonik devreler, Foster ve Cauer devreleri,Örnek problemler,Tüm kutup filtreler; genel alçak geçiren durum,Frekans dönüşümleri, alçak geçirenden yüksek geçirene dönüşüm,Sıfır kaydırma, sıfır kaydırma gerektiren gerçekleştirmeler, özel kutuplar,Rasyonel transfer fonksiyonları, ters Chebyshev filtreleri, eliptik filtreler,Zaman domeninde inceleme, işaret bozulması, basamak ve impuls cevapları,Aktif sentez, ideal işlemsel yükselteç, ideal olmayan işlemsel yükselteç,Genel VCVS filtreler, biquad filtreler, çok amaçlı biquad, yüksek derece filtreler,Aktif filtreler; genel prosedür,Sonsuz kazançlı çoklu geri beslemeli bant geçiren filtreler,Duyarlılık, tanımlar ve fonksiyonları, kök duyarlılığı, varyasyonlar,Sayısal filtreler hakkında bilgiler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Filtre teorisine giriş, Tanımlar, filtre tipleri, devre fonksiyonları, Hurwitz testi, Pozitif reel fonksiyonlar. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Frekans tepkisi, yüksek geçirgen ve alçak geçirgen filtreler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Örnek problemler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Tüm kutup filtreler; genel alçak geçiren durum. Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Frekans dönüşümleri, alçak geçirenden yüksek geçirene dönüşüm. Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Sıfır kaydırma, sıfır kaydırma gerektiren gerçekleştirmeler, özel kutuplar. Uzaktan Eğitim
7 Rasyonel transfer fonksiyonları, ters Chebyshev filtreleri, eliptik filtreler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Zaman domeninde inceleme, işaret bozulması, basamak ve impuls cevapları. Uzaktan Eğitim
10 Aktif sentez, ideal işlemsel yükselteç, ideal olmayan işlemsel yükselteç. Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Genel VCVS filtreler, biquad filtreler, çok amaçlı biquad, yüksek derece filtreler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Aktif filtreler; genel prosedür. Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Sonsuz kazançlı çoklu geri beslemeli bant geçiren filtreler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Duyarlılık, tanımlar ve fonksiyonları, kök duyarlılığı, varyasyonlar. Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Sayısal filtreler hakkında bilgiler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Devre Sentezi Ders Notları, Fuat ANDAY, İTÜ Basımevi, 1993
2 Introduction to Filter Theory, David E. JOHNSON, Prentice Hall Inc., 1976.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 10
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 7 30
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 2 10 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 10 20
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 6 6
Laboratuvar Sınavı 1 8 8
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 150