|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MEHMET ONUR KÖK (onurkok@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Filtreleme mantığının açıklanması, filtre çeşitlerinin tanıtılması ve devre sentezi yöntemleriyle filtrelerin gerçekleştirilmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Devre sentezi kavramı içinde filtre gerçekleştirme problemini tanıma ve temel kavramları öğrenmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Verilen giriş empedans veya admitans fonksiyonunun bir pasif devrenin giriş fonksiyonu olup olamayacağını belirlemek ve bunun en azından 4 kanonik devresini bulmayı öğrenmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Verilen gerilim oranı transfer fonksiyonunu bir ohmla sonlandırılmış pasif LC devresiyle gerçekleştirebilmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sıfır kaydırma kavramını anlayarak gerekli durumlarda uygulayarak pasif filtre gerçekleştirebilmek ve ödev olarak istenen devreyi laboratuarda kurarak sonuçlarını test etmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | OPAMP kullanarak aktif filtre tasarlamak ve hazır paket bilgisayar programları kullanma becerisi kazanarak karşılaşılabilecek sorunu en kısa zamanda doğru olarak çözme becerisi kazanmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Verilen ödevlerle hazır paket program kullanarak ders sırasında çözülen veya takip edilen kitapta verilen soruları çözerek bir bilgisayar programının çözümü nasıl kolaylaştırdığını görmek ve bu konuda beceri kazanmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tanımlar, filtre tipleri, devre fonksiyonları, Hurwitz testi, Pozitif reel fonksiyonlar,Giriş fonksiyonlarının gerçekleştirilmesi, kanonik devreler, Foster ve Cauer devreleri,Örnek problemler,Tüm kutup filtreler; genel alçak geçiren durum,Frekans dönüşümleri, alçak geçirenden yüksek geçirene dönüşüm,Sıfır kaydırma, sıfır kaydırma gerektiren gerçekleştirmeler, özel kutuplar,Rasyonel transfer fonksiyonları, ters Chebyshev filtreleri, eliptik filtreler,Zaman domeninde inceleme, işaret bozulması, basamak ve impuls cevapları,Aktif sentez, ideal işlemsel yükselteç, ideal olmayan işlemsel yükselteç,Genel VCVS filtreler, biquad filtreler, çok amaçlı biquad, yüksek derece filtreler,Aktif filtreler; genel prosedür,Sonsuz kazançlı çoklu geri beslemeli bant geçiren filtreler,Duyarlılık, tanımlar ve fonksiyonları, kök duyarlılığı, varyasyonlar,Sayısal filtreler hakkında bilgiler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Filtre teorisine giriş, Tanımlar, filtre tipleri, devre fonksiyonları, Hurwitz testi, Pozitif reel fonksiyonlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Frekans tepkisi, yüksek geçirgen ve alçak geçirgen filtreler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Örnek problemler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Tüm kutup filtreler; genel alçak geçiren durum. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Frekans dönüşümleri, alçak geçirenden yüksek geçirene dönüşüm. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Sıfır kaydırma, sıfır kaydırma gerektiren gerçekleştirmeler, özel kutuplar. | Uzaktan Eğitim |
7 | Rasyonel transfer fonksiyonları, ters Chebyshev filtreleri, eliptik filtreler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Zaman domeninde inceleme, işaret bozulması, basamak ve impuls cevapları. | Uzaktan Eğitim |
10 | Aktif sentez, ideal işlemsel yükselteç, ideal olmayan işlemsel yükselteç. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Genel VCVS filtreler, biquad filtreler, çok amaçlı biquad, yüksek derece filtreler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Aktif filtreler; genel prosedür. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Sonsuz kazançlı çoklu geri beslemeli bant geçiren filtreler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Duyarlılık, tanımlar ve fonksiyonları, kök duyarlılığı, varyasyonlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Sayısal filtreler hakkında bilgiler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Devre Sentezi Ders Notları, Fuat ANDAY, İTÜ Basımevi, 1993 | |
2 | Introduction to Filter Theory, David E. JOHNSON, Prentice Hall Inc., 1976. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 10 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | 7 | 30 | |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 2 | 10 | 20 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 6 | 6 |
Laboratuvar Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |