|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYDIN BOYAR (aydinboyar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Mikroişlemcilerin tanıtılması ve yaygın olarak kullanılanlarının yapılarının öğrenilmesi, assembly dilinde program yazma yeteneğinin kazanılması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Mikroişlemci aileleri hakkında genel bilgi sahibi olarak, Intel ailesinin belli başlı ve güncel elemanlarını kullanacak kadar tanımak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Önceden öğrenmiş oldukları lojik devreler ve elektronik devreler derlerinin konuları ile mikroişlemcilerin yapısı arasındaki ilişkiyi kurmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mikroişlemcilerin mimarisini kavrayarak, minimum mikrobilgisayar gerçekleştirmek için gerekenleri öğrenmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Önceden öğrendikleri algoritma mantığı ile mikroişlemcinin sınırlı komutlarını kullanarak assembly programlar yazmak ve yazılmış programları anlayabilmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Sanayide karşılaşılan problemlerin hangisinde hangi mikroişlemcinin veya PIC’in veya elektronik düzeneğin en ucuz ve en basit çözüm yöntemi olabileceğini belirleme yeteneğini kazanmak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | İzleyen yarıyılda alacağı Mikroişlemciler laboratuarı’nda kullanacağı komutları tanımak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bilgisayarların tarihi, vakum tüpler, transistorler, tümleşik devreler, intel ve motorola ailesi,Hafıza temelleri ve hafıza organizasyonu, flip-flop, ortak yol, RAM, ROM, EPROM yapıları,Mikroişlemci mimarisi ve çalışması, 8085 8-bit mikroişlemcisi yapısı, 8255 tümdevresi,16-bit mikroişlemciler, 8086-8088, lojik ve fiziksel hafızalar, segmentli hafıza yapısı, korumalı,8-bit mikroişlemcilerde adresleme modları,16-bit mikroişlemcilerde adresleme modları, veri adresleme modları, program hafıza adresleme,Veri transfer komutları, adres yükleme komutları, dizi (string) komutları,Aritmetik ve lojik komutları, toplama,çıkarma, bölme, çarpma, karşılaştırma, ve, veya, kaydırma, döndürme,Dizi karşılaştırma, program kontrol komutları, dallanma komutları, alt programlar,Kesmelere giriş, yazılım kesmeleri, donanım kesmeleri, 8085 mikroişlemcisi yazılım programlama örnekleri, 8085 simülatör kullanımı,80286 mikroişlemcisi yazılım programlama örnekleri,Mikrodenetleyici ile mikroişlemci arasındaki farklar, üstünlükler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bilgisayarların tarihi, vakum tüpler, transistorler, tümleşik devreler, intel ve motorola ailesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Hafıza temelleri ve hafıza organizasyonu, flip-flop, ortak yol, RAM, ROM, EPROM yapıları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Mikroişlemci mimarisi ve çalışması, 8085 8-bit mikroişlemcisi yapısı, 8255 tümdevresi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | 16-bit mikroişlemciler, 8086-8088, lojik ve fiziksel hafızalar, segmentli hafıza yapısı, korumalı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | 8-bit mikroişlemcilerde adresleme modları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | 16-bit mikroişlemcilerde adresleme modları, veri adresleme modları, program hafıza | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Veri transfer komutları, adres yükleme komutları, dizi (string) komutları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sayısal/analog dönüşüm ve 80286 mikroişlemcisi yazılım programlama örnekleri. Deney 3: 80286 DENEY SETİ ile OPTİK, ULTRASONİK SENSÖR KULLANIMI. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Sayısal/analog dönüşüm. 80286 DENEY SETİ ile DAC UYGULAMALARI. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Analog/sayısal dönüşüm. 80286 DENEY SETİ ile ADC UYGULAMALARI. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kesmelere giriş, yazılım kesmeleri, donanım kesmeleri. 80286 DENEY SETİ ile KESME UYGULAMALARI. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Mikrodenetleyici aileleri, PIC mikrodenetleyici donanım yapısı, Bayt üzerine uygulanan komutlar, bit üzerine uygulanan komutlar, veri işleme ve kontrol komutları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Flash, RAM, adresleme modları, bank değiştirme kavramı, Portlar, özel amaçlı kaydediciler. PIC16F84A MİKRODENETLEYİCİ UYGULAMALARI-1. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Çevresel arabirim kavramı, çevresel kesmeler. PIC16F84A MİKRODENETLEYİCİ UYGULAMALARI-2 (KESMELER). | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Mikroişlemciler ve Bilgisayarlar, Doç. Dr. Haluk GÜMÜŞKAYA, Alfa Yayınları, 2002. | |
2 | Micropcessors Architecture, Programming, and Applications with the 8085/8080A, S. GAONKAR, Ramesh, Bell and Howell Company, USA,1984. | |
3 | Mikroişlemciler-Mikrobilgisayarlar ve Assembly Programlama,Turhan ÖZKAN, Beta Yayınları, 1994. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 1 | 10 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 1 | 7 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |