Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-321 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-321 Adı: MİKROİŞLEMCİLER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYDIN BOYAR (aydinboyar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Mikroişlemcilerin tanıtılması ve yaygın olarak kullanılanlarının yapılarının öğrenilmesi, assembly dilinde program yazma yeteneğinin kazanılması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Mikroişlemci aileleri hakkında genel bilgi sahibi olarak, Intel ailesinin belli başlı ve güncel elemanlarını kullanacak kadar tanımak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Önceden öğrenmiş oldukları lojik devreler ve elektronik devreler derlerinin konuları ile mikroişlemcilerin yapısı arasındaki ilişkiyi kurmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Mikroişlemcilerin mimarisini kavrayarak, minimum mikrobilgisayar gerçekleştirmek için gerekenleri öğrenmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Önceden öğrendikleri algoritma mantığı ile mikroişlemcinin sınırlı komutlarını kullanarak assembly programlar yazmak ve yazılmış programları anlayabilmek. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Sanayide karşılaşılan problemlerin hangisinde hangi mikroişlemcinin veya PIC’in veya elektronik düzeneğin en ucuz ve en basit çözüm yöntemi olabileceğini belirleme yeteneğini kazanmak. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 İzleyen yarıyılda alacağı Mikroişlemciler laboratuarı’nda kullanacağı komutları tanımak. PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilgisayarların tarihi, vakum tüpler, transistorler, tümleşik devreler, intel ve motorola ailesi,Hafıza temelleri ve hafıza organizasyonu, flip-flop, ortak yol, RAM, ROM, EPROM yapıları,Mikroişlemci mimarisi ve çalışması, 8085 8-bit mikroişlemcisi yapısı, 8255 tümdevresi,16-bit mikroişlemciler, 8086-8088, lojik ve fiziksel hafızalar, segmentli hafıza yapısı, korumalı,8-bit mikroişlemcilerde adresleme modları,16-bit mikroişlemcilerde adresleme modları, veri adresleme modları, program hafıza adresleme,Veri transfer komutları, adres yükleme komutları, dizi (string) komutları,Aritmetik ve lojik komutları, toplama,çıkarma, bölme, çarpma, karşılaştırma, ve, veya, kaydırma, döndürme,Dizi karşılaştırma, program kontrol komutları, dallanma komutları, alt programlar,Kesmelere giriş, yazılım kesmeleri, donanım kesmeleri, 8085 mikroişlemcisi yazılım programlama örnekleri, 8085 simülatör kullanımı,80286 mikroişlemcisi yazılım programlama örnekleri,Mikrodenetleyici ile mikroişlemci arasındaki farklar, üstünlükler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilgisayarların tarihi, vakum tüpler, transistorler, tümleşik devreler, intel ve motorola ailesi. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Hafıza temelleri ve hafıza organizasyonu, flip-flop, ortak yol, RAM, ROM, EPROM yapıları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Mikroişlemci mimarisi ve çalışması, 8085 8-bit mikroişlemcisi yapısı, 8255 tümdevresi. Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 16-bit mikroişlemciler, 8086-8088, lojik ve fiziksel hafızalar, segmentli hafıza yapısı, korumalı. Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 8-bit mikroişlemcilerde adresleme modları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 16-bit mikroişlemcilerde adresleme modları, veri adresleme modları, program hafıza Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Veri transfer komutları, adres yükleme komutları, dizi (string) komutları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Sayısal/analog dönüşüm ve 80286 mikroişlemcisi yazılım programlama örnekleri. Deney 3: 80286 DENEY SETİ ile OPTİK, ULTRASONİK SENSÖR KULLANIMI. Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Sayısal/analog dönüşüm. 80286 DENEY SETİ ile DAC UYGULAMALARI. Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Analog/sayısal dönüşüm. 80286 DENEY SETİ ile ADC UYGULAMALARI. Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kesmelere giriş, yazılım kesmeleri, donanım kesmeleri. 80286 DENEY SETİ ile KESME UYGULAMALARI. Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Mikrodenetleyici aileleri, PIC mikrodenetleyici donanım yapısı, Bayt üzerine uygulanan komutlar, bit üzerine uygulanan komutlar, veri işleme ve kontrol komutları. Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Flash, RAM, adresleme modları, bank değiştirme kavramı, Portlar, özel amaçlı kaydediciler. PIC16F84A MİKRODENETLEYİCİ UYGULAMALARI-1. Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Çevresel arabirim kavramı, çevresel kesmeler. PIC16F84A MİKRODENETLEYİCİ UYGULAMALARI-2 (KESMELER). Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mikroişlemciler ve Bilgisayarlar, Doç. Dr. Haluk GÜMÜŞKAYA, Alfa Yayınları, 2002.
2 Micropcessors Architecture, Programming, and Applications with the 8085/8080A, S. GAONKAR, Ramesh, Bell and Howell Company, USA,1984.
3 Mikroişlemciler-Mikrobilgisayarlar ve Assembly Programlama,Turhan ÖZKAN, Beta Yayınları, 1994.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 1 10 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 10 10
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 7 1 7
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 1 7
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90