|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | UĞUR SORGUCU (sorgucu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Elektrik enerjisi üretiminin prensiplerini; santral tiplerini, onların yapısal özelliklerini ve çalışmasını öğrenmek. Enerji kaynaklarından üretilebilecek elektrik enerjisi miktarlarını hesaplayabilmek. Santralleri oluşturan elemanların tasarım hesaplarını yapabilmeyi öğrenmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Elektrik enerjisi üretim kaynaklarını tanımak, üretimi çevresel etkileri bakımından değerlendirebilmek ve temiz enerji kaynaklarını tanımak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hidroelektrik santrallerin yapı ve çalışma özelliklerini öğrenmek, kaliteli enerji üretebilmenin prensiplerini anlamak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Termik ve nükleer santrallerde elektrik üretimini öğrenmek. |
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Güneş pilleri yardımıyla elektrik enerjisi üretimini detaylı olarak açıklayabilmek, bağımlı ve bağımsız güneş pili sistemlerini tanımak. |
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Rüzgar ve kuvvet santrallerinin elektrik üretim prensiplerini açıklayabilmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Yakıt Pilleri ile elektrik üretimini, hidrojenin üretimini ve depolanmasını öğrenmek. |
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Elektrik Santrallerinde ölçmeler, kayıtlar ve istatistikler ile bunların nasıl değerlendirildiği hakkında bilgi sahibi olmak. |
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Geleneksel, Yeni ve Yenilenebilir enerji kaynakları,Hidroelektrik Santrallerde sınıflandırma. HES’ lerde güç hesabı,HES’ lerde su alma yapısı: Izgara, kapak, vana, denge bacası, kuvvet tüneli, cebri boru,Hidrolik türbin tipleri: Kaplan, Francis ve Pelton türbinleri. Yapısal özellikleri,Su türbinlerinde kavitasyon ve girdap olayları,HES’lerde frekans ve gerilim stabilitesi (hız ve gerilim regülasyonu),Termik santraller; Ocak, kazan, basınçlı buhar sistemleri, kondenser ve soğutma kuleleri,Nükleer santrallerin yapısı ve çalışma özellikleri,Reaktör tipleri. Moderatör ve kontrol çubukları,Güneş enerjisinden elektrik elde edilmesi. Güneş pili sistemleri ve solar güneş santralleri,Rüzgar santralleri. Rüzgar türbinleri ve tipleri. Rüzgar santralı elemanları,Kuvvet (Dizel) Santralleri. Çalışması ve özellikleri,Yakıt Pilleri, hidrojen üretimi ve depolanması, Santrallerde enerji üretimi ve istatistikler. Günlük yük ve enerji eğrileri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Geleneksel, Yeni ve Yenilenebilir enerji kaynakları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Hidroelektrik Santrallerde sınıflandırma. HES’ lerde güç hesabı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | HES’ lerde su alma yapısı: Izgara, kapak, vana, denge bacası, kuvvet tüneli, cebri boru. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Hidrolik türbin tipleri: Kaplan, Francis ve Pelton türbinleri. Yapısal özellikleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Su türbinlerinde kavitasyon ve girdap olayları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | HES’lerde frekans ve gerilim stabilitesi (hız ve gerilim regülasyonu). | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Termik santraller; Ocak, kazan, basınçlı buhar sistemleri, kondenser ve soğutma kuleleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nükleer santrallerin yapısı ve çalışma özellikleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Reaktör tipleri. Moderatör ve kontrol çubukları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Güneş enerjisinden elektrik elde edilmesi. Güneş pili sistemleri ve solar güneş santralleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Rüzgar santralleri. Rüzgar türbinleri ve tipleri. Rüzgar santralı elemanları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kuvvet (Dizel) Santralleri. Çalışması ve özellikleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Yakıt Pilleri, hidrojen üretimi ve depolanması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Santrallerde enerji üretimi ve istatistikler. Günlük yük ve enerji eğrileri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Hayri Oğurlu, 'Teorik ve Uygulamalı Elektrik Enerjisi Üretimi ve İletimi', Seçkin Yayınları | |
2 | Elektrik Enerjisi Üretim Santralleri, Behçet KOCAMAN, Birsen Yayınevi, 2003. | |
3 | Rui Castro, 'Electricity Production from Renewables', Springer Yayınları(2022) | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 5 | 5 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 5 | 5 |
c) Performans Ödevi | 1 | 5 | 5 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 12 | 12 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |