Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-327 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-327 Adı: ROBOTİK SİSTEMLER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Robot teknolojilerinin en temel özelliklerini, tanımlarını, tasarım ve kontrol ilkelerini tanıtmak. Karmaşık robot tasarım problemlerinin çözümü için ön bilgiler vermek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Robot özelliği taşıyan sistemlerin yapısal analizini yapma becerisi kazanacaktır. Tek serbestlik dereceli konum, hız ve kuvvet kontrolü sistemleri tasarlama becerisi kazanacaktır. Manipülatörleri tasarlama becerisi kazanacaktır. Robotları programlama becerisi kazanacaktır. Endüstriyel uygulamalar üzerinden tasarım ve uygulama becerisi kazanacaktır. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak.
PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Robotların tanımı. Sınıflandırılması. Robot karakteristikleri,Robotların kinematiği,Dönme hareketleri. Homojen dönüşümler. Örnekler,Ters kinematik dönüşümler,Çalışma alanı analizi ve yörünge planlaması,Robotların diferansiyel hareketi ve statiği,Manipülatör dinamiği. Lagrange denklemleri.Örnekler,Robotların kontrolü,Durum denklemleri. Sabit çözümler,Lineer geri beslemeli sistemler,Tek eksenli PID kontrolü,Özel konular.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Robotların tanımı. Sınıflandırılması. Robot karakteristikleri. Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Robotların kinematiği. Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Dönme hareketleri. Homojen dönüşümler. Örnekler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Ters kinematik dönüşümler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Çalışma alanı analizi ve yörünge planlaması. Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Robotların diferansiyel hareketi ve statiği. Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Manipülatör dinamiği. Lagrange denklemleri. Örnekler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Robotların kontrolü. Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Durum denklemleri. Sabit çözümler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Lineer geri beslemeli sistemler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Lineer geri beslemeli sistemler. Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Tek eksenli PID kontrolü. Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Tek eksenli PID kontrolü. Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Özel konular. Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Robotik Sistemler Ders Notları, H. ALLİ, F.Ü., 2007.
2 Robot Analysis and Control, H. ASADA and J. J. E. SLOTINE, Wiley-Interscience 1986.
3 Fundamentals of Robotics, R. J. SCHILLING, Prentice Hall, 1990.
4 Industrial Robotics, M. P. GROOVER and at all, McGraw-Hill, 1986.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 2 7 14
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 10 10
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 1 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 1 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90