|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞE KOCALMIŞ BİLHAN (akbilhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temelini oluşturan bilgileri, elemanları, yasaları ve teoremleri öğretmek. Elemanların, bulundukları bir devrede tanım bağıntısına göre nasıl bir davranış gösterebileceğini tahmin edebilmeyi sağlamak. Bir devreye ilişkin formülasyonu oluşturmak. Bir devreyi, yasaları ve/veya teoremleri kullanarak çözmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Statik elektrik alanı ve alan denklemlerinin açıklanması. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Düzlemsel, küresel ve silindirsel elektrot sistemlerinin elektrik alanı ve potansiyel denklemlerinin çıkarılması ve bu sistemlerin zorlanma bakımından incelenmesi. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Tabakalı elektrot sistemlerini ve sınır yüzeylerde kırılmayı açıklayabilmek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Düzgün zorlanmalı kablo ve kondansatörlü geçit izolatörlerini inceleyerek, elektrik alanına bağlı tasarım özelliklerini bilmek. |
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Deşarj teorilerini öğrenerek korona kayıplarının oluşumunu, etkilerini ve büyüklüğünü hesaplayabilmek. |
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Statik elektrik alanının temel denklemleri,Düzlemsel, küresel ve silindirsel elektrot sistemlerinde elektrik alanı ve potansiyel hesabı,Elektrot sistemlerinin delinme ve ekonomik bakımdan incelenmesi,Tabakalı elektrot sistemleri. Sınır yüzeylerde kırılma,Düzgün zorlanmalı kablo ve kondansatörlü geçit izolatörleri,Deşarj olayları. İyonizasyon ve türleri,Kanal Deşarj Teorisi,İletim hatlarında korona olayı ve korona kayıplarının hesabı,Yüksek alternatif gerilimlerin üretilmesi,Yüksek doğru gerilimlerin üretilmesi,Yüksek darbe gerilimlerinin üretilmesi, darbe generatörleri ve eşdeğer devreleri,Aşırı gerilimler ve özellikleri,Yürüyen dalgalar ve hesabı,İzolasyon koordinasyonu. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Statik elektrik alanının temel denklemleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Düzlemsel, küresel ve silindirsel elektrot sistemlerinde elektrik alanı ve potansiyel hesabı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Elektrot sistemlerinin delinme ve ekonomik bakımdan incelenmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Tabakalı elektrot sistemleri. Sınır yüzeylerde kırılma. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Düzgün zorlanmalı kablo ve kondansatörlü geçit izolatörleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Deşarj olayları. İyonizasyon ve türleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kanal Deşarj Teorisi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | İletim hatlarında korona olayı ve korona kayıplarının hesabı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Yüksek alternatif gerilimlerin üretilmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Yüksek doğru gerilimlerin üretilmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Yüksek darbe gerilimlerinin üretilmesi, darbe generatörleri ve eşdeğer devreleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Aşırı gerilimler ve özellikleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Yürüyen dalgalar ve hesabı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | İzolasyon koordinasyonu. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Yüksek Gerilim Tekniği I-II, Prof. Dr. Muzaffer ÖZKAYA, İTÜ Yayınları, 1996. | |
2 | Çözümlü Problemlerle Yüksek Gerilim Tekniği, Cilt-I, Özcan KALENDERLİ, Celal KOCATEPE, Oktay ARIKAN, Birsen Yayınevi, 2005. | |
3 | Yüksek Gerilim Deşarj Tekniğine Giriş, Dieter KIND, Çeviren: Prof. Dr. Ahmet RUMELİ, ODTÜ. | |
4 | Yüksek Gerilim Tekniğinin Temelleri, Prof. Dr. Sefa AKPINAR, KTÜ Basımevi. | |
5 | High Voltage Engineering Fundamentals, J. KUFFEL and W. S. ZAENGL, Elsevier Science & Technology Books. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 2 | 10 | 20 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 14 | 14 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 2 | 10 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |