|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Özel elektrik makinalarını sınıflandırarak yapısını ve çalışmasını öğrenmek. Özel elektrik makinalarının kullanıldıkları yerleri öğrenmek. Özel elektrik makinalarının kullanıldığı yerler, Özel Elektrik makinalarının sınıflandırılması, sürekli mıknatıslar ve uygulamaları, sürekli mıknatıs uyarmalı doğru akım ve senkron motorlar: Eşdeğer devreler, yapıları, uygulamaları. Histerezis ve relüktans motorlar. Adım motorları: Tipleri, yapıları, kontrol ilkeleri. Kütle rotorlu asenkron makinalar: Döner makinalar, doğrusal hareketli makinalar, eşdeğer devreler, parametreler, uygulamaları. Eksenel akılı elektrik makinaları. Özel elektrik makinalarının değişken gerilim ve değişken frekans altındaki davranışı. Özel elektrik makinaları için alan incelenmesi, tasarım ilkeleri. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Özel elektrik makinelarının nerelerde kullanıldığını bilecek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bu makinaları sınıflandırabilecek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sürekli mıknatıs uyarmalı doğru akım ve senkron motorların yapısını ve çalışmasını bilecek. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Histerezis, relüktans, kütle rotorlu Asenkron makine ve adım motorlarının yapısını ve çalışmasını bilecek. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Doğrusal hareketli makinaları kavrayacak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Özel elektrik makinalarının değişken gerilim ve frekans altındaki davranışını kavrayacak. |
PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Bu makinaların analizini ve tasarımını gerçekleştirebilecektir. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak. PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak. PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Özel elektrik makinalarının kullanıldığı yerler,Özel elektrik makinalarının sınıflandırılması, sürekli mıknatıslar ve uygulamaları,Sürekli mıknatıs uyarmalı , doğru akım ve senkron motorlar,Mıknatıs uyarmalı doğru akım ve senkron motorların eşdeğer devreleri, yapıları ve uygulamaları,Histerezis ve relüktans motorlar,Adım motorları: tipleri, yapıları ve kontrol ilkeleri,Kütle rotorlu asenkron makinalar,Döner, doğrusal hareketli makinalar, eşdeğer devreleri, parametreleri ve uygulamaları,Eksenel akılı elektrik makinaları,Özel elektrik makinalarının değişken gerilim ve değişken frekans altındaki davranışı,Özel elektrik makinalarının analizi,Özel elektrik makinaları için alan incelenmesi,Özel elektrik makinalarının tasarım ilkeleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Özel elektrik makinalarının kullanıldığı yerler. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Özel elektrik makinalarının sınıflandırılması, sürekli mıknatıslar ve uygulamaları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Sürekli mıknatıs uyarmalı , doğru akım ve senkron motorlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Mıknatıs uyarmalı doğru akım ve senkron motorların eşdeğer devreleri, yapıları ve uygulamaları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Histerezis ve relüktans motorlar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Adım motorları: tipleri, yapıları ve kontrol ilkeleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kütle rotorlu asenkron makinalar. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Döner, doğrusal hareketli makinalar, eşdeğer devreleri, parametreleri ve uygulamaları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Eksenel akılı elektrik makinaları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Özel elektrik makinalarının değişken gerilim ve değişken frekans altındaki davranışı. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Özel elektrik makinalarının analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Özel elektrik makinaları için alan incelenmesi. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Özel elektrik makinalarının tasarım ilkeleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Özel elektrik makinalarının tasarım ilkeleri. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özel Elektrik makinaları, Güngör BAL, Seçkin Yayıncılık, 2004. | |
2 | Electric Motors and Control Techniques, Irving M. GOTTLIEB, McGraw-Hill Professional, 1994. | |
3 | Motor Control Electronics Handbooks, Richard VALENTINE, McGraw-Hill,1998. | |
4 | Electric Motors and Drives–Fundamentals, Types and Applications, Austin HUGHES, Newnes, 1993. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 1 | 10 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 1 | 7 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |