Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / EEM-424 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: EEM-424 Adı: RADAR SİSTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Radar sinyal ve sistemlerine yönelik temel bilgileri sağlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Temel alıcı ve verici bileşenleri ile radar sistemlerinin çalışma prensiplerini anlatalabilme, radar sinyallerini zaman ve frekans boyutunda tanımlayabilme. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-5 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme öğretisini benimsetmek.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak.
PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
PÇ-14 Girişimcilik becerisini artırmak.
PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Temel tasarım parametrelerini tanımlayabilme, alıcı gürültüsü de dahil olmak üzere basit bir radar denklemeni çıkarabilme, menzil ve hız belirsizliğimi tanımlayabilme, darbe doppler ve MTI gibi farklı radar modlarını kıyaslayabilme. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-5 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme öğretisini benimsetmek.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak.
PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
PÇ-14 Girişimcilik becerisini artırmak.
PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Radarlardaki farklı izleme tekniklerini kıyaslayabilme, verilen kısıtlar veya hedefler için bir radar sisteminin temel parametrelerini hesaplayabilme. PÇ-1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak.
PÇ-3 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlamak.
PÇ-4 Bireysel ve/veya grup içerisinde çalışabilme becerisi kazandırmak.
PÇ-5 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme öğretisini benimsetmek.
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak.
PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek.
PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek.
PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak.
PÇ-11 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisini artırmak
PÇ-12 Kalite ve çevre bilincinin önemini ortaya koymak.
PÇ-13 Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
PÇ-14 Girişimcilik becerisini artırmak.
PÇ-15 Yöneticilik becerisini artırmak.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dersin tanıtımı ve radar sistemine genel bakış,Temel radar denklemi, radar çalışma prensipleri, radar tarihi, frekans bantları ve terimler,Radar menzil denkleminin çıkarılması, alıcı gürültüleri ve sinyallerin algılanma süreci,Doppler etkisi, CW radarı,FMCW çalışması, MTI calışması ve filtre tasarımları,PRF tipleri ve karşılaştırmaları, darbe doppler radarı,MTI ve darbe doppler radar karşılaştırması,Arama ve gözlem radarları,Radar tasarımı, tarama tipleri, antenler ve diğer konular,İzleme radarları, izleme tipleri,Ardışık hüzmeleme, konik tarama ve tekdarbe çalışma prensipleri,Radar teknikleri, darbe sıkıştırma,CFAR ve radar sistemlerinde güncel konular.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı ve radar sistemine genel bakış Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Temel radar denklemi, radar çalışma prensipleri, radar tarihi, frekans bantları ve terimler Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Radar menzil denkleminin çıkarılması, alıcı gürültüleri ve sinyallerin algılanma süreci-1 Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Radar menzil denkleminin çıkarılması, alıcı gürültüleri ve sinyallerin algılanma süreci-2 Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Doppler etkisi, CW radarı Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 FMCW çalışması, MTI calışması ve filtre tasarımları Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 PRF tipleri ve karşılaştırmaları, darbe doppler radarı Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 MTI ve darbe doppler radar karşılaştırması Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Arama ve gözlem radarları Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Radar tasarımı, tarama tipleri, antenler ve diğer konular Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 İzleme radarları, izleme tipleri, Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Ardışık hüzmeleme, konik tarama ve tekdarbe çalışma prensipleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Radar teknikleri, darbe sıkıştırma Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 CFAR ve radar sistemlerinde güncel konular Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Skolnik,M.I., Introduction to Radar Systems , McGraw Hill, 2000.
2 Mahafza, B., Elsherbeni, A.Z., Matlab Simulations for Radar Systems Design, CRC Press, 2004.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 1 4 4
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 6 6
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 1 6 6
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 1 4
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 1 4
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90